Firme de recrutare care ofera angajati cu "certificat de garantie"

Nicio recrutare nu este sigura. Cel putin nu 100%. Proaspatul angajat poate alege sa plece din companie dupa doar cateva luni de zile pentru o pozitie mai buna, un salariu mai mare sau, pur si simplu, pentru ca simte ca nu se potriveste cu mediul de lucru din organizatie, fapt ce poate fi destul de deranjant pentru angajatorul care a platit cateva mii de euro pentru recrutare.

Perioada de garantie este intervalul de timp in care firmele de recrutare inlocuiesc, gratis, un angajat pe care l-au plasat, dar care si-a parasit postul in acest timp. Cu cat angajatul pleaca mai repede, cu atat este mai clar ca recrutarea nu a fost un succes. Pentru companiile de recrutare care ofera perioade de garantie, acest lucru poate fi un atu in plus, in conditiile in care mobilitatea angajatilor de pe piata locala a devenit tot mai mare in ultimul timp, iar organizatiile investesc deja zeci de mii de euro pentru a recruta si a inlocui oamenii care pleaca.

"Perioada de garantie difera in functie de nivelul de responsabilitate al pozitiei. In general, garantia pentru pozitiile-cheie manageriale este de un an de zile. Sunt companii care au inceput sa ofere doi ani de garantie, ceea ce pentru noi este un nonsens. Daca un angajator nu reuseste sa-si dea seama in primul an de zile daca cel pe care l-a angajat este performant, inseamna ca are o problema. Daca isi da seama abia in al doilea an, este putin cam tarziu", este de parere Sorin Roibu, managing director al companiei de executive search Arthur Hunt.

In opinia lui Roibu, oferirea unei perioade de garantie este si un instrument de marketing. Un client care aude ca o companie de executive search ofera doi ani garantie se simte protejat, simte ca postul respectiv va fi protejat timp de doi ani de zile. In cazul Arthur Hunt, aproximativ 5-6% dintre managerii plasati in companii parasesc locul de munca in timpul perioadei de garantie. "In general oamenii pleaca din companiile de tip start-up. Acestea incearca sa patrunda pe piata, se confrunta cu diverse probleme, chiar birocratice, iar angajatul dintr-o astfel de companie isi pierde motivatia de a infrunta aceste dificultati. Intr-o astfel de situatie, ori compania renunta la el, ori el renunta la companie", explica Roibu.

Pe langa companiile de tip start-up, fluctuatii mari se inregistreaza si in companiile care trec printr-o perioada de reorganizare ori care au suferit un soc pe piata si sunt nevoite sa isi reorganizeze echipa. Cazurile rare se inregistreaza in companiile care au o anumita stabilitate pe piata. Este cert insa ca, la nivel de management, oamenii iau destul de greu deciziile de a pleca. De obicei, managerii care vor sa plece dintr-o companie, iau decizia in primele doua-trei luni dupa angajare.

"Noi facem head-hunting si apelam la oameni care nu vor sa-si schimbe jobul. Incercam sa-i convingerm ca este potrivit pentru ei si daca se intampla sa faca un pas gresit isi dau seama destul de repede de acest lucru", explica Madalina Uceanu, executive director, Aims Human Capital Romania, una dintre cele mai importante companii de recrutare de pe piata. Uceanu precizeaza ca sub 1% din totalul plasamentelor se incheie cu plecari ale managerilor, cazurile acestea fiind exceptionale.

Pe de alta parte, in cazul personalului angajat in munci calificate sau necalificate, in productie de obicei, se inregistreaza cele mai mari rate de fluctuatie. In cazul pozitiilor de executie perioada de garantie poate varia intre o luna si trei luni. "Noi inlocuim pe o plata partiala sau poate chiar gratuit persoana care pleaca in acest interval. Pentru pozitii mai inalte din punct de vedere ierarhic, garantia poate creste pana la sase luni", explica Mirela Marinescu, head of recruitment & selection al grupului APT, care ofera servicii de resurse umane si relatii publice. Ea adauga ca 15% dintre candidati pleaca in perioada de garantie. De asemenea, in cazul managementului lucrurile sunt mai stabile, mai putin de 5% dintre candidatii de la nivel middle management pleaca in perioada de garantie, iar in ceea ce priveste top managementul compania nu s-a confruntat niciodata cu o astfel de situatie.

Autor: Delia Oniga, ZF

Ultimele articole

»
»
»