Criza ii maturizeaza fortat pe tineri

Tinerii care participa la targuri de joburi au inceput sa devina mai specializati si mai informati despre ceea ce inseamna piata fortei de munca. Multi dintre absolventi apeleaza la firme specializate de recrutare pentru a-si gasi un job. Turbulentele financiare internationale au inceput sa ii puna pe ganduri nu doar pe angajatorii de pe piata locala, care incearca sa gaseasca cele mai eficiente metode de reducere a cheltuielilor, ci si pe cei care isi cauta un loc de munca.

Practic, imaginea de acum cativa ani a candidatului dezorientat, aflat in cautarea unui job, care aplica pentru oricine si orice incepe sa dispara. "Angajatii au devenit mai eficienti si mai specializati decat in trecut. Inainte de a participa la un targ de joburi se uita foarte mult pe internet, pentru ca vor sa se documenteze. De asemenea, spre deosebire de anii trecuti cand companiile prezente la eveniment primeau sute de CV-uri, lucrurile s-au schimat radical. Acum, angajatorii primesc mai putine CV-uri deoarece candidatii vin cu un target precis la astfel evenimente", spune Mihai Manole, executive manager la firma de recrutare HR Perform, organizatorul targului de joburi JOBfest, desfasurat saptamana trecuta in Capitala.

De asemenea, o alt argument care evidentiaza schimbarea de atitudine a candidatilor fata de procesul de recrutare este ca multi dintre ei incearca sa obtina un job cu ajutorul agentiilor de recrutare. "Cei care isi doresc sa lucreze prefera din ce in ce mai mult sa foloseasca serviciile unei agentii de recrutare, deoarece beneficiaza si de sfatul unui specialist. Astfel, candidatii pot intelege mai bine ceea ce doresc angajatorii de la ei, precum si ce anume trebuie sa faca pentru a-si spori sansele de angajare", spune Manole.

Mai mult, criza financiara si mai ales impactul acesteia asupra angajatorilor ii determina pe candidati sa isi pondereze pretentiile salariale, considerate pana acum ceva timp destul de exagerate de catre angajatori. In ceea ce priveste companiile de pe piata locala, acestea asteapta sa vada in ce fel le sunt afectate businessurile de catre criza financiara internationala, pentru a vedea daca maresc salariile sau nu. In consecinta, companiile sunt in expectativa cand vine vorba de a acorda cresteri salariale. "Candidatii au inceput sa fie mai ponderati atunci cand vine vorba de salariu. Nu cer salarii mai mici, dar nici nu vor bani mai multi. Au pretentii similare cu cele din primavara", afirma Manole.

Reprezentantul HR Perform spune ca studentii sunt dispusi sa lucreze si pentru un salariu de 250 de euro net pe luna, in domenii ca retail sau curierat, in vreme ce specialisti in IT cu experienta pot obtine castiguri cuprinse intre 1.500 si 2.500 de euro lunar. "Nu consideram pretentiile celor care ne-au vizitat la targ ca fiind exagerate. Am observat ca tinerii sunt din ce in ce mai bine informati", spun reprezentantii lantului de restaurante de tip fast-food Burger King. In prezent, reteau de restaurante are 120 de angajati, numarul acestora urmand a depasi pragul de 300 la sfarsitul anului. "In prezent, avem doua locatii, pana la sfarsitul acestui an urmand sa deschidem inca patru restaurante, dintre care trei in Bucuresti si unul in Constanta. In fiecare unitate vor fi circa 40-50 de angajati", afirma reprezentantii Burger King.

Asadar, pretentiile salariale traverseaza o perioada de stagnare, angajatorii nu blocheaza procesele de recrutare, chiar daca se simte o oarecare tensiune generata de criza financiara globala. "Suntem constienti ca aceasta criza ne va face sa ne analizam resursele interne, dar consideram ca Romania nu este foarte afectata. Chiar daca anumite companii din automotive si-au oprit productia pentru o perioada, acest lucru va trece, pentru ca perioadele de criza sunt trecatoare", mentioneaza reprezentantii unuia dintre cei mai importantii producatori de anvelope de pe piata locala.

Exista si cazuri fericite de angajatori, care nu au de suferit prea mult de pe urma crizei. In farma, acolo unde cererile pentru anumite pozitii cresc, angajarile nu au fost blocate. "In ciuda crizei, noi am facut destul de multe angajari in ultimul timp, deoarece am inregistrat o crestere a cererii pentru produsele noastre. Mai mult, este foarte probabil sa mai angajam oameni pana la sfarsitul anului", spune Andreea Lupea, HR & Organizational Development Specialist la compania de generice Actavis Romania.

Cele aproximativ 50 de companii prezente la targul de joburi au pus la bataie 800-1.000 de joburi, majoritatea fiind in IT&C, inginerie, financiar-contabil si mass-media. Evenimentul s-a adresat studentilor, absolventilor, dar si celor cu pana la 3-5 ani de experienta pe piata fortei de munca. Prin companiile care au participat la targ se numara Actavis, Michelin, Bank of Cyprus, Ursus Breweries, Wipro sau Adecco.

Potrivit organizatorilor, evenimentul a atras intre 5.000 si 7.000 de vizitatori. De la anul, JOBfest ar putea fi organizat si in alte orase din centrul si vestul tarii. Alte targuri de joburi care au avut loc in aceasta toamna sunt Banking Jobs - destinat celor interesati sa lucreze in sistemul bancar, Angajatori de Top - cel mai mare eveniment de profil de pe piata locala si Cariere de Viitor.

Autor: Liviu Florea, ZF

Ultimele articole

»
»
»