Mihai Dragoi, Human Resources Manager al Arctic: Acum cativa ani, oamenii stateau la coada la poarta fabricii pentru un job

Dupa un an cu cresteri salariale de pana la 30%, 2008 ar trebui sa fie anul in care companiile sa se concentreze pe productivitate, si nu pe cresterile salariale, este de parere Mihai Dragoi, human resources manager la Arctic, cel mai mare producator de electrocasnice de pe piata locala. "Salariile si evolutia acestora nu mai trebuie sa fie in prim-plan anul acesta. Productivitatea este cea spre care ar trebui sa se concentreze atentia marilor companii, astfel incat banii investiti in cresterile salariale sa aiba o baza", spune Dragoi, care precizeaza ca tocmai pe imbunatatirea productivitatii se va orienta si strategia Arctic in 2008.

Pe de alta parte, grila de salarizare a companiei se realizeaza in concordanta cu politica de compensatie de la nivelul grupului Arcelik, din care face parte Arctic, si cu studiile de pe piata locala, fiind modificata anual. "In ceea ce priveste salariile, ne uitam mereu in jur, la companiile multinationale, deoarece piata este cea care impune pretul fortei de munca. Incercam sa fim la nivelul acesteia. Nu reusim intotdeauna, dar nivelul de salarizare din piata este un factor important luat in deciziile de remunerare", subliniaza el.

Cat priveste deciziile de business, producatorul de electrocasnice ar fi putut deschide anul acesta o noua fabrica pentru productia de masini de spalat, investitia in acest tip de unitate insa s-a dus in China, iar in 2008 Arctic se va concentra pe gestionarea productivitatii, si nu pe extindere. "Anul acesta am fi putut deschide inca o fabrica de masini de spalat in Romania. Avem terenul potrivit unei astfel de constructii si am propus acest tip de investitie la nivel de grup. A fost decis insa ca productia de masini de spalat sa fie dezvoltata in China", spune Dragoi.

In prezent, Arctic are 2.300 de angajati, fiind una dintre cele mai mari unitati de lucru din cadrul grupului Arcelik. Din totalul de angajati, 2.100 lucreaza in fabrica de la Gaesti si aproximativ 200 reprezinta personalul biroului din Capitala, precum si oamenii din teritoriu. In plus, aproximativ 45% dintre angajatii Arctic lucreaza pentru producatorul de electrocasnice de mai mult de zece ani, in timp ce 80% au o vechime de cel putin cinci ani in companie.

In 2007, cea mai mare parte din cei 350 de oameni recrutati de Arctic au venit din Targoviste si au fost angajati pe pozitii specializate in fabrica de la Gaesti, unde compania produce frigidere si lazi frigorifice.
Tot anul trecut, inginerii care au plecat de la Arctic s-au indreptat spre Bucuresti, unde au fost recrutati de constructorul de masini Renault si de Iveco, prezent pe piata locala prin grupul de firme Protruck, dealerul vehiculelor comerciale produse de companie, potrivit managerului de HR al Arctic.

"Anul trecut, pozitiile dificil de retinut in Arctic au fost cele din fabrica. Ne-au plecat ingineri la Renault si Iveco in Capitala, iar muncitorii care au parasit compania au plecat la munca in afara tarii", explica Dragoi, care subliniaza ca exista o preocupare constanta in companie pentru a nu pierde forta de munca in favoarea Capitalei, unde au mai plecat oameni si in anii trecuti.

Lucrurile s-au schimbat in ultimii ani in recrutare, spune Dragoi. In anii '90, cand Arctic avea peste 3.000 de angajati, oamenii stateau la coada la poarta fabricii pentru un loc de munca. In prezent, cand numarul de angajati ai Arctic creste cu 15-20% anual, departamentul de HR trebuie sa se deplaseze in zonele din jur pentru a recruta personalul calificat. "In 1990, Arctic avea aproximativ 4.000 de angajati deoarece atunci toata lumea lucra in fabrici. In plus oamenii stateau la coada in fata fabricii pentru un loc de munca. Astazi lucrurile nu mai sunt asa. Astazi ii cautam noi pe ei", explica managerul de HR.

Pe piata fortei de munca din Pitesti, producatorul de electrocasnice concureaza cu Automobile Dacia pentru recrutarea de ingineri si specialisti. "Cei mai multi oameni ii recrutam de la Targoviste, de unde angajam in special ingineri si specialisti. Facem recrutare si pe piata din Pitesti, insa acolo nu avem prea mult succes deoarece ne luptam cu Dacia pentru aceleasi pozitii", precizeaza Mihai Dragoi.

De asemenea, in procesul de recrutare greu de acoperit au fost anul trecut functiile de mecanici, electricieni si sudori. Dupa angajari in Targoviste si Pitesti compania si-a indreptat atentia chiar spre localitatea in care este stabilita fabrica de frigidere, unde resursele de forta de munca provin de la Liceul Industrial Gaesti.

In plus, majoritatea angajatilor noi recrutati in firma in 2007 sunt tineri. In ceea ce priveste inginerii si specialistii, principala sursa ramane tot Bucurestiul. "Recrutam oameni chiar si din Gaesti, de la liceul industrial, insa pe partea de muncitori. Inginerii si angajatii din departamentele suport provin de cele mai multe ori din Capitala", explica Mihai Dragoi.

Mai mult decat atat, Arctic colaboreaza intens cu Universitatea Valahia din Targoviste prin programe de practica pe care studentii universitatii le parcurg in companie si prin cele trei burse pe care le acorda anual studentilor de aici, echivalente cu o bursa de merit. "Din cauza lipsei de oameni calificati de pe piata, profitam de toate resursele pentru recrutare. In acest sens organizam programe in colaborare cu Universitatea Valahia din Targoviste pentru a ne asigura profesionistii de maine", adauga Dragoi.

