Industria auto mai inghite 7.000 de oameni

Daca in urma cu cativa ani piata auto era considerata o baza low-cost pentru investitori, lupta tot mai puternica pentru gasirea de specialisti din domeniu incepe sa ridice semne de intrebare pentru companii. Vestea buna este ca, odata gasiti, acestia pleaca mai greu din companie, principalul motiv fiind cresterile salariale din ultimii ani. Un angajat cu experienta poate castiga peste 1.100 de euro pe luna.

In topul companiilor care vor face cel mai mare numar de angajari anul acesta se situeaza producatorul Automobile Dacia, cu afaceri estimate la peste 2 mld. euro anul trecut, care va recruta 3.000 de oameni in uzina de asamblare si 600 de cadre cu studii superioare in departamentele administrative. Compania va desfasura astfel cea mai mare campanie de recrutare, dupa ce in perioada 1999 - 2003 a aplicat un plan de restructurare care a presupus reducerea volumului de personal de la mai mult de 27.000 de oameni la aproximativ 13.000.

Si totusi salariile nu sunt multumitoare pentru toata lumea. Automobile Dacia a inregistrat anul acesta pierderi de 900.000 de euro pe zi din cauza grevei celor 13.000 de angajati ai companiei, una dintre cele mai mari din istoria recenta a mediului privat. In total, in cele trei saptamani de greva, nu a fost produs niciun model Logan, iar totalul pierderilor a ajuns la 13 mil. de euro, au delcarat la incheierea conflictului reprezentantii companiei. 

Potrivit consultantilor in resurse umane, pozitiile cel mai greu de ocupat in industria auto sunt cele pentru diviziile specializate din productie. "Sunt greu de gasit inginerii cu experienta in lucrul cu tehnologia avansata pe care o aduc companiile noi care intra in tara. Motivul este faptul ca inginerii romani nu au avut  acces la pregatire de acest tip in tara", explica Cosmin Pipera, consultant HR Manpower Professional, divizie care se ocupa de recrutarea specialistilor middle si top management.

Potrivit lui Pipera, salariile inginerilor din constructii sunt cele mai ridicate, insa acestea difera in functie de zona. In vreme ce Capitala conduce in topul castigurilor, in Iasi salariile sunt mai mici decat in Sibiu, de exemplu, unde batalia pentru oameni este mai mare. Concret, conform consultantului Manpower, un absolvent de Politehnica sau al unei facultatii de constructii de masini, cu un an de experienta, are un salariu care porneste de la 10 mil. lei (270 de euro) si poate ajunge pana la 20 mil. lei (550 de euro), in functie de zona in care lucreaza.

In Moldova salariile sunt mai mici, in timp ce in Sibiu si Brasov, valorile sunt mai mari. Pe de alta parte, un specialist cu pana la cinci ani experienta care a lucrat si in strainatate poate avea un salariu de aproximativ 35 de milioane de lei (960 de euro). In cazul in care conduce un departament de specialisti salariul lui poate ajunge pana la 40 de milioane de lei (1.100 de euro). Renault Technologie Roumanie, centrul de inginerie al Renault, va angaja mai bine de 500 de oameni pana la sfarsitul acestui an.

Centrul de inginerie a angajat deja 700 - 800 de persoane in inginerie si functii suport in 2007 si va mai face inca cel putin 1.000 de angajari in urmatorii doi ani. La sfarsitul anului 2009, compania va avea circa 3.000 de angajati.

Peste 2.000 in componente

Si in zona companiilor care au fabrici de componente auto, se vor face angajari in masa anul acesta. Un exemplu este producatorul de anvelope Continental, unul dintre cei mai importanti investitori locali in industria componentelor auto. Compania va angaja pana la finalul anului  1.350 de oameni pentru fabricile din Timisoara, Carei si Arad. In acest fel, numarul total al salariatilor va ajunge la 7.500.

Fabrica de anvelope de la Timisoara va angaja in acest an 200 de persoane, potrivit informatiilor companiei. Continental are in prezent, in cele cinci unitati de productie din Romania, 6.150 de angajati, dintre care 2.300 de ingineri. Astfel, daca ponderea inginerilor se va pastra si in noua campanie de recrutare, compania va recruta in acest an circa 500 de ingineri. Cresterea numarului de salariati a fost impusa de aprecierea productiei in unitatile detinute de Continental in Romania, pentru care sunt programate in 2008 investitii de 40 de milioane de euro.

Prin cresterea numarului de angajati, Continental isi consolideaza pozitia de angajator de top, alaturi de producatorii de componente auto ca SEWS si Michelin. In topul celor mai mari angajatori din domeniu se mentin insa si Draxlmaier, cu aproape 19.000 de oameni in cele cinci fabrici, urmati de Delphi Packard, cu mai mult de 9.000 de angajati, care produc sisteme auto electrice la Sannicolau Mare si la Ineu.

In ultimul an Draxlmaier a inregistrat o usoara scadere in totalul efectivului de personal, de la mai mult de 18.000 la aproximativ 17.500 in prezent. Numarul angajatilor companiei germane s-a apreciat in interval de 6 ani de circa 4 ori, de la 7.400 in 2002 la 17.500 la inceputul acestui an.Tot in zona componentelor auto, Michelin Victoria Floresti, fabrica de anvelope detinuta de producatorul francez in judetul Prahova, angajeaza 300 de oameni. Cele trei fabrici Michelin detin un efectiv de aproximativ 4.000 de angajati.

