Cum sa recrutezi 3.000 de ingineri

Renault Technologie Roumanie, centrul de inginerie al Renault, se afla la mijlocul unuia dintre cele mai ambitioase planuri de recrutare lansate vreodata pe piata locala: atingerea unui numar de 3.000 de ingineri pana la sfarsitul anului viitor si transformarea centrului din Romania in cel de-al doilea pol de proiectare al producatorului francez de masini, dupa Technocentre - Paris, unde lucreaza 15.000 de oameni.
Pana la sfarsitul anului viitor, 3.000 de oameni vor lucra in cele trei locatii ale Renault Technologie Roumanie (RTR): Bucuresti, Pitesti si Titu. Centrul de inginerie din Romania va fi astfel al doilea din lume ca dimensiune, dupa cel din Franta, si cel mai mare din pietele emergente. De ce 3.000 de ingineri, de ce acum si de ce in Romania? "Am incercat sa facem un planning in functie de nevoile de business si de oferta de specialisti din piata", spune Dana Oprisan, directorul de resurse umane al RTR, cea care are sarcina de a duce numarul angajatilor la 3.000 intr-un an si jumatate, in conditiile in care in prezent centrul are putin peste 2.000 de oameni.

Spre exemplu, daca in 2005, Renault lansa cate 2-3 modele pe an, in prezent s-a ajuns la 8-9 masini lansate anual. Mai mult decat atat, Renault a intrat in urma cu cativa ani pe piete "netraditionale" din Europa de Est, Asia sau America de Sud. In consecinta, constructorul de masini si-a dat seama ca are nevoie de oameni care sa creeze modele adaptate pentru aceste piete si a decis sa apropie partea de inginerie de specificul fiecarei tari in parte. Pe langa Romania, alte centre de inginerie au fost deschise in India, Brazilia, Spania sau Coreea, in fiecare dintre aceste locatii urmand sa lucreze cate 1.000 de oameni.

O alta explicatie pentru focusul Renault pe Romania ar putea fi succesul modelului Logan. Inginerii romani de la Renault au proiectat 40% din Logan Pick-up si au lucrat pentru versiunea Sandero pentru Europa. In prezent, inginerii romani lucreaza la o versiune de Kangoo, dar si la alte versiuni, atat de pe platforma Dacia, cat si de pe cea a Renault. Cea mai mare parte dintre cei 3.000 de angajati, respectiv doua treimi, se vor afla in Capitala, in timp ce la Pitesti si Titu vor lucra cate 500 de oameni. La Bucuresti se vor afla birourile de proiectare, iar la Pitesti se va desfasura activitatea de inginerie in uzina de caroserie montaj, dar si activitati de mecanica, urmand ca la Titu sa se afle un centru de incercari a carui activitate va incepe la sfarsitul anului viitor.

Deocamdata, 1.100 de ingineri lucreaza in Bucuresti, numarul acestora urmand sa ajunga la 2.000 pana la sfarsitul lui 2009. Mai bine de o treime (35%) dintre angajati sunt femei. Bazele echipei din Capitala au fost puse la inceputul lui 2007, cand lucrau in aceasta locatie aproximativ 50 de angajati. Intre timp, doar in cursul anului trecut au fost facute 600 de recrutari, iar anul acesta alte cateva sute. Sa demarezi o campanie de recrutare de o asemenea amploare intr-un moment in care tot mai multe voci din piata vorbesc despre criza de forta de munca specializata pare un proiect greu de dus la bun sfarsit.

Inginerii sunt cei mai cautati specialisti de pe piata locala a fortei de munca, arata un studiu realizat recent de cea mai mare companie de leasing de personal din lume, Manpower. "Este mai greu de recrutat decat anul trecut. Noi cautam specialisti, iar piata nu are resurse suficiente", spune Oprisan. Iar lucrurile se complica si mai mult in conditiile in care in Romania nu exista o piata a fortei de munca in inginerie. "Pentru pozitii foarte complicate, cum sunt cele de specialisti pe partea de profil electronic - automatizari, s-a intamplat ca recrutarea sa dureze chiar si un an de zile."

