Centrele de servicii mai angajeaza cateva mii de oameni

O noua categorie de angajati a aparut in ultimii ani pe piata. Sunt tineri, vorbesc limbi straine si devin, in cazul in care nu schimba jobul dupa sase luni, specialisti in domenii ca financiar, juridic sau IT. Sunt angajatii din centrele de servicii si suport. In conditiile in care furnizorii de servicii au fost printre cei mai activi angajatori anul trecut si cum este de asteptat ca aceasta tendinta sa continue si in 2008, toate privirile din piata ar trebui sa se stea atintite pe nume ca Accenture, Genpact, Oracle, HP sau IBM.

In cadrul Accenture Services, divizia de servicii a americanilor de la Accenture, lucreaza in prezent peste 250 de angajati. "Numarul de angajati va evolua in functie de cerintele clientilor nostri. Suntem increzatori ca acesta va creste in urmatorul interval de timp", spune Anca Suditu, director de resurse umane al Accenture, fara a preciza planuri concrete de angajare in acest an. 

Cu toate acestea, planurile pe termen mediu si lung avansate de reprezentantii companiei vizeaza atingerea unui numar de 2.000 de angajati, cea mai mare parte a acestora urmand sa fie concentrati in cele patru linii de business ale centrului de BPO: resurse umane, financiar, procurement-logistica si asigurari. Accenture mai are pe piata locala o divizie de consultanta si una de dezvoltare si mentenanta software.

Oracle Romania, subsidiara locala a celei mai mari companii de software de business din lume, a ajuns la peste 1.200 de angajati. Numarul de angajati ai Oracle aproape s-a dublat de la an la an, in 2006 avansand de la 500 la aproape 1.000 de angajati. Intr-un interviu acordat anul trecut pentru ZF, Simina Berceanu, directorul de resurse umane al Oracle, estima o crestere de 50% a numarului de angajati pana in luna mai a acestui an, ceea ce ar fi insemnat atingerea unui numar de 1.500 de oameni pe piata locala.

"Obiectivul anuntat anul trecut ramane valabil, insa nu putem spune exact cate angajari vom face anul acesta si cate anul viitor. Putem spune insa ca pentru perioada urmatoare avem preconizata o crestere moderata din punctul de vedere al numarului de angajati", spune Paula Neagu, consultant comunicare al Oracle. Lupta pe oameni ii determina pe angajatorii din zona de servicii sa nu dezvaluie planuri concrete de angajare si, uneori, nici macar dimensiunea efectivelor actuale. CEO-ul IBM Romania a declarat recent ca angajarile vor continua chiar daca piata fortei de munca resimte dificultati, fara a preciza un target sau un orizont de timp concret.

Cresterile salariale au deschis drumul provinciei

Bucurestiul ramane in continuare polul investitiilor din zona de servicii si outsourcing, insa este de asteptat ca marile centre universitare sa prinda avans in urmatorii ani pentru cel putin doua motive: salarii mai mici decat cele din Capitala si accesul la un numar mare de candidati tineri. Compania franceza Capgemini, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de consultanta IT din Europa, va deschide un centru de servicii la Iasi, pentru care va angaja in perioada urmatoare circa 2.000 de specialisti IT.

Deocamdata, americanii de la Accenture si-au limitat prezenta doar la centrul din Capitala, in timp ce companii ca TechTeam sau Genpact au iesit deja in provincie.TechTeam Romania este cea mai mare divizie pe care TechTeam Global o are la nivel global. Din cei 1.700 de angajati din Europa, peste 600 lucreaza in Romania, dintre acestia 400 fiind dedicati diviziei de suport IT, mai exact Information Technology Outsourcing (ITO) si Business Process Outsourcing (BPO). Divizia de servicii software TechTeam Akela numara circa 250 de persoane. Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor parti ale businessului care nu au functie de baza in companie.

