Constructorii de nave au nevoie de mii de angajati pentru a putea onora comenzile

Plecarea muncitorilor de pe santierele navale in vestul Europei si SUA si volumul mare de comenzi primite in ultima perioada au provocat un deficit de mii de angajati de profil pe piata locala. "Fiecare santier naval ar avea nevoie de inca 1.000 - 2.000 de oameni pentru a putea lucra la capacitate maxima si pentru a-si putea onora comenzile", spune ministrul muncii Paul Pacuraru, care adauga ca zeci si chiar sute de specialisti si muncitori calificati pleaca lunar pe santierele din strainatate, in special in SUA.

Aproximativ 12.000 de salariati lucreaza in industria navala locala. Desi fenomenul migratiei de personal se resimte la nivelul intregii economii si, implicit, si pe marile santiere constructoare de nave, in urma cu cateva luni a existat un val de "navalisti" care au plecat sa lucreze in SUA, Norvegia, Germania, Italia sau Spania. Potrivit unor estimari, doar atunci au plecat in strainatate aproximativ 500 de angajati, pentru salarii de cateva mii de euro. "Exista un deficit, care la Aker Tulcea se cifreaza in jurul a 600 de persoane", admite Dumitru Ivanov, director general al santierului naval.

Pe fenomenul migratiei de personal se suprapune cel legat de insasi structura businessului pe santierele navale, care lucreaza cu subcontractori, caz in care este dificil de pastrat controlul asupra productivitatii si a calitatii muncii. Spre exemplu, Aker Tulcea angajeaza 3.200 de salariati proprii, carora li se adauga inca 2.000 de oameni care lucreaza pentru subcontractorii de pe platforma santierului si inca 300 ai subcontractorilor din afara platformei de la Tulcea.

Ivanon nu invoca plecarile in strainatate ca principal motiv pentru deficitul de personal, ci spune ca volumul mare de comenzi pe care le-a contractat santierul in anii precedenti, coroborat cu productivitatea relativ scazuta a muncii au cauzat aceasta situatie. "In cazul subcontractorilor, productivitatea angajatilor este cu 20 si chiar 30% sub cea a angajatilor nostri proprii. Daca productivitatea ar fi mai mare, n-ar mai exista deficit", explica Ivanov, care adauga ca mai grav este faptul ca productivitatea muncii nu creste, ci, in cel mai bun caz, stagneaza.

Fluctuatia mare de personal si dificultatile pe care le intampina companiile din industria navala cand vine vorba de inlocuirea angajatilor care pleaca au inceput sa afecteze businessul marilor jucatori. Astfel, santierul naval Aker Braila (SNBB) a inregistrat anul trecut pierderi de 52,15 mil. lei (15,6 mil. euro), de aproape sapte ori mai mari decat cele din 2006, desi cifra de afaceri s-a dublat comparativ cu 2006, pana la 78,8 mil. euro, potrivit raportului anual al companiei.

"Acest rezultat reflecta depasirile de costuri inregistrate ca urmare a supraincarcarii capacitatii de productie, dar si efectul inlocuirii fortei de munca", se arata in raport. Fluctuatia de personal in cadrul Aker Braila a ajuns anul trecut la 22% doar in randul personalului direct productiv. Doar la nivelul meseriilor de baza, santierul a pierdut mai bine de 300 de salariati.

La Aker Braila lucreaza in prezent 2.200 angajati, la care se adauga o forta de munca suplimentara de aproximativ 900 de persoane asigurata prin contracte cu subcontractori ce isi desfasoara activitatea pe platforma de productie."In ultimii ani, au existat fluctuatii de personal, dar, datorita politicii firmei, numarul de angajati a ramas constant. 2.200 de angajati reprezinta numarul optim de angajati permanenti de care are nevoie Aker Braila", spune Laurentiu Rusinoiu, director general adjunct al santierului.

Cu toate acestea, santierele navale fac in continuare angajari. De la inceputul anului trecut, pe santierul pe care il are Aker la Tulcea au intrat 250 de noi angajati proprii, situatie care nu rezolva totusi problema de fond. "Angajatii foarte buni au plecat in strainatate. Chiar daca facem angajari, nivelul de pregatire si de productivitate al noilor angajati este cu mult mai scazut", precizeaza Ivanov.

Nici constructorul de nave Severnav Drobeta-Turnu Severin, care are in jur de 2.000 de angajati, nu a ramas neafectat de problemele de personal. "O alta problema, relativ recenta, o constituie exodul de muncitori care au renuntat la locurile de munca din tara si au plecat sa munceasca in strainatate, pe salarii mai mari, chiar daca salariile au crescut in 2007 conform contractului colectiv de munca", se arata in raportul anual al companiei.
Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»