Cu toate acestea, este de asteptat ca partea dificila a procesului maraton de recrutare demarat de Renault Technologie abia sa inceapa, in conditiile in care anul acesta se intra intr-o noua faza de recrutare si se muta focusul pe Bucuresti si pe inginerii specializati. Pana si francezii de la Renault au fost sceptici cu privire la reusita planurilor de recrutare din Romania, insa si-au asumat de la inceput riscul ca nu vor gasi aceiasi specialisti pe care ii gaseau pe piata franceza si ca va trebui sa investeasca in formarea acestora. "La Paris, Renault gaseste mai repede ingineri, in Romania, in schimb, este mai complicat. Intregul business plan a fost conceput pe ideea ca vom recruta tineri si ii vom forma intern", spune Dana Oprisan.

RTR a adus in jur de 10 ingineri romani care lucrau in strainatate, din Canada, SUA, Germania si Italia. "Acesti specialisti au plecat in urma cu cativa ani pentru a face inginerie afara, pentru ca nu existau joburi pe piata locala. Unii dintre ei au fost recomandati, pe altii i-am gasit prin intermediul internetului. Nu am folosit head-hunting-ul", afirma Oprisan. RTR foloseste un mix de metode de recrutare. "Pentru identificarea candidatilor potriviti folosim site-uri specializate, pagina web a companiei, firme specializate in recrutare, dar si forumuri de recrutare, acestea din urma fiind destinate recrutarii de masa", spune Dana Oprisan, directorul de resurse umane al RTR.

Una dintre modalitatile inedite de recrutare folosite de RTR au fost forumurile de recrutare, jumatate dintre acestea fiind programate in Bucuresti, iar cealalta jumatate, in provincie, in orase ca Iasi, Brasov sau Galati. In intervalul 2007 - 2008 sunt programate 17 astfel de forumuri. Principiul forumului de recrutare este simplu: o actiune de amploare, la care participa cateva sute de candidati, carora li se prezinta oferta companiei, dupa care au loc interviuri si se fac angajari.

Pe langa deficitul de specialisti, una dintre dificultati este data de reticenta angajatilor romani la relocare, in conditiile in care Renault recruteaza pentru trei locatii. Din cei 600 de angajati recrutati anul trecut pentru centrul din Bucuresti, 60% au venit din provincie. Au existat, insa, cazuri in care oamenii au "cedat" dupa o perioada de timp si s-au intors in orasele din care venisera.

Compania adapteaza metodele de recrutare in functie de profilul candidatilor cautati: pentru debutanti sunt folosite site-urile si forumurile de recrutare, in timp ce pentru specialisti sunt preferate metode mai targetate, cum este head-hunting-ul. "Cat priveste middle managerii, necesarul a fost asigurat de echipa care lucra pe activitatea de inginerie la Pitesti. Echipa de management a fost asigurata prin expati sau prin head-hunting", spune Oprisan. In prezent, 60 de expati lucreaza in cadrul RTR, cea mai mare parte fiind cetateni francezi, in special pe pozitii de management sau de specialisti.

De fapt, centrul de inginerie este condus tot de un francez, Philippe Prevel, care ocupa pozitia de director general si care este si el de formatie inginer auto. Cat priveste momentul in care un roman va conduce operatiunile locale ale RTR, Oprisan nu crede ca acest lucru se va intampla foarte curand, dar nici nu exclude aceasta varianta. "In Romania nu exista traditie in ingineria auto, de aceea avem o echipa de francezi in top management cu experienta de 20 - 30 de ani in inginerie. Este un nivel greu de atins de catre romani".