Desi majoritatea angajatilor lucreaza in sediul din Bucuresti, TechTeam a inceput extinderea si la nivelul noilor birouri deschise la Galati si Sibiu la sfarsitul anului trecut. "In prezent, in provincie avem aproximativ 40 de specialisti IT care au trecut prin perioade de training in centrele din Capitala si acestora li se adauga noi colegi in fiecare luna", spune recruitment managerul companiei, Corina Kottlar.

Planul de recrutare al TechTeam include angajarea a aproximativ 200 de persone pentru centrul din Sibiu pana la sfarsitul anului viitor. Acelasi trend ascendent se previzioneaza si pentru centrul din Bucuresti. Cele doua divizii - TechTeam Global si TechTeam Akela vor angaja anul viitor 300 - 350 de oameni, cea mai mare parte (70%) pentru divizia TechTeam Global. Principala motivatie pentru deschiderea de centre de servicii in alte orase din tara tine de o oarecare saturare a pietei din Bucuresti si de accentuarea deficitului de forta de munca pe fondul cresterii volumului ofertelor de angajare.

In consecinta, presiunea pe salarii este tot mai mare, iar angajatii au tendinta de a-si schimba tot mai des locul de munca. "Exista foarte multe oportunitati de afirmare pentru tinerii aflati la inceput de cariera, cunoscatori de limbi straine. Dinamism inseamna, de asemenea, si o evolutie rapida a oamenilor atat din perspectiva informatiilor pe care le asimileaza, cat si a ascensiunii lor ierarhice", explica Suditu, de la Accenture.

Salariile in centrele de servicii pentru pozitii de entry-level au ajuns anul trecut la peste 300 de euro net lunar, in timp ce in provincie sunt cu 20-30% mai mici. Vestea buna pentru angajati este ca aceste salarii cresc considerabil dupa primele sase luni.Cat priveste recrutarea, nu numarul candidatilor pare sa fie problema in Bucuresti."Cea mai mare provocare incepe dupa recrutare: pregatirea, integrarea intr-un mediu complex si exigent, formarea atitudinii fata de munca, dezvoltarea abilitatilor manageriale", comenteaza managerul de HR al Accenture. Angajatii din centrele de servicii, extrem de tineri, tind sa isi schimbe jobul si de 2-3 ori pe an, alegand in general oferte salariale mai tentante.

Recrutare tot mai ofensiva

Profilul candidatilor cautati este destul de complex: vorbitori de limbi straine (uneori destul de rare) care sa aiba si anumite competente tehnice, in domenii cum este cel financiar sau cel juridic, de exemplu.
"Piata fortei de munca din acest segment continua sa ridice dificultati tuturor angajatorilor. Cu o cerere aflata permanent in crestere, este dificil sa identifici forta de munca adecvata cererii. Unul dintre efectele cererii ridicate de forta de munca este si cresterea salariilor, insa au inceput sa vina deja din piata semne de maturizare - rata de crestere a salariilor din anii trecuti in nici un caz nu va fi atinsa din nou anul acesta", crede Corina Kottlar, de la TechTeam.

Angajatii centrelor de servicii trebuie sa vorbeasca fluent cel putin engleza, insa in cazul ideal acestia trebuie sa cunoasca cel putin doua limbi straine, sa fie comunicativi, deschisi spre noile medii de comunicare, precum internetul si telefonul, sa aiba aptitudini de comunicare interculturala, dar si rabdarea si flexibilitatea necesara pentru a trata individual orice dialog purtat cu un client.

Spre exemplu, profilul candidatului targetat pentru TechTeam Global arata, pe scurt, cam asa: absolvent de studii superioare sau student in ultimii ani de facultate, vorbitor de limba engleza - conditie eliminatorie la angajare -, care sa aiba cunostinte de IT la nivel mediu pentru BPO si la nivel avansat pentru ITO. De asemenea, potentialul candidat trebuie sa mai vorbeasca inca o limba straina, in conditiile in care TechTeam asigura servicii in 13 limbi straine pentru clientii sai.

