Nicoleta Carlugea, Human Resources director al grupului Tiriac: nu ne plangem de pretentiile candidatilor, ci de calitatea oamenilor

In cadrul grupului Tiriac sunt vanzatori care castiga 2.000 de euro pe luna, dar sunt si oameni de vanzari care primesc doar 600 de euro lunar. "Nu ne plangem de pretentiile oamenilor care vin la un interviu, ci de calitatea acestora. Am fi dispusi sa platim niste competente reale, dar cand nu reusesti sa identifici acele competente, ca angajator, nu esti dispus nici sa platesti", spune Nicoleta Carlugea, human resources director al grupului Tiriac.

In cazul in care specialisii in recrutare ai grupului detinut de omul de afaceri Ion Tiriac, care numara peste 100 de investitii, identifica un candidat cu o competenta foarte buna, salariile oferite sunt direct proportionale cu abilitatile. "Chiar daca platesti mai mult, un candidat poate sa aduca pe viitor un castig foarte mare in firma", spune Carlugea.

In consecinta, in grupul Tiriac nu se poate vorbi despre un salariu de entry level, in zone cum ar fi cea de vanzari in serviciile financiare sau pe partea de vanzari auto, in care angajatul primeste un salariu alcatuit dintr-o parte fixa si una variabila. "Partea variabila poate sa depaseasca in valoare salariul fix pe o luna.

Sunt vanzatori foarte buni care pot ajunge sa castige si 2.000 de euro pe luna, dar sunt si vanzatori care primesc doar 600-700 de euro lunar. Noi spunem ca un consultant de vanzari isi face singur salariul. Depinde doar de abilitatile acestuia de a obtine rezultate", declara Carlugea.

Multi dintre cei care aplica pentru un job si vin la un interviu pentru a se angaja in cadrul grupului Tiriac au inceput sa se intereseze de atmosfera din cadrul holdingului. Candidatii pun intrebari referitoare la managementul organizatiei, la echipa din care vor face parte sau la mediul de lucru. Ulterior acestei etape, urmeaza discutiile salariale.

Asemenea oricarei companii de pe piata, si grupul Tiriac se confrunta cu problema lipsei fortei de munca, care se resimte cel mai puternic la nivelul deficitului de muncitori calificati pentru activitatea de service auto, cum ar fi mecanici auto, tinichigii sau vopsitori. Pe de alta parte, nici specialistii cu grad mediu de calificare nu sunt usor de gasit. Carlugea spune ca grupul de firme acorda o atentie deosebita angajatilor din zona de vanzari, acestia reprezentand "motorul" afacerilor din zona auto.

"Fluctuatia de personal este un fenomen normal, intalnit in orice organizatie, in anumite limite. Insa, cand aceste limite sunt depasite, trebuie sa analizam cauzele pentru care pleaca un angajat si sa ne gandim serios la costurile aferente plecarii acestuia si la cele legate de inlocuirea sa. Piata fortei de munca este sub presiunea unei cereri care depaseste oferta si de aici apare si 'mobilitatea' angajatilor de la o companie la alta, pentru diferente foarte mici de salariu", afirma Nicoleta Carlugea.

In cazul celor care primesc o oferta de job la alta companie, strategia de retentie a grupului nu prevede adresarea unei contraoferte, spune Carlugea. Grupul Tiriac cuprinde ramura de import, distributie si retail de masini reprezentata de patru companii cu statut de importator pentru cinci branduri si o retea proprie de dealeri ce numara 14 companii.

De cativa ani, grupul Tiriac are afaceri importante si in zona de real estate. Cel mai mare proiect imobiliar derulat de grupul de firme este cel de la Otopeni, care va necesita investitii de un miliard de euro. In total, investitiile in imobiliare ale holdingului de firme detinut de omul de afaceri Ion Tiriac vor ajunge in cinci ani la 2 miliarde de euro.

"Daca pe partea de imobiliare putem vorbi doar de circa 50 de angajati, in auto numarul angajatilor depaseste 2.000 de persoane", spune Carlugea. Un alt segment foarte profitabil al grupului Tiriac il reprezinta serviciile financiare, respectiv companiile Allianz-Tiriac sau Tiriac Leasing, care cuprind aproximativ 100 de angajati.

La nivelul businessurilor mai mici, grupul desfasoara o activitate de transport aerian de business si VIP, Tiriac Air, gestioneaza activitatea unei fabrici de ascensoare cu circa 500 de angajati si cele ale unei firme de paza si protectie, care numara 600 de angajati. Cele mai importante zone din grupul Tiriac din punct de vedere financiar sunt domeniul auto, partea de servicii financiare si imobiliarele.

In total, toate companiile din grup au in jur de 3.600 de angajati. "In ceea ce priveste numarul angajarilor viitoare, trebuie sa fim in concordanta cu strategia de business a grupului. Daca ne gandim sa mergem spre dezvoltare, cu siguranta ca si numarul angajatilor va creste.

Este foarte probabil ca o sa ne mai trebuiasca oameni in zona auto si in imobiliare, pentru ca in auto de exemplu vom deschide noi showroom-uri pentru care nu exista personal", spune Carlugea. Pe zona de auto, grupul va avea in acest an doua-trei start-up-uri, iar in faza de debut a unui proiect sunt necesare 50-60 de persoane. "Anul trecut m-am ocupat personal de 46 de proiecte de selectie si recrutare in urma carora am angajat 90 de oameni", afirma Carlugea.

Cifra de afaceri consolidata la nivelul intregului grup de firme este estimata la 900 de milioane - 1 miliard de euro in 2007. Cea mai mare activitate generatoare de venituri este cea auto, in conditiile in care imobiliarele sunt in stadiul de investitii.

Grupul Tiriac, pe scurt:

- Aproximativ 3.600 de angajati, cei mai multi, circa 2.000, fiind grupati in sectorul auto
- Cele mai importante businessuri ale grupului sunt zona de auto, servicii financiare si investitiile in real estate
- Cifra de afaceri consolidata de 900 milioane - 1 miliard de euro in 2007

Cariera:

- August 2006 - prezent: human resources director, grupul Tiriac
- Decembrie 2004 - august 2006: human resources and administrative director, Diekat Construct
- Martie 2004 - decembrie 2004: director de resurse umane, Diekat Construct
- Decembrie 2003 - martie 2004: human resources manager, Alumil Rom Industry
- August 2001 - decembrie 2003: director de resurse umane, Integrator
- Septembrie 1998- august 2001: sef departament de resurse umane, Termoelectrica
- 1990 - 1996: Facultatea de comert, Academia de Studii Economice Bucuresti
Autor: Liviu Florea, ZF

Ultimele articole

»
»
»