Dorin Grigorescu, Director Human Resources al Kraft Foods Romania: Nu facem cafeaua managerilor, o bem impreuna cu ei

"Se poate spune ca nu facem cafeaua managerilor, ci o bem impreuna cu ei. Spre deosebire de modelul functional al resurselor umane adoptat de alte companii, in care, de exemplu, angajatii care au o problema de salarizare se duc la responsabilul de HR care se ocupa de compensatii si beneficii, in Kraft Romania noi oferim servicii speciale orientate catre clientii interni", afirma Grigorescu.

In Kraft Foods Romania, pe langa atributiile clasice ale unui om de resurse umane, fiecare om din HR are alocate doua sau trei departamente ale companiei, iar cand persoanele din cadrul acestor departamente au probleme de orice natura, vin si discuta cu specialistul respectiv.

Fondata in 1994, prin preluarea companiei brasovene Poiana Produse Zaharoase, Kraft Foods Romania numara la inceput 1.250 de angajati. Ulterior, datorita investitilor operate in automatizarea productiei, numarul angajatilor s-a redus la circa 700 de persoane, cifra care se mentine la acest nivel de circa trei ani.
"Vom mai face angajari doar in masura in care vor mai aparea posturi noi in companie sau daca ne vor pleca oamenii, dar ne dorim sa avem cam acelasi numar de oameni si la sfarsitul acestui an".

De-a lungul timpului metodele de recrutare a angajatilor companiei au traverat mai multe faze, in functie de evolutia tehnologica si de cerintele pietei. Pana in 2002, compania folosea cu precadere anunturile prin intermediul presei, iar in ultimul an accentul se pune pe recrutarea online. Pentru pozitiile de middle si top management si posturile de specialiate, compania foloseste serviciile unor firme specializate in recrutare.

"Exista anumite posturi in companie in care gasesti mai greu oamenii potriviti, cum ar fi cele din sectorul financiar si in marketing, in aceasta ordine. Procesul complet de selectie a angajatilor poate dura intre 2 si 3 luni, in functie de cat de repede gasim oamenii necesari", spune Grigorescu.
In ciuda faptului ca anumite posturi sunt dificil de acoperit, oficialul Kraft Foods Romania este de parere ca in Romania exista un necesar de personal care poate acoperi orice domeniu si orice nivel de cariera.

"Problema nu este sa aduci oameni, ci sa ii determini sa ramana. In 2007, cand am revenit in Romania dupa o perioada in care am lucrat in Asia, Pacific si Egipt, am fost foarte surprins de mobilitatea oamenilor. Potrivit ultimelor date disponibile, din 2006, daca in Romania unul din cinci romani si-a schimbat locul de munca, respectiv o rotatie de personal de 22%, in Kraft Romania acest procent s-a plasat sub jumatate din procentul pietei".

Strategia companiei producatoare de ciocolata si cafea s-a axat in primii 5-7 ani de activitate pe recrutarea persoanelor aflate la inceput de cariera, fie cu experienta foarte limitata, fie aflate pentru prima oara la un job. "Am facut alegerile in functie potentialul fiecarei persoane. Ulterior, am incercat sa le incadram pe aceste persoane in cadrul unor programe de dezvoltare prin care sa le ajutam sa creasca in cariera intr-un timp foarte scurt", afirma Dumitrescu.

Daca in 1995 Kraft Foods Romania avea opt angajati straini si niciun roman angajat in strainatate, in prezent compania are pe piata locala doar un singur angajat strain, in persoana directorului general al companiei, Peter Muller.
"In jur de 10-12 persoane formate in Kraft Romania lucreaza in Kraft peste tot in lume, in momentul de fata. Avem angajati romani in tari ca Rusia, Germania, Statele Unite ale Americii, Belgia, Elvetia, Austria, Polonia si Anglia, care ocupa de la functii specializate la pozitii de top management", spune Dumitrescu.

De la inceputul operatiunilor Kraft Foods pe piata locala, compania a cheltuit peste un million de euro cu angajatii, iar compania este preocupata de sistemul de planificare a succesiunii. "Planificarea succesiunii reprezinta pentru organizatia noastra ceea ce bugetarea reprezinta pentru o afacere. Prin activitatea de bugetare companiile isi planifica indicatorii principali ai afacerii precum veniturile, cheltuielile si profitul, dar si resursele necesare.
Prin sistemul de planificare a succesiunii, noi planificam viitoarele schimbari organizationale", afirma Dumitrescu. Mai precis, compania este scanata si se identifica atat pozitiile critice, cat si oamenii cu potential care pot sa le ocupe in viitor. "Noi reusim sa inlocuim din interior peste 70% din posturile vacante", explica Dumitrescu.

Bugetul departamentului de resurse umane al Kraft Foods Romania sare de 5 mil. euro, iar o parte dintre acesti bani sunt folositi pentru dezvoltarea angajatilor.

"In functie de ordinea impactului lor asupra dezvoltarii individuale, folosim ca metode schimbarea jobului, instruirea 'on the job', invatarea de la mentori si modele, invatarea din feedbackul primit si, pe ultimul loc, trainingul", spune directorul de resurse umane al companiei.
Compania ofera o grila de salarizare care se incadreaza in partea superioara a pietei si bonusuri salariale doar in cazul pozitiilor de middle si top management care sunt cuprinse intre 5% si 6% si pot depasi 20% din veniturile anuale.

Pe o piata a cafelei care in 2007 a crescut cu 16% comparativ cu anul precedent, atingand o valoare de peste 800 de milioane de lei (peste 225 mil. euro), Kraft Foods Romania a inregistrat o crestere a vanzarilor de peste 9,5% pe segmentul de cafea ambalata comparativ cu 2006.
Principalii concurenti ai companiei pe piata locala a cafelei sunt Strauss (fosta Elite), Tchibo, Cafea Fortuna si Nestle.

Pe piata de ciocolata, estimata la aproape 30 de tone in 2007, principalii jucatori din Romania sunt Kandia-Excelent, Ferrero, Kraft Foods Romania, Nestle sau Kandia-Excelent.

       Cariera

       mai 2007 - prezent: director de resurse umane, Kraft Foods Romania
       iunie 2006 - martie 2007: director de resurse umane, Kraft Foods Egipt
       martie 2003 - iunie 2006: director de resurse umane pe productie in regiunea Asia-Pacific, Kraft Foods Romania
       1995 - martie 2003: director de resurse umane, Kraft Foods Romania

       Despre Kraft Foods Romania:

       A intrat in Romania in 1994, dupa ce a achizitionat Poiana Produse Zaharoase, din Brasov
       A realizat o cifra de afaceri de aproape 150 de milioane de euro in 2007
       Detine Poiana Suchardine, unul dintre cele mai importante brand-uri de praline din piata romaneasca
       Are circa 700 de angajati

Autor: Liviu Florea