Anca Suditu nu considera ca se poate vorbi despre angajatul din centrele de servicii ca despre un nou tip de angajat. "Am putea sa-l caracterizam mai degraba din perspectiva profilului angajatului tanar, fara experienta. Ceea ce diferentiaza acesti tineri nu este un anumit bagaj specific de experienta sau cunostinte, ci mai degraba atitudinea si asteptarile pe care le au", spune ea.

Iar lucrurile s-au schimbat destul de mult in ultimii 3-4 ani. "Daca in primii ani procesul de recrutare era unul mai degraba pasiv, bazat aproape exclusiv pe aplicatiile primite, in ultimii ani recrutarea a devenit mai ofensiva prin diferite actiuni precum demararea unor campanii de recrutare sau participare la targuri de joburi", spune Paula Neagu, de la Oracle.

Angajarile anuntate de principalii jucatori din zona de IT si servicii cresc presiunea pe piata fortei de munca si este de asteptat sa destabilizeze si mai mult raportul intre cerere si oferta pe segmentul angajatorilor din servicii. Angajarile masive, pe termene de timp relativ scurte (un an-doi), anuntate de marile multinationale lovesc direct in businessurile mici din zona de servicii sau de IT care pierd in acest fel angajatii, atrasi de salariile mai mari si de posibilitatea de a lucra intr-o multinationala. Deocamdata, nu exista targ de joburi la care sa nu fie prezent cel putin unul dintre "greii" industriei de BPO, iar anunturile de recrutare au impanzit panourile si afisele din marile orase in care s-au deschis centre de servicii.

Angajeaza peste estimari

Filiala locala a celui mai mare producator mondial de PC-uri Hewlett-Packard are in vedere si atragerea specialistilor in IT de peste hotare, in incercarea de a-si indeplini campania masiva de recrutare din acest an, care prevede angajarea a 750 de persoane. "In prezent, avem in Romania circa 1.500 de angajati, iar pana la sfarsitul anului, numarul acestora ar putea creste cu 50%", a declarat recent pentru ZF Ecaterina Ion, directorul de HR al companiei. Astfel, HP Romania va ajunge la aproximativ 2.250 de angajati in urmatoarele opt luni.

Cu toate acestea, planurile de angajare ar putea fi cu mult mai ambitioase decat se anunta in prezent. Spre exemplu, data fiind experienta din anii anteriori, numarul angajarilor pe care le va opera HP ar putea sa depaseasca estimarile. "Anul trecut, am angajat cu peste 50% mai multi oameni decat in 2006", afirma Ion, care a preluat functia actuala la sfarsitul lunii ianuarie, dupa ce a parasit distribuitorul de produse farmaceutice Relad.

Reprezentantii furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact vizau dublarea numarului de angajati anul trecut, pana la aproximativ 900 de oameni, si o noua dublare a personalului in 2008, ceea ce ar insemna atingerea unui numar de aproximativ 2.000 de angajati pana la sfarsitul acestui an.

O tendinta care se contureaza tot mai puternic in piata globala de outsourcing este predilectia clientilor europeni de a alege centre de servicii situate cat mai aproape din punct de vedere geografic, comparativ cu un deceniu in urma, cand principala directie de externalizare erau tarile asiatice. In consecinta, pe masura ce volumul investitiilor in Europa Centrala si de Est creste, centrele de servicii din zona vor avea tot mai mult de lucru.

Incepe sezonul relocarilor

- divizia de BPO si cea de dezvoltare si mentenanta software ale Accenture vor fi relocate pana luna viitoare intr-un nou sediu, situat in parcul de afaceri West Gate, dezvoltat in zona de vest a Bucurestiului, unde spatiul de birouri va fi dublu fata de cel pe care il ocupau angajatii Accenture in Iride Business Park.
- Oracle are in constructie cel de-al doilea turn in Calea Floreasca, al carui concept si design sunt asemanatoare celui existent. Constructia este preconizata a fi gata la inceputul anului 2009, iar cladirea va avea aproximativ 11.500 mp si va gazdui in jur de 800 - 900 de angajati (atat noi angajati, cat si angajatii care se vor muta din celelalte sedii existente in Bucuresti).
Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»