Monica Vijeu, Director de resurse umane al JTI Romania: "20 de romani lucreaza in filialele JTI din lume"

Leadership-ul a devenit o stare de fapt, nu trebuie sa fii superiorul cuiva pentru a actiona ca un lider. Mai mult decat un stil de conducere, acesta inseamna initiativa, cum sa gasesti noi modalitati de a face acelasi lucru intr-un mod diferit sau cum sa gandesti in perspectiva. Pe scurt, cum sa contribui la evolutia businessului.

"Vrem sa ne concentram mai mult pe dezvoltarea abilitatilor de leadership in organizatie si anume pe promovarea acestora la toate nivelurile. Leadershipul devine tot mai important pentru toti angajatii din companie, pentru ca leadership-ul vizeaza nu numai angajatii care conduc oameni, dar si pozitiile de executie", spune Monica Vijeu, director de resurse umane al JTI Romania, unul dintre principalii producatori de tigarete de pe piata locala, care va investi peste un milion de dolari in programe de training de leadership in urmatorii doi - trei ani.

In opinia lui Vijeu, oamenii sunt adevaratul capital al oricarei companii, de aceea nivelul la care businessul evolueaza depinde foarte mult de nivelul la care se dezvolta acestia. Ca si in celelalte companii multinationale, in JTI exista posibilitatea dezvoltarii unei cariere internationale, mai ales in cazul celor care ocupa pozitii de management. "In prezent, mai mult de 20 de romani lucreaza peste hotare, fie in sediul central al companiei din Geneva, fie in alte locatii din lume. Acestia sunt manageri care vin  din zona de productie, dar si din zona de marketing sau cea financiara", explica Vijeu.

De asemenea, in companie lucreaza deja trei angajati straini. Pe langa acestia, vin periodic si angajati straini care lucreaza temporar in organizatie. "Strainii vin sa lucreze pe perioade de trei - cinci ani, dar si pentru sarcini care se desfasoara pe o perioada de 12 luni, pentru a invata sau pentru a impartasi din experienta pe care ei au capatat-o in locatiile in care au lucrat", mai spune Vijeu.

Directorul de HR specifica faptul ca in politica de resurse umane a companiei nu se reflecta industria tutunului, ca arie de activitate. Dimpotriva, exista un avantaj din acest punct de vedere, ca urmare a complexitatii businessului pe plan local, intrucat in tara exista atat productie, cat si marketing si vanzari, oamenii care sunt recrutati in companie beneficiind de un mediu de lucru si de dezvoltare foarte complex, in urma expunerii la toate aceste arii de activitate.

In ceea ce priveste recrutarea, prioritatea cade pe resursele din interior. Cele mai multe promovari au loc in zona de vanzari pentru ca mai mult de jumatate din organizatie se afla acolo."Trebuie sa existe un career path (plan de cariera - n.r.), un anumit traseu pe care trebuie sa il urmeze in cariera, pot fi intai niste mutari laterale in pozitii din alte zone de activitate decat cele cu care angajatul a fost obisnuit, dupa care poate urma ascensiunea pe alt nivel ierarhic", explica Vijeu.

In prezent, JTI Romania are peste 850 de angajati. Pe viitor, compania intentioneaza sa angajeze oameni in zonele de vanzari, marketing, resurse umane, financiar sau in zona de productie. Planul de recrutare prevede totodata si pregatirea pentru inlocuirea angajatilor care parasesc compania. "Exista o stabilitate in privinta plecarilor, o fluctuatie mai mare avem in zona de vanzari, dar ea este specifica domeniului de activitate, si nu neaparat companiei", explica Vijeu.

In ultimul an si jumatate au existat dificultati in a recruta pe orice pozitie. "Daca in trecut gaseam mai greu oameni in zona de marketing, de exemplu, acum la fel de greu gasim oameni in zona financiara, de vanzari, de resurse umane. Se generalizeaza fenomenul din cauza cererii foarte mari de specialisti pe piata fortei de munca, ca urmare a cresterii numarului de investitori", spune directorul de resurse umane al companiei, adaugand ca, in opinia sa, aceasta problema va mai dura 2-3 ani pana se va crea o anumita stabilitate.

