HR-ul si criza

Sfarsitul lui 2008 a dat peste cap planurile tuturor, iar exuberanta pe care o afisau candidatii, angajatorii si firmele de recrutare la mijlocul anului trecut a disparut brusc. Dupa cresteri de pana la 60% ale businessurilor, jucatorii din HR vorbesc, destul de timid inca, despre potentiale falimente in industrie. Companiile specializate in servicii de resurse umane, pana de curand castigatori colaterali ai crizei de oameni, ar putea deveni si primele victime colaterale ale crizei economice.

Pesimism pe linie

Dupa ce salariile managerilor au crescut cu 30 - 50% in ultimii doi ani, ba chiar pe unele pozitii s-au dublat, 2009 se anunta un an in care vorbim fie de stagnare, fie de scadere. Mai mult decat atat, restructurarile pe care le fac companiile de pe piata ar putea duce la iesirea in piata a multor manageri. Pe de o parte, companiile care doar isi restrang activitatea vor renunta in primul rand la forta de munca neproductiva, insa in cazul organizatiilor care vor intra in faliment este posibil sa vedem manageri buni care vor ramane fara job.

"Nu sunt optimista. De altfel, toti oamenii de afaceri cu care vorbim sunt ingrijorati. Este mai bine sa recunoastem ca situatia nu este roz, pentru ca nu ne ajuta cu nimic daca evitam realitatea", spune Mihaela Damian, managing partner al Stanton Chase, una din cele mai mari com-panii de executive search de pe piata locala. Head-hunter-ul George Butunoiu apreciaza ca in functie de severitatea crizei, scaderile salariale vor trece prin trei faze.

Prima este cea in care angajatii vor primi salarii mai mici decat ar fi primit inainte de criza. "Acest lucru se intampla deja, e un fenomen aproape general in ultimele doua luni: fata de cat ar fi primit in august, de exemplu, cei cu salarii mari primesc cam cu 20 - 30% mai putin, cei cu salarii medii cam cu 10 - 15% mai putin, iar cei cu salarii mici cam cu 5% mai putin. Cei cu salarii foarte mici nu sunt si nu cred ca vor fi afectati. Noii angajati primesc automat salarii mai mici decat ar fi primit inainte de criza", spune Butunoiu.

Intr-o a doua faza, angajatii vor primi sarcini suplimentare fara mariri de salarii, de cele mai multe ori de la angajatii dati afara, li se va mari volumul de munca, vor face ore suplimentare.

In cel mai pesimist scenariu, salariile vor scadea pur si simplu. "Se micsoreaza salariul, ca alternativa la datul afara, daca nu sunt suficiente resurse. O alta varianta este ca salariatul sa primeasca un salariu mai mic, pe perioada crizei, insa diferenta i se restituie dupa ce trece criza si firma isi reface situatia financiara. Este o forma de creditare a societatii din partea angajatilor, care presupune incredere maxima de ambele parti."

Head-hunter-ul crede ca piata de recrutare la nivel de management va scadea, tarifele se vor micsora cu 20 - 40%, multe din firmele de executive search vor fi obligate sa treaca la "success fee" - firma de recrutare incaseaza onorariul doar in momentul in care plaseaza candidatul, iar recruiterii vor fi obligati sa isi diversifice serviciile pentru a face fata unor clienti-companii tot mai pretentiosi.

"Oamenii se hotarasc sa schimbe joburile mai greu in zonele de risc - real estate, private equity, banci. Planurile de crestere a businessului nostru pe care le construisem la mijlocul anului trecut s-ar putea sa nu se mai intample", spune Damian, care conduce o companie care a inregistrat ritmuri de crestere a afacerii de doua cifre in ultimii doi ani. Salariul mediu brut va ajunge in acest an la 1.702 de lei, iar somajul ar putea urca la 5%, potrivit estimarilor Comisiei Nationale de Prognoza.
 