RTR are un buget anual de 2 mil. euro pentru formarea angajatilor. "Este o meserie care se "descopera" de catre tinerii ingineri pe parcurs. Pasiunea pentru masini reprezinta un avantaj la angajare si nu o conditie. Tot ce va aparea nou pe platforma Logan va fi proiectat in Romania", spune directorul de resurse umane al RTR. Nu s-a ajuns inca la performanta de a avea o masina proiectata integral in Romania, intrucat la un proiect pot lucra intre cateva zeci si cateva sute de oameni in functie de complexitatea acestuia, iar stilul de lucru in cadrul Renault este caracterizat de transversalitate, in sensul ca mai multe echipe din mai multe locatii sunt implicate in realizarea unui model.

Desi targetul actual este de 3.000 de ingineri, directorul de resurse umane nu exclude ca echipa sa depaseasca acest numar. Doua au fost motivele care au dus la deschiderea centrului de inginerie in Romania: piata si costurile. Desi asteptarile salariale ale inginerilor romani au crescut in ultimii ani si odata cu acestea si salariile - cu aproximativ 20 - 25% anul trecut, inginerii care lucreaza la Technocentre din Paris, au salarii mai mari decat romanii.

Nivelul salarial al debutantilor care se angajeaza in RTR este de 400 de euro, dar variaza in functie de mai multi factori. "Unii candidati au facut stagii in timpul facultatii, experienta care conteaza si pe care o valorizam la momentul alcatuirii pachetului salarial", explica Oprisan. 90% dintre angajatii RTR sunt ingineri, iar restul ocupa functii de suport. Pana la finalul procesului de recrutare, se estimeaza ca 75% dintre angajati vor fi absolventi de inginerie. Exceptia o va face centrul de la Titu, unde vor fi mai multe posturi tehnice si, prin urmare, mai multi angajati cu studii medii.

Profilul candidatului vizat de RTR pentru recrutare arata cam asa: absolvent de studii tehnice superioare, vorbitor de limbi straine, intrucat angajatii trebuie sa fie capabili sa lucreze si sa comunice in echipe mixte. Avantajul RTR a fost faptul ca recrutarea nu a pornit de la zero, intrucat la Pitesti, in luna ianuarie a anului trecut, lucrau aproape 1.000 de oameni pe partea de inginerie.

Ca volum, principala directie de dezvoltare si implicit de recrutare este Bucurestiul, in celelalte doua locatii urmand sa se faca doar inlocuiri determinate de turnover-ul de personal. Fluctuatia anuala de personal in centrele RTR din Romania este de 7%, procent considerat rezonabil in comparatie cu uzinele Renault din Rusia, unde turnover-ul ajunge la 60-70%. "Cel mai fericit caz este in Turcia, unde avem o fluctuatie sub 1%", afirma Oprisan.

Cum se face un Logan

- Debutul pentru proiectarea unei masini este definirea nevoii, a caietului de sarcini, mai exact, se determina ce urmeaza sa se dezvolte si ce se cere pe piata.
- In etapa urmatoare, intervine centrul de design, iar proiectul ia o forma numerica, adica sunt definite coordonatele tehnice in centrele de inginerie.
- Dupa conceptie si asamblare, se fac prototipuri si se merge apoi in centrul de incercari, unde se intervine cu modificari daca este cazul, iar apoi se trece la productie.
- In medie, dureaza aproximativ doi ani de la debutul fazei de proiectare si pana cand o masina intra pe piata.
- Intre cateva zeci si cateva sute de oameni lucreaza la realizarea unei masini.

Renault Technologie Roumanie, in cifre

- Investitii de 100 mil. euro
- Cel putin 3.000 de angajati pana la sfarsitul lui 2009, in trei locatii: Bucuresti, Pitesti si Titu
- 90% dintre angajatii RTR sunt ingineri, iar restul ocupa functii de suport.
- 60 de expati lucreaza in cadrul RTR, cea mai mare parte fiind cetateni francezi, in special pe pozitii de management sau de specialisti.
- 400 de euro, nivelul salarial al angajatilor fara experienta.

Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»