Totodata, este de asteptat ca salariile sa mai creasca in urmatorii doi ani si sa se stabilizeze cand cererea si oferta se vor egaliza. "In ultimul an si jumatate a avut loc o crestere destul de spectaculoasa a salariilor, iar acest lucru se intampla din cauza inflatiei, care in loc sa scada asa cum era prevazut, a crescut. La aceasta se adauga si presiunea pe care o exercita cererea de pe piata", spune Vijeu. Cu toate acestea, pretentiile salariale ale studentilor sunt "normale", avand in vedere nivelul de trai.

Dar, daca ne referim la oameni care au o experienta de doi - trei ani, acestia au cateodata asteptari destul de mari fata de ceea ce pot oferi. "Exista un dezechilibru intre ceea ce au acumulat in anii de experienta si salariul pe care il cer. Acest lucru se datoreaza tocmai cererii foarte mari de pe piata care determina o anumita confuzie in mintea oamenilor, salariu raportat la calitatea pe care ei o pot oferi la momentul respectiv", spune Vijeu, precizand ca interviurile de angajare la care participa de obicei sunt cele pentru pozitiile de management.

De laudat sunt candidatii din generatia tanara care sunt foarte bine pregatiti. "Se  observa o evolutie a generatiei tinere din perspectiva modului in care gandesc lucrurile, a  bagajului de cunostinte si a asteptarilor pe care le au vizavi de mediul de lucru si cariera.  Intalnim candidati foarte bine pregatiti, care au fost expusi la burse in strainatate si vin cu experienta din alte tari. Mai presus de experienta, foarte importanta e atitudinea pe care o au absolventii", explica Vijeu.

De multe ori, daca oamenii inteleg ca vin de fapt pentru o cariera si nu neaparat pentru un job, atunci deschiderea este alta din partea candidatilor si, desigur, si din partea companiei. "Foarte mult conteaza ca angajatorul si candidatul sa poata purta un dialog deschis si sa inteleaga fiecare care sunt asteptarile celuilalt", mai spune Monica Vijeu.

In opinia sa, un bun manager de resurse umane trebuie sa aiba capacitatea de a stimula schimbarea in organizatie. Intrand in Uniunea Europeana, compania s-a confruntat cu mai multe restrictii in zona de marketing, specifice industriei tutunului. Ca atare, trebuie dezvoltate noi abilitati tehnice si functionale in zona de marketing, dar si o noua modalitatede a lucra.

"Trebuie sa ne dezvoltam oamenii in asa fel incat sa se adapteze noilor schimbari  din mediul de afaceri.  Restrictionarile in domeniul marketingului si al comunicarii sunt din ce in ce mai mari, uneori excedand chiar prevederile europene. Ne concentram pe  publicitatea la punctele de vanzare, direct mailing si promotii, respectand cu strictete legea", spune Vijeu, care precizeaza insa ca mesajele "dure" inscriptionate in ultima vreme pe pachetele de tigari nu au scazut vanzarile. "Fiecare trebuie sa isi monitorizeze viata si sa ia  decizii  in privinta preferintelor de consum", conchide directorul de resurse umane.

JTI Romania, pe scurt:

- A intrat pe piata locala in 1993
- A fuzionat in 2007 cu producatorul de tigarete Galaher
- Apartine Japan Tobacco Inc, care a fost intemeiata in 1985
- Afaceri de 270 de milioane de euro in 2006
- Peste 850 de angajati
- Principalii concurenti sunt British American Tobacco si Philip Morris.

Cariera:

- 2001 -  prezent: director de resurse umane la JTI Romania
- 1996 - 2001: manager compensatii & beneficii, JTI Romania
- 1995 -  1996: specialist compensatii & beneficii, JTI Romania
- 1993 - 1995: economist SC Cavcoop
- 1988  - 1993: Facultatea de economia productiei agricole si alimentare, ASE Bucuresti
Autor: Delia Oniga , ZF
Taguri: Monica Vijeu, JTI

Ultimele articole

»
»
»