Interviul de angajare si greselile pe care trebuie sa le evite angajatorul/recrutorul

Multi dintre cei aflati in cautarea unui loc de munca se pregatesc pentru proba interviului rasfoind presa de specialitate unde citesc cu deosebita atentie rubricile de genul „ce sa faci, ce sa spui, ce sa nu spui...” si se straduiesc sa puna in aplicare cat mai multe dintre aceste sfaturi. Fiind realizate de catre specialisti si persoane care lucreaza in recrutare, aceste articole pot fi o sursa excelenta de informare si de educare a tinerilor care doresc sa intre cu succes pe piata muncii.

Este laudabil ca participantii la interviuri se straduiesc sa se prezinte intr-o postura cat mai favorabila, corectand prin lecturi comportamentele nepotrivite, iar aceasta atitudine trebuie adoptata si de catre recrutori. In fond, interviul reprezinta un examen pentru ambele parti, candidat si recrutor/intervievator deopotriva. In urma discutiilor cu mai multi participanti la interviuri am realizat o lista cu atitudini pe care acestia nu le considera demne de o agentie de recrutare sau de un viitor angajator. Printre acestea se numara:

Nerespectarea timpului celuilalt. De regula, cand se stabileste o anumita ora pentru un interviu, ambele parti implicate se asteapta ca aceasta sa fie respectata. Candidatii chestionati au declarat ca sunt nemultumiti cand sunt sunati cu o jumatate de ora inaintea orei programate pentru a fi amanati pentru o alta zi sau cand ajung la timp si trebuie sa astepte cate o jumatate de ora sau chiar mai mult ca sa apara intervievatorul. Pentru ei aceast comportament reprezinta lipsa de repect fata de timpul lor, o atitudine care denota ca intervievatorului ii este indiferent daca cel care candideaza trebuie sa faca fata si altor obligatii in ziua respectiva.

Necitirea informatiilor din CV. In conditiile in care CV-ul a fost trimis recrutorului cu mult timp inaintea interviului, adresarea unor intrebari (altele decat cele prin care se solicita mai multe detalii despre vreo informatie din CV) care cer reluarea datelor din documentul trimis, il fac pe candidat sa creada ca intervievatorul nu si-a facut treaba si i-a invitat la interviu pe toti cei care au aplicat, neavand niciun sistem de selectie.

Totodata, un astfel de comportament poate transmite cu usurinta ideea ca recrutorul nu stie ce sa intrebe si ca pune intrebari doar ca sa treaca timpul. In randul greselilor neadmise se inscrie si aparitia recrutorului la interviu fara o copie a CV-ul candidatului, lasandu-i acestuia impresia ca oricum tot ceea ce va spune va fi uitat rapid sau atribuit unui alt candidat chemat la interviu in acea zi.

Intreruperea constanta a candidatului – acesta, in mod constant poate sa se simta ca un mare palavragiu care ii rapeste cuiva timpul, iar in sinea sa se va naste nedumerirea pentru ca isi va da seama ca tot ce incerca sa faca era sa raspunda intrebarilor care i-au fost adresate. Este evident ca daca ii sunt puse intrebari despre ce a facut la locul anterior de munca, ii trebuie mai mult de 20 de secunde ca sa raspunda. Majoritatea candidatilor considera ca atunci cand recrutorii doresc raspunsuri mai scurte ar trebui sa puna intrebari mai concrete.

Expresia fetei incruntata, dublata de lipsa de amabilitate se numara printre situatiile care tensioneaza atmosfera de la interviuri. In astfel de imprejurari candidatii se simt inferiori si isi doresc ca interviul sa se incheie cat mai repede.

Lipsa de atentie fata de ceea ce vorbeste candidatul. Atunci cand intervievatorul priveste mereu la ceas, pe fereastra sau rasfoieste CV-ul in loc sa noteze cate ceva din informatiile suplimentare tocmai relatate, iar apare sentimentul de intrus, ca si cum recrutorul abia ar astepta sa scape de persoana din fata lui. Momentul incheierii unui interviu este decis de intervievator, care avand o atitudine politicoasa poate opri discutia in clipa in care a obtinut toate informatiile necesare si si-a format o parere despre candidat. Prelungirea unei discutii mai mult decat este necesar ii va agasa pe ambii si le va crea senzatia ca isi irosesc timpul.

Lipsa de profesionalism a recrutorului, care tine un interviu intr-o limba straina pe care nu o stapaneste. La fiecare interviu de angajare recrutorul reprezinta compania pentru care lucreaza, iar atunci cand se comporta in acest fel, risca sa aduca prejudicii serioase imaginii acesteia.

Evitarea raspunsului la intrebarile puse de candidat. Candidatii stiu ca recrutorul asteapta de la ei raspunsuri cat mai clare si la obiect si nu inteleg de ce nu pot beneficia de acelasi tratament atunci cand pun intrebari despre sarcinile concrete ale postului, posibilitate perfectionarii profesionale, procedura urmatoare din procesul de selectie si altele asemanatoare. Situatia este cu atat mai neplacuta cand este vorba de un interviu care se desfasoara cu viitorul sef, care nu stie sa raspunda la astfel de intrebari.

Prelungirea perioadei de asteptare a raspunsului. In multe ocazii, formula utilizata la finalul interviului cuprinde promisiunea unui raspuns in cel mai scurt timp, pe care unii il dau dupa 10-15 zile, altii dupa vreo luna, iar unii niciodata. Dintre toti cei care raspund, un numar foarte mic comunica si un motiv pentru care candidatul chemat la interviu nu a fost angajat. In fond, intervievarea si testarea unui candidat ar trebui sa ii ofere niste informatii solide recrutorului cu privire la profilul acestuia si un numar important de motive pentru care acesta nu ar fi potrivit pentru functia la care a aplicat.

Cand raspunsul promis intarzie mult peste data anuntata sau nu mai vine niciodata, dezamagirea participantului la interviu este si mai mare, iar credibilitatea companiei si a recrutorului au mult de suferit pentru ca a incalcat un termen pe care l-a stabilit singur.  Din rindurile de mai sus este lesne de observat ca profesionalismul, etica si educatia sunt atribute obligatorii, indiferent de pozitia in care ne aflam intr-un anumit moment al carierei noastre. Nu este de la sine inteles ca singurul supus greselii sau analizei este candidatul la un job, in unele circumstante, comportamentul si atitudinea unui intervievator putand cantari mult in decizia unui candidat de a accepta sau refuza un post.

Autor: Mirela Marinescu, Director de Recrutare, Grupul APT

Ultimele articole

»
»
»