Pana in 2007 recrutarea in cadrul Arctic s-a realizat pe cont propriu si pe site-uri specializate. Potrivit managerului de HR, Arctic nu a apelat pana acum la firme specializate de recrutare datorita zonei in care se afla fabrica, in care nu exista activitate de recrutare si selectie a unor agentii specializate si deoarece pana in prezent rezultatele in procesul de angajare au fost pozitive chiar daca recrutarea s-a desfasurat pe cont propriu.
In 2007 insa, compania a participat la targul de joburi "Angajatori de top" care a fost organizat in toamna la Bucuresti si Timisoara.

"Pana anul trecut am facut recrutare pentru pozitiile disponibile prin forte proprii sau pe site-uri specializate, fara sa apelam la firme specializate. In 2007 am participat la 'Angajatori de top', participare ce a avut rezultate pozitive", explica el. In plus, Dragoi mentioneaza faptul ca in viitor compania ar putea colabora si cu firme specializate pentru recrutarea de personal calificat, aceasta fiind oricand o optiune deschisa.

In 2008 Arctic ia parte la procesul de consolidare a sistemului de resurse umane realizat la nivel de grup si implementat in cele 11 unitati de productie pe care turcii de la Arcelik le detin in cele patru tari in care este prezent. In cadrul sistemului sunt urmarite managementul performantei, evaluarea competentelor manageriale, sistemul de recunoastere si recompensare, modelul de excelenta manageriala EFQM (European Foundation Quality Management), care ofera repere in evaluarea managementului.

"Sistemul de gestionare a resurselor umane preluat de la Arcelik va fi implementat anul acesta in cadrul Arctic. El exista deja sau este in curs de implementare in toate unitatile din cadrul grupului, in concordanta cu politica de HR deja existenta in companii", explica Dragoi. Pentru training, angajatii Arctic au la dispozitie libraria Grupului, unde pot fi gasite documente si cursuri pentru toate functiile si nivelurile de pregatire din companiile Arcelik.

Managementul companiei participa la programe de training in Turcia, tara de origine a grupului, si la cursuri realizate in colaborare cu Institutul de Administratie Publica si a Afacerilor Bucuresti, Asebuss. Mai mult decat atat, managerii care au dorit sa urmeze programe de MBA sau cursuri de specializate la initiativa lor au fost sprijiniti de companie. Pe de alta parte, noii angajati ai companiei, cu exceptia pozitiilor de management, participa la training la intrarea pe post, urmand ca dupa primele sase luni sa se realizeze o evaluare a angajatului.

La sfarsit de an Arctic realizeaza evaluarea finala a angajatilor. Departamentul tehnic este evaluat prin inter-mediul programului Group Team Leader, scopul evaluarii fiind stabilirea metodelor de pregatire a celor mai buni oameni pentru nivelurile superioare. Angajatii din departamentul de vanzari si din service-ul Arctic sunt evaluati lunar, iar performanta manageriala este stabilita in functie de grila de competente Arctic care urmareste printre altele stabilirea obiectivelor, munca in echipa, adaptabilitatea stilului de conducere si orientare catre client.

"Evaluam competenta angajatului comparativ cu nivelul de management actual, dar si potentialul lui pentru nivelul imediat superior. Evaluarea se desfasoara diferit pentru diferite segmente din Arctic, iar rezultatele se vad de obicei in bonusurile banesti. Salariul este fix si nu sufera modificari pe baza performantei angajatului", explica el. Arctic este cel mai mare producator de electrocasnice de pe piata locala si este una dintre cele mai mari companii din cadrul grupului Arcelik care detine 11 fabrici in patru tari.

Prezent in Romania de peste 35 de ani, producatorul de electrocasnice a traversat etape de dezvoltare importante. In 1997 compania a fost privatizata. Tot atunci a fost listata la Bursa de Valori Bucuresti. Pachetul majoritar de actiuni a fost preluat de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si Groupe Societe Generale.

A urmat un program de modernizare si retehnologizare a companiei, in urma unei investitii totale de 30 de milioane de dolari, potrivit datelor postate pe pagina de web a companiei. In 2002 Arctic a fost cumparata de grupul Arcelik (Turcia), care produce si distribuie la nivel mondial electrocasnice mari si mici, componente si aparatura electronica.

Cariera:

- 2007 - prezent: Arctic, human resources manager - supply chain
- 2006 - 2007: Coca-Cola HBC Romania, HR manager
- 2004 - 2006: Coca-Cola HBC Romania, national training & development manager
- 2003 - 2004: Coca-Cola HBC Romania, national training manager
- 2001 - 2003: Coca-Cola HBC Romania, sales training manager pentru Bucuresti

Arctic, pe scurt:

- Face parte din grupul turc Arcelik si este cel mai mare producator de electrocasnice de pe piata locala.
- Pentru 2007, estimeaza o cifra de afaceri de 111 mil. euro pe plan local.
- Este una dintre cele mai mari companii din grupul Arcelik, avand 2.300 de angajati.
- Produce frigidere si lazi frigorifice sub brandul Arctic si comercializeaza, de asemenea, masini de spalat rufe, aragazuri si aspiratoare, produse de alte unitati ale grupului Arcelik.
- Arcelik are peste 17.000 de angajati in cele 11 fabrici pe care le detine in patru tari. In 2006 cifra de afaceri a grupului a fost estimata la de 3,4 miliarde de euro, Arcelik inregistrand vanzari de 10 milioane de unitati.
Autor: Ioana Badiu, ZF
Taguri: Mihai Dragoi, Arctic