Mihaiela Pura: vechimea medie a angajatilor este de 15-20 de ani

Vechimea medie a angajatilor care lucreaza in cadrul companiei Farmec Cluj-Napoca, cel mai mare producator de cosmetice cu actionariat integral autohton de pe piata, este de 15-20 de ani. In prezent, compania are aproximativ 660 de angajati, cu 70 mai mult decat la sfarsitul anului trecut. "In ceea ce priveste fluctuatia de personal, pot spune ca reprezentam o situatie aparte pe piata muncii. Fara exagerare, vechimea medie a angajatilor din Farmec este de 15-20 de ani.

Sigur ca aceasta situatie prezinta avantaje de ambele parti, compania putand astfel sa se bucure de sprijinul unor specialisti cu o experienta vasta", spune Mihaiela Pura, seful biroului de resurse umane al companiei. Una dintre cele mai mari probleme ale angajatorilor in ultimii ani a fost fluctuatia de personal, care a atins cote foarte ridicate in retail, unii specialisti vorbind in urma cu cateva luni de fluctuatii de pana la 80% pentru pozitiile din magazine, si in industria bancara, unde turnover-ul de personal depasea 40%.

Producatorul de cosmetice si-a marit numarul de angajati in 2008 pe fondul cresterii productiei, ca urmare a majorarii cererii de produse cosmetice si chimico-casnice, in special. "Cifra de 660 nu include angajarile pe perioade scurte, predefinite de timp. Din aceasta categorie fac parte, de exemplu, 20 de elevi si studenti ai liceului de chimie, respectiv ai facultatii de farmacie si inginerie chimica din Cluj, angajati pe perioada vacantei in diferite departamente ale companiei", spune Pura.

Chiar daca exista o stabilitate la nivelul numarului de angajati, in ultimii ani compania a intampinat dificultati in recrutarea de personal calificat in efectuarea de lucrari de mentenanta, de intretinere sau de reparatii ale liniilor de productie. Pentru aceste categorii de personal s-au incercat diferite metode de atragere, cum ar fi participarea companiei la diferite evenimente si targuri de locuri de munca organizate de catre scolile de arte si meserii sau liceele tehnice cu profil mecanic sau electroenergetic.

"In general insa, nu avem probleme in a gasi forta de munca la nivelul intregii companii. Spre exemplu, personalul productiv este relativ usor si rapid de gasit prin anunturi in presa locala si site-uri de specialitate. In acelasi timp, am angajat cinci absolventi de invatamant superior cu activitate extracurriculara si referinte bune de la facultate. Avem colaborari cu universitatile din Cluj si conventii cu liceul de chimie industriala Terapia", afirma managerul. In ciuda faptului ca vechimea medie a angajatilor companiei este de 15-20 de ani, criteriul decisiv de recrutare a personalului nu este intotdeauna experienta.

"Ceea ce cautam este mai degraba un anume profil al candidatului, cu anumite trasaturi de caracter. Tocmai din acest motiv, de multe ori preferam sa angajam proaspeti absolventi, daca acestia primesc referinte bune de la universitatile la care au studiat si daca pot demonstra implicarea lor intr-o serie de activitati extracurriculare", spune reprezentantul companiei, care a avut afaceri de 15,3 milioane de euro in primele opt luni ale anului, in crestere cu 33% fata de perioada similara din 2007. Mihaiela Pura adauga ca reputatia de care sa bucura compania in zona Transilvaniei este un alt motiv pentru care recrutarea nu este atat de dificila. De asemenea, castigul reprezinta un argument in plus.

Salariul de baza minim in companie este cu aproximativ 20% mai mare fata de cel la nivel national, la care se aplica coeficientii de salarizare conform Codului muncii si contractului colectiv de munca. De la 1 octombrie, salariul minim brut pe economie a crescut de la 500 de lei 540 (150 de euro), ceea ce inseamna ca salariul de baza minim din companie este de circa 650 de lei (180 de euro).

"Salariul este insotit in mod natural de un pachet complet de beneficii, care cuprinde pentru angajatii de top management si pentru departamentele de vanzari si distributie, masini si telefoane de serviciu, precum si tichete de masa. De asemenea, toti angajatii cu o vechime de minimum trei ani in companie beneficiaza de un spor de fidelitate ca procent din salariu, care poate varia intre 5 si 25%, in functie de vechime", mentioneaza seful biroului de resurse umane al Farmec, care activeaza intr-o piata a cosmeticelor estimata pentru acest an la aproximativ 800 de milioane de euro.

Principalii jucatori sunt Beiersdorf, Oriflame, Avon si L'Oreal. Brandurile locale care intra in competitie cu firma Farmec sunt Gerocossen sau Elmiplant. Pentru departamentul de resurse umane al companiei lucreaza in prezent cinci angajati. Doi dintre acestia se ocupa de problemele de salarizare si motivare ale personalului, unul este responsabil cu administrarea si gestionarea personalului, in vreme ce un al patrulea salariat se ocupa de activitatile de recrutare, dezvoltare si formare profesionala, precum si de evaluare. Cei patru angajati ai departamentului de HR sunt coordonati de catre Mihaiela Pura.

Cariera

- Martie 2008 - prezent: sef birou de resurse umane, Farmec Cluj-Napoca;
- August 2006 - martie 2008: economist cu atributii de loctiitor-sef, Farmec Cluj-Napoca;
- Iulie 1994 - august 2006: inspector salarii, Farmec Cluj-Napoca;
- Septembrie 1988 - iulie 1994: inspector personal, Farmec Cluj - Napoca;
- 2002 -2006: Facultatea de stiinte aplicate, Universitatea Avram Iancu Cluj- Napoca.

Farmec Cluj pe scurt:

- Cel mai mare producator de cosmetice de pe piata cu actionariat integral autohton;
- Afaceri de 15,3 mil. euro in primele opt luni ale anului, in crestere cu 33% fata de perioada similara din 2007;
- 660 de angajati in prezent, cu 70 mai mult decat la sfarsitul anului trecut;
- 800 de milioane de euro, valoarea estimata a pietei de cosmetice in acest an;
- Unul dintre principalii jucatori de pe piata cosmeticelor din Romania, alaturi de Beiersdorf, Elmi Prodfarm sau Gerocossen;

Autor: Liviu Florea, ZF

Ultimele articole

»
»
»