Cuvantul de ordine in recrutare in 2009: prudenta

Specialistii in recrutare sunt reticenti in a face estimari pentru 2009. Spre deosebire de anul trecut, cand principalele companii de recrutare de pe piata au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri cuprinse intre 30% si 60%, este posibil ca in 2009 piata sa se mentina la acelasi nivel sau sa scada pe fondul reducerii numarului de angajari in domeniile afectate de criza financiara.

"Piata de recrutare va merge inainte in 2009, in continuare se vor face angajari, insa nu cu aceeasi anvergura ca in 2008. Anul acesta se vor face angajari in domeniile care nu au fost afectate de criza, in special in IT sau retail", a explicat Iuliana Badea, sales manager la Lugera & Makler, a doua companie de recrutare de pe piata, in functie de cifra de afaceri, care include companiile Lugera & Makler, Lugera & Makler Romania si Lugera & Makler Payroll. Acestea au inregistrat anul trecut o cifra de afaceri aproximativ 12,5 mil. euro.

In 2008, piata fortei de munca a trecut de la o extrema la alta, de la recrutari masive, uneori fara a fi necesar acest lucru, pana la restructurari de amploare. Inevitabil, companiile de recrutare au fost afectate. Chiar daca acestea nu au scenariu foarte clar pentru 2009, un lucru este sigur: vor fi mult mai prudente. "In 2008 s-au facut multe recrutari de masa, pentru retail, IT&C si pharma si au apelat la servicii specializate de recrutare si companii mai mici, si companii romanesti care nu faceau acest lucru in trecut. Pentru 2009 cred ca in recrutare cuvantul-cheie va fi 'prudenta' si companiile se vor uita de doua ori la resursele interne inainte de a porni un proces de recrutare extern", afirma Badea.

Piata fortei de munca din Romania a inregistrat in prima jumatate a anului trecut un deficit de forta de munca important, simtit prin dificultatile pe care companiile le-au intampinat in ocuparea la termen a pozitiilor vacante prin identificarea candidatilor potriviti. In egala masura, numarul locurilor de munca a crescut datorita intrarii pe piata a noi investitori si dezvoltarii realizate de mare parte dintre investitorii deja prezenti in Romania.

"Fluctuatia de personal si cresterea uneori necontrolata a salariilor au fost principalele efecte ale acestei situatii. Productivitatea si eficienta au inceput astfel sa fie din ce in ce mai mult luate in considerare in administrarea activitatii angajatilor", explica Camelia Stanculescu, directorul general al Manpower Romania, reprezentanta locala a celei mai mari companii specializate in leasing de personal din lume, cu afaceri de 9,2 mil. euro in 2007.

Sfarsitul anului 2008 a dus, din cauza crizei economice, la schimbari de trend in toate sectoarele de activitate, piata fortei de munca fiind direct influentata de aceste schimbari.
"Anul 2009 va fi caracterizat de prudenta in atragerea unui volum ridicat de noi angajati, ceea ce va determina o concentrare mai mare atat pe cresterea eficientei si productivitatii angajatilor actuali, cat si de identificare de solutii flexibile pentru gestionarea noilor proiecte. Astfel, munca temporara va fi una dintre solutiile la care companiile din Romania vor apela urmand exemplul tarilor cu experienta in folosirea unor astfel de solutii", explica Stanculescu.

De asemenea, cresterile de activitate sau noile comenzi vor fi gestionate prin lucrul pe proiecte, urmarindu-se realizarea de investitii in forta de munca, in functie de durata efectiva a activitatii respective. Necesitatea cresterii agilitatii prin reactii rapide la cererile si schimbarile din fiecare sector de activitate va duce la cresterea flexibilitatii organizatiilor la toate nivelurile.

In opinia Madalinei Uceanu, executive director al grupului de activitati de recrutare Aims Human Capital Romania, anul 2008 se poate imparti in doua parti distincte, inainte de septembrie si dupa aceasta perioada. Tendintele in cele doua parti ale anului au fost total diferite. "Daca in prima parte s-a resimtit o presiune foarte mare din partea angajatilor sau a candidatilor care au actionat in negocieri de pe pozitii de forta, uneori chiar duse la extrem, incepand din septembrie s-au resimtit primele semne ale crizei, constand in amanarea deciziilor de angajare sau chiar anularea proiectelor", crede Uceanu.