Michelin Victoria Floresti, fabrica de anvelope detinuta de producatorul francez in judetul Prahova, isi va dubla in urmatorii doi ani capacitatea de productie, de la 4 milioane de unitati in prezent, in urma finalizarii investitiilor de moder-nizare demarate in 2004. De asemenea, fabricile Pirelli din Romania vor ajunge la un numar de 2.000 de angajati anul acesta, in conditiile in care anul trecut in cadrul polului industrial  de la Slatina au fost create 1.400 de locuri noi de munca.  

Producatorul italian de anvelope, care detine o fabrica de pneuri high-end si o fabrica de cord metalic la Slatina, continua campania de recrutare si anul acesta,  urmand  sa fie create inca aproximativ 600 de noi locuri de munca, atat la Slatina, cat si in fabrica de filtre antipoluare ce va fi deschisa in zona Targu Jiu anul acesta.

"Daca pana la sfarsitul anului 2007 s-au cautat in mod special muncitori care sa fie calificati la locul de munca prin organizarea unor intense programe de traininguri, incepand cu anul 2008 Pirelli isi concentreaza atentia mai ales asupra tehnicienilor calificati,  electricieni sau ingineri si persoane cu experienta care au lucrat in industrie fiind specializate pe partea de calitate si electronica", au explicat reprezentantii companiei Pirelli, precizand totodata ca organizatia cauta  si manageri cu experienta.

Pe aceeasi linie, compania germana INA Schaeffler, producatoare de componente pentru automobile si masini unelte, va angaja aproximativ 800 de persoane anul acesta in departamentele centrale, departamentele suport, pregatirea fabricatiei, planificarea productiei, dar si managementul productiei. In prezent, compania are peste 3.200 de angajati, anul trecut recrutand mai mult de 840 de oameni.
 
Fluctuatie scazuta

Dealerii auto nu se confrunta inca cu fluctuatii mari si deocamdata reusesc sa gaseasca specialisti. Principalul element care atrage si pastreaza specialistii in companii este salariul. Conform studiului PayWell-Salary and Benefits realizat anul trecut de compania de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers, salariul mediu brut pentru domeniul de retail auto este de 2.170 lei (aproximativ 600 de euro).

"In general, fluctuatia in domeniul auto este destul de mica pentru ca odata ce oamenii sunt recrutati si formati in companie, ei nu prea mai pleaca, principalul motiv fiind salariile", spune Cosmin Pipera, consultant HR Manpower Professional.De aceeasi parere este Amalia Baiu, director resurse umane Romcar, importatorul Ford pe piata locala.

"Piata fortei de munca din domeniul auto inregistreaza fluctuatii de personal mai mici decat in FMCG, IT&C sau productie, datorita, in general, unor pachete salariale peste medie care includ comisioane, bonusuri si beneficii cum ar fi masina personala. Cu toate acestea, se supune fara drept de apel situatiei create de migratia masiva a fortei de munca, lipsa scolilor care dau o specializare - fostele scoli profesionale si, nu in ultimul rand, de lipsa unei minime educatii fata de locul de munca", spune Baiu, care adauga ca  lipsesc de pe piata auto, in general, specialistii auto atat in retail, cat si in service-uri.

In prezent, Romcar are 131 de angajati. Anul trecut, au venit inca 55 de oameni noi in companie, pentru anul acesta fiind  estimate aproximativ  20 de angajari.  Acestea vizeaza mai ales pozitiile de "sales", atat auto, cat si piese de schimb. Si in cazul General Motors, importatorul general al marcilor Opel si Chevrolet, specialistii au fost usor de gasit pana in prezent, insa reprezentantii companiei se asteapta ca de acum inainte procesul de recrutare sa fie mai dificil.

"In ceea ce priveste recrutarea perso-nalului calificat, am fost foarte norocosi sa gasim foarte buni specialisti.  Este drept ca recrutarea personalului calificat devine mai grea, tinand cont de cresterea economica a Romaniei si de necesitatea tot mai mare de specialisti", explica Alfred Suter Sales, marketing&aftersales director General Motors Romania si Bulgaria. In prezent, reprezentanta General Motors din Romania are 21 de angajati, iar o parte din cei din partea de suport vin de la sediul regional din Ungaria. In 2006 biroul din Romania a avut 13 angajati, iar anul trecut a ajuns la 19 angajati.

Biroul General Motors din Romania are in responsabilitate coordonarea acti-vitatilor de vanzare, marketing si respectiv service (sales, marketing, aftersales) pentru brand-urile Opel si Chevrolet.Pana la sfarsitul anului, reprezentanta General Motors din Romania va mai angaja inca sase persoane calificate pentru coordonarea activitatilor de  marketing, vanzari si respectiv service (aftersales). Pana acum, angajarile facute de catre companie au vizat personal cu aceste specializari, si cu experienta in domeniul auto. De asemenea, reteaua de dealeri a Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, detine in prezent 5.400 de angajati si va mai face cel putin 315 angajari in acest an
Autor: Delia Oniga , ZF

Ultimele articole

»
»
»