Roxana Tesiu, Manager de resurse umane al Wipro Technologies Romania: angajatii iau decizia de a ramane in companie in primele patru saptamani

Departamentele de resurse umane tind sa se inconjoare tot mai mult de lucruri care costa, cum sunt trainingurile sau sistemele complicate de evaluare, pierzand din vedere lucrurile simple, care conteaza de fapt pentru oameni. "In resurse umane tendinta este de a aplica multe retete, softuri, programe, si aceasta formalizare duce la pierderea relatiei cu oamenii. Intotdeauna am respectat companiile care practica respectul, nu doar il declara", spune Roxana Tesiu, manager de resurse umane al Wipro Technologies Romania, filiala locala a Wipro, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de outsourcing si software din India.

Lucrurile care conteaza pentru candidati sunt cele simple, cum ar fi respectarea orei stabilite pentru interviu sau primirea unei notificari dupa interviu prin care sa fie anuntati daca au primit sau nu jobul.
Managerul de HR al Wipro spune ca este foarte importanta atitudinea in timpul interviului. "Relatia este bilaterala: nu doar noi evaluam candidatii. Si ei ne evalueaza pe noi. Trebuie sa le oferi oamenilor ceea ce iti place sa primesti, sa atingi partea umana, nu sa te limitezi doar la bifarea unui proces", afirma ea, declarand ca o astfel de atitudine este foarte buna si in ceea ce priveste retentia.

"Secretul retentiei este ceea ce faci pentru angajati in primele patru saptamani. Practic, un angajat ia decizia de a ramane sau nu in companie in prima luna de la angajare. Tot ce se intampla in jurul sau dupa aceasta perioada de timp ii valideaza decizia", spune Roxana Tesiu. Mai exact, daca esti atent la ceea ce se intampla in perioada de inductie, reduci timpul ulterior pe care il petreci incercand sa il "multumesti" pe angajat si sa il convingi sa nu plece.

Wipro a intrat pe piata locala in 2006, insa a demarat efectiv operatiunile abia anul trecut, fiind o prezenta relativ discreta pe piata serviciilor de Business Process Outsourcing (BPO) - care se refera la externalizarea de catre companii a acelor procese care nu au functie de baza in organizatie. Compania furnizeaza o gama larga de solutii si servicii IT, insa pe plan local este prezenta doar cu divizia de BPO, unde lucreaza in prezent 154 de angajati. In contextul in care piata de BPO se aglomereaza, marii jucatori din domeniu ca Genpact sau Accenture fiind deja prezenti la nivel local, Tesiu spune ca este foarte important sa existe un brand de angajator, dar la fel de important este si sa poti sustine acest brand.

"Am trecut prin multe companii si departamentul de HR nu este mereu bine vazut. Pentru a putea face lucruri in resurse umane, trebuie sa ai suport din partea top managementului." Ce isi doreste un manager de HR? "Sa ai libertate in administrarea departamentului pe care il coordonezi si sa iei decizii", spune Tesiu. Filiala locala a Wipro va ajunge la 600 de angajati in Bucuresti pana la sfarsitul anului viitor fata de 154 cati are in prezent, angajati care vor lucra pentru clienti internationali, livrand servicii in domenii ca financiar-bancar sau resurse umane.

Daca ne gandim la faptul ca reprezentantii companiei iau in considerare deschiderea unei noi locatii in afara Bucurestiului, numarul angajarilor facute de Wipro ar putea fi cu mult mai mare. "Ne gandim in ce masura am putea sa iesim din Capitala anul viitor. Exista discutii avansate cu privire la deschiderea unei noi locatii in provincie", spune Roxana Tesiu. Alti jucatori din industria serviciilor au ales deja varianta deschiderii unui centru in afara Bucurestiului, pe fondul accentuarii deficitului de oameni si al cresterilor salariale. Genpact a mers la Cluj-Napoca, TechTeam a deschis birouri in Sibiu si Galati, in timp ce americanii de CGS au ales Brasovul.

"Anul acesta vom angaja inca 100 de oameni, urmand ca in 2009 sa ajungem la 600 de angajati", spune Tesiu. Planurile de recrutare pentru anul viitor ar putea insemna si relocarea activitatii din Bucuresti, in conditiile in care compania are spatiu disponibil doar pentru 250 de angajati langa Sema Park. "Fie vom deschide o a doua locatie in Bucuresti, fie vom muta complet operatiunile", explica Tesiu. Oferta relativ limitata de forta de munca din Capitala este principalul motiv care ii determina pe jucatorii din zona de servicii sa iasa in provincie.

"Ne ghidam dupa principiul ca trebuie sa mergem noi acolo unde sunt candidatii. Informatiile noastre arata ca si costurile cu forta de munca sunt mai scazute in afara Bucurestiului", spune Tesiu, care nu a oferit detalii cu privire la numarul angajarilor care urmeaza sa fie facute in noua locatie. Evolutia sistemului de invatamant romanesc contribuie la o stare de dezordine pe care o transmit candidatii aflati in cautarea unui loc de munca, care nu stiu ce vor de la un job in afara de bani. Cu toate acestea, managerul de resurse umane apreciaza ca recrutarea nu este atat de dificila pe cat se vehiculeaza in piata.

"Nu este greu de recrutat daca balansezi ce gasesti in CV si sa ai in vedere ca omul nu este doar un individ care se adauga unei sume de indivizi". Aproximativ 80% dintre angajatii Wipro sunt tineri absolventi sau studenti. In BPO, cunoasterea limbilor straine reprezinta o conditie eliminatorie la angajare, in vreme ce abilitatile tehnice se pot dobandi dupa angajare, prin training on the job. Desi piata de BPO a avansat puternic in ultimii ani, lipsa experientei in zona de servicii se resimte pe piata locala. "Oamenii nu stiu sa se poarte cu clientul. Daca primesc o solicitare care iese in afara postului, isi pierd rabdarea."

Roxana Tesiu a lucrat in mediul nonguvernamental o perioada indelungata de timp si spune ca a trecut de cealalta parte a baricadei, adica in zona de business, pentru ca se gandea sa faca o schimbare. "Discutasem mereu despre lucruri legate de resurse umane, dar dintr-o perspectiva teoretica. Am vrut sa vad cum se intampla de fapt lucrurile in business". Desi a intrat intr-o zona mai putin prietenoasa a businessului, in sensul ca BPO-ul este o industrie grea si noua, de doar cativa ani in Romania, Tesiu spune ca nu pierde nimic din relatia cu oamenii. Departamentul de resurse umane al Wipro are patru angajati si colaboreaza cu agentii specializate in recrutare, de obicei de dimensiune mica sau medie, pentru ca, spune Tesiu, sunt mai flexibile, mai rapide si ofera servicii customizate.


Cariera

- mai 2008 - prezent: manager de resurse umane al Wipro Technologies Romania
- 2004 - prezent: expert consultant, Comisia Europeana, Employment and Social Affairs
- 2007 - mai 2008: HR director, MiraTelecom
- 2007: consilier al ministrului justitiei
- 2006 - 2007: general manager, M Profit Business Solutions (companie de training si consultanta)
- 2002 - 2007: presedinte executiv, CPE, SOROS - Open Society Institute New York and Budapest
- 1998 - 2002: expert, Soros<li> 2005 - 2007: programul de Executive MBA, Asebuss
- 1996: Facultatea de drept, Universitatea Bucuresti

Presedinte si CEO al Wipro este Azim Premji, declarat de catre revista Forbes cel mai bogat om al Indiei timp de sase ani (intre 1999 si 2005), cu o avere estimata astazi la 14,8 mld. dolari.
 

Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»