Totodata, piata serviciilor de resurse umane a continuat in 2008 trendul de dezvoltare confirmat in ultima perioada. Ajungandu-se deja la un nivel de maturitate, dezvoltarea in acest an a presupus in primul rand consolidarea businessului de catre companiile din domeniu si bineinteles extinderea acestuia. Din acest motiv, in 2008 companiile au simtit din ce in ce mai mult necesitatea colaborarii cu firme specializate in resurse umane, avand in vedere flexibilitatea si cresterea eficientei pe care le pot astfel obtine prin externalizarea unor activitati precum recrutarea, gestionarea proiectelor prin forta de munca temporara, gestionarea de personal sau consultanta.

"Principalele avantaje cautate pentru alegerea unui partener in resurse umane tin de diversitatea serviciilor oferite, specializarea consultantilor pe tipuri de servicii, capacitatea de acoperire a unei arii cat mai largi de sectoare de activitate, onorarea de proiecte pentru toate tipurile de pozitii de la middle-top management si specialisti pana la entry-level, muncitori calificati si necalificati, prezenta la nivel national", considera Stanculescu.

In cazul Lugera&Makler, pana in prezent efectele crizei financiare au fost moderate. Compania a renuntat la 20 de oameni din 200, ca urmare a scaderii bugetelor de recrutare. O mare parte dintre clienti au "inghetat" recrutarile asteptand inceputul de an si semnale pozitive de la sediile centrale din afara Romaniei. "Contractele-cadru cu marii clienti Lugera au fost prelungite si in 2009 pe baza planurilor de recrutare bugetate", explica Badea, precizand ca majoritatea clientilor au preferat negocierea in lei. De asemenea, ea adauga ca este putin probabil ca unul dintre marii jucatori de pe piata de recrutare sa dea faliment, intrucat acestia sunt stabili din punct de vedere financiar.

"Pot sa apara probleme in cazul companiilor mici, axate pe nise de piata si care depind de anumiti clienti - in cazul in care acei clienti sisteaza proiectele nu mai exista finantare. Ar trebui sa ne asteptam la fuziuni sau achizitii pe piata de recrutare in 2009? Nu stiu, totul este posibil", crede Badea. Pentru Aims, efectul direct al crizei s-a concretizat prin numarul mare de proiecte amanate. De asemenea, multe dintre ofertele care se cer se refera mai degraba la servicii de consultanta, cum ar fi centrele de evaluare si dezvoltare sau outplacement, mai degraba decat la proiecte de recrutare.

Pe ansamblu, specialistii in resurse umane sunt de parere ca este greu de estimat cat de mult a fost afectata piata de recrutare in acest moment. Cel mai probabil este ca in primavara anului viitor sa existe o imagine mai clara asupra pietei. In alta ordine de idei, nu se poate spune ca 2009 va fi cel mai potrivit an pentru jucatorii noi care vor sa intre pe piata. "Depinde de dimensiunea jucatorilor si contractele cu care vin deja in piata romaneasca. In situatia in care clientii care ii solicita si in Romania, cu care au contracte internationale, au intentii de dezvoltare a activitatii in Romania, poate fi oportun. Cu siguranta insa, cel putin anul 2009 nu va fi unul usor pentru un nou intrat in piata. Este mai degraba un moment nepotrivit", crede Uceanu.

Mai mult decat atat, depinde de puterea financiara a celor care au aceste intentii si daca investitia in Romania este sau nu o strategie de tipul "follow the client". In situatia a doua, daca unii clienti au planuri mari de recrutare, situatia de criza este oportuna pentru ca procesul de recrutare este mai facil prin prisma unui numar mai mare de candidati disponibili.
De asemenea, in ceea ce priveste recrutarea online, este greu de facut o estimare a felului in care va evolua piata. Cu toate acestea, la inceputul lunii ianuarie cele mai multe anunturi de recrutare de pe site-ul de recrutare bestjobs.ro au fost postate de companii din domenii ca vanzari, comert, finante sau servicii clienti. Pe de alta parte, in banci si asigurari s-au inregistrat scaderi ale numarului de oferte. Numarul de anunturi de recrutare online a scazut cu peste 15%.
 
Anul incertitudinii in training

2009 aduce in trainingul autohton o multime de incertitudini nascute pe fondul crizei financiare, in conditiile in care multe organizatii nu si-au stabilit inca bugetele cu care vor opera in acest an. In consecinta, trainerii nu stiu deocamdata cate din contractele semnate in 2008 raman in picioare sau cate contracte vor putea incheia pentru 2009, in conditiile in care anumite companii au decis sa inghete partial sau total bugetele alocate departamentelor de resurse umane, iar trainerii au fost nevoiti sa faca fata unor intarzieri de plati din partea clientilor pe finalul lui 2008.

"Criza a inceput sa ne afecteze in ultimul trimestru al acestui an. Impactul nu a fost semnificativ. Au fost amanate niste proiecte, alte cateva au fost anulate. Suntem constienti ca in 2009 nu vom mai avea in piata exuberanta de anul trecut", afirma Andrei Gosu, partener in cadrul Ascendis, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training, cu afaceri de 4 milioane de euro in 2008.

Totodata, multe din contractele care trebuiau semnate in ultimul trimestru al anului trecut vor fi puse in discutie abia in primele luni ale lui 2009. "Din cauza crizei financiare, perioada de contractare pentru anul urmator, care era de obicei toamna, s-a amanat de aceasta data pentru inceputul anului 2009. Desigur, sunt proiecte deja planificate pentru lunile ianuarie si februarie, dar acestea sunt mai degraba finalul unor programe/contracte din 2008 si nu inceputul altora noi", declara Viorel Panaite, partener la firma de training Human Invest, cu afaceri de circa 1,4 mil. euro in 2008.

Exuberanta de pe piata de training a fost dictata atat de catre angajati, care au dominat piata fortei de munca pana spre sfarsitul anului trecut, cat si de catre angajatori, care au inceput sa inteleaga din ce in ce mai bine avantajele instruirii propriilor salariati. "In 2008 investitia in oameni, in training a fost privita ca o modalitate de diferentiere ca angajator. A fost anul angajatului. Cuvintele de ordine pe buzele tuturor angajatorilor au fost retentie, loializare, motivare", spune Gosu.

Companiile din industria bancara si cele din zona serviciilor au investit masiv in formarea angajatilor, la acestia adaugandu-se clientii clasici din IT&C. Angajatii au inceput sa mearga mai mult la training si sa perceapa orele de formare profesionala ca pe un lucru benefic si nu ca pe o sarcina de serviciu. Pe fondul acestui context favorabil, trainerii si-au permis sa creasca tarifele pentru anumite programe pana la 4.000 - 5.000 de euro si sa anunte cresteri spectaculoase ale businessurilor.

Sfarstitul lui 2008 a dat insa peste cap estimarile tuturor. Marjele de profit ale companiilor au fost afectate, iar planurile pentru 2009 ale trainerilor a trebuit sa fie adaptate conditiilor de criza. "Daca in 2008 a fost din ce in ce mai greu sa vinzi programe standard, in 2009 va fi aproape imposibil. Companiile vor cumpara numai programe care sunt special croite pe nevoile lor", considera partenerul Ascendis, care adauga ca programele de vanzari vor fi extrem de cautate in acest an. Cursurile de vanzari, alaturi de cele financiare sau de leadership au fost cautate si anul trecut, dar cine va reusi sa vanda in 2009, in conditiile in care nimeni nu mai face risipa de bani, va reusi sa supravietuiasca.

Nici firmele de training nu vor mai cheltui bani in 2009 fara a avea o evidenta clara a acestora. Multe dintre aceste se vor reorganiza in incercarea de a reduce costurile. Date fiind conditiile actuale, specialistii in training sunt de parere ca probabilitatea ca pe piata de training sa-si faca loc noi jucatori este foarte mica. "Este putin probabil ca o companie sa-si aleaga tocmai o astfel de perioada pentru a intra pe piata. Cateva companii internationale mari de training au decis sa nu intre in Romania in perioade mult mai bune, dupa ce au dimensionat piata si au avut discutii cu unii dintre furnizorii locali", spune Viorel Panaite, de la Human Invest.

Cu toate acestea, exista posibilitatea ca oportunitatea celor peste 4,2 mld. euro fonduri structurale pe care Romania le primeste pana in 2013 pentru dezvoltarea resurselor umane sa constituie un magnet pentru intrarea unor noi jucatori in training, in ciuda turbulentelor economice. De asemenea, aparitia unor noi companii in peisajul trainingului autohton ar putea deveni realitate in cazul in care acestea se concentreaza pe oferirea de servicii de nisa. "In general (pe timp de criza - n.r.) au de castigat jucatorii de nisa, specializati pe servicii HR care se adreseaza unor categorii de personal a caror lipsa este atat de costisitoare, incat costurile cu gasirea si pastrarea acestora la un standard corespunzator nu sunt niciodata prea scumpe: IT, telecom, securitate sau trezorerie", spune Decebal Leonard Marin, mananging partner al firmei de training Corporate Dynamics International.

Falimentele ar putea lovi piata de training, mai ales in randurile jucatorilor mici, fara a destabiliza insa companiile care fac legea in industrie. "Nu cred ca vreun jucator mare din industrie va da faliment. Se vor diminua profiturile, probabil se vor restructura unele afaceri, dar falimente rasunatoare in industrie nu vor fi. Noi avem o vorba: de profit mic nu a murit nimeni", subliniaza Gosu, de la Ascendis.

2008 a fost si anul in care unii dintre cei mai mari jucatori din piata de training, Ascendis si Codecs, au anuntat ca au avut oferte de preluare fie din partea unor companii de formare profesionala din strainatate, fie din partea unor fonduri de investitii. Cu toate acestea, piata nu a consemnat nicio tranzactie importanta. Pe de alta parte, jucatori importanti ca Trend Consult sau Interact si-au declarat intentia de a-si deschide primele filiale in afara Romaniei, Interact amanandu-si ulterior planurile ca urmare a crizei financiare. Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training se numara Codecs, Ascendis, Achieve Global, TMI sau Human Invest.
 
Ce se schimba in legislatia muncii de la 1 ianuarie 2009
 
1. Creste salariul minim


Cea mai importanta modificare in peisajul legislatiei muncii pentru inceputul acestui an este cresterea salariului minim brut pe economie, care era pana la sfarsitul anului trecut de 540 de lei. Incepand cu 1 ianuarie, salariul minim brut pe economie a fost majorat cu peste 11%, la 600 de lei (150 de euro), in urma unui acord incheiat de guvernul Tariceanu cu sindicatele si patronatele la mijlocul anului trecut.
 
2. CAS mai mare cu 0,5%

Contributiile de asigurari sociale pentru conditii de munca vor fi majorate pentru angajatori de la 1 ianuarie 2009 cu 0,5%. Printr-o ordonanta de urgenta aprobata in ultima sedinta, Guvernul a decis ca nivelul contributiei de asigurari sociale pentru conditii normale de munca va fi 28%, din care 9,5% pentru angajati si 18,5% pentru angajatori.
 
3. Plafonarea indemnizatiei acordate mamelor

Indemnizatia pentru mame va fi de 85% din veniturile nete realizate in ultimele 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul a trei salarii medii brute pe economie, respectiv 4.000 de lei. Pana acum, mamele primeau doar 600 de lei lunar pentru ingrijirea copiilor de pana la 2 ani.
 
4. Companiile care angajeaza someri nu mai primesc 1.000 de euro

O masura aprobata de guvernul Tariceanu stabilea ca angajatorii care creeaza locuri de munca si incadreaza someri aflati de peste 3 luni fara slujba sa primeasca echivalentul in lei al sumei de 1.000 de euro pentru fiecare angajat. Masura a fost anulata de noul guvern.

5. Pensia sau salariul?
Angajatii la stat care s-au pensionat si inca mai lucreza in sistemul public trebuie sa opteze fie pentru salariu, fie pentru pensie.