Mai putem spune "Nu!" sefului?

A spune "nu" sefului intr-o perioada in care mai toti angajatii se tem pentru locul de munca pare sa nu fie o idee prea buna. Cu toate acestea, specialistii in HR sunt de parere ca atunci cand suntem convinsi ca avem dreptate, nu ar trebui sa renuntam prea usor la punctul nostru de vedere. "Este adevarat ca in situatii de criza oamenii sunt din ce in ce mai prudenti si au tendinta de a nu spune 'nu'. Este o reactie naturala, vrei sa te protejezi si sa te simti in siguranta. Cu toate acestea, ar trebui sa avem curaj sa spunem 'nu', chiar daca este criza. Nu este bine nici sa te minti. Important este cum spui acest 'nu'. Poti sa il spui astfel incat cel din fata ta sa inteleaga sau sa fie ranit, insa merita spus", este de parere Radu Margarit, senior trainer in cadrul HR Synergy, companie care ofera servicii de recrutare si training.

Si totusi ce faci atunci cand seful iti cere sa faci ceva urgent la ora 18:00, chiar cand se termina programul, si nu poti in niciun fel sa il ajuti? Ii spui "nu" si risti sa-i subminezi autoritatea in fata celorlalti colegi sau alegi sa stai peste program numai pentru a pastra o relatie buna cu el, dar riscand ca dupa cateva luni de zile sa intri in zona de burn-out?
"Ii poti spune 'nu', dar si motivele pentru care nu il poti sprijini in acel moment. Fie pentru ca ai bilete la concert, ai deja alte doua proiecte foarte urgente de care te ocupi in paralel, nu inainte insa de a-i spune si alternativa propusa:

'Va pot ajuta maine sau peste doua zile sau va poate ajuta colegul'", explica Adriana Boscanici, managing partner al companiei de training Trainart. Aceasta este de parere ca refuzul in sine reprezinta o parte esentiala din educatie si, din pacate, romanii nu sunt educati astfel incat sa stie cum sa refuze. Pe de alta parte, exista doua mari potentiale explicatii pentru situatia in care angajatii stau peste program: fie sunt incompetenti pentru ca nu pot termina ce au de facut in opt ore, fie au sefi incompetenti pentru ca le cer mai mult decat pot face in opt ore.

In multinationale este mai usor sa spui "nu"

Marius Balasoiu, managing parner la firma de training For People, este de parere ca discutia despre felul in care un angajat ar trebui sa se comporte cu seful sau ar trebui sa porneasca de la urmatoarea axioma: Daca ii spui "Nu" sefului de mai multe ori decat este educat sa inghita, tu o sa faci indigestie, nu el. "Imi amintesc de unul dintre primii mei sefi la care ma duceam de cate ori se ivea o problema si el imi spunea ca e foarte bine ca am probleme. La inceput nu l-am intrebat de ce, am crezut ca ma dumiresc eu singur.

Dupa un timp l-am intrebat, enervat de atitudinea lui. Si mi-a zis: daca n-ai avea probleme inseamna ca te-am angajat degeaba. Eu te-am angajat sa rezolvi problemele", explica Balasoiu. In alta ordine de idei, atunci cand devii foarte bun in ceea ce faci, nu doar ca iti poti permite sa iti refuzi seful (cu argumente solide si in contexte rezonabile), ci, mai mult decat atat, nici seful nu isi mai poate permite sa iti spuna "nu".

"Nici un sef nu i-a spus vreodata 'nu' celui mai bun agent de vanzari sau celui mai bun IT-ist, iar daca a facut-o, ii pare rau fiindca respectivul salariat lucreaza acum la concurenta. Este o economie de piata! Razboiul se da pentru salariatii cu performante, ca urmare, cand esti bun sefii vor sa te tina si fac eforturi in aceasta directie. Solutia este sa fii foarte bun in ceea ce faci si se va gasi repede un sef sa zica "Da" la prime, salarii, birou, masina, concedii, venit tarziu la serviciu, asistenta sau orice altceva", afirma Bogdan Comanescu, director general la Accelera Accor Services, companie specializata in furnizarea serviciilor de perfectionare profesionala, dezvoltare si motivare a personalului, membra a grupului Accor.

In opinia lui Comanescu, este mult mai usor sa spui "nu" intr-o multinationala pentru ca acolo departamentul juridic este mult mai atent cu relatiile de munca, oamenii de la HR se implica in protectia oamenilor, iar cultura organizatiei contine coduri de etica care se aplica (cel putin la nivel declarativ) tuturor angajatilor. "In antreprenoriat, uneori, din pacate, patronul se crede Dumnezeu si crede ca poate sa depaseasca niste limite", spune el. Mai mult decat atat, managerii trebuie sa inteleaga ca relatia manageriala este un schimb: cat dai, atata primesti. Daca le dai oamenilor loialitate, cunostinte, intelegere si ajutor, iti vor fi loiali si te vor asculta.

Pe langa aceste lucruri, este important ca atunci cand spunem "nu", acesta sa fie un refuz intr-un context perfect legal, adica lucrurile care ti se cer sa nu faca parte din fisa postului.
"Daca seful insista, cere-i sa iti dea ordinul scris si refuza-l apoi in scris cu aceleasi argumente. Daca te da afara, da-l in judecata si vei castiga cu o probabilitate de 95%. Romania nu mai este o mica tara ex-sovietica. Este o tara europeana si managerii romani trebuie sa accepte ca nu poti cere salariatilor lucruri ilegale sau pentru care nu sunt platiti", spune Comanescu.
 
In loc de "nu", "da, dar..."

Chiar daca nu exista o reteta universal valabila pentru a spune "nu" sefului, este recomandabil sa evitatam refuzul: este un cuvant dur, care poate irita interlocutorul si poate bloca comunicarea. Mai mult decat atat, cartile americane sunt pline de recomandari privind inlocuirea lui "nu" cu "da, dar" sau cu "da, si". Insa aceasta nu este neaparat cea mai buna varianta.

"Eu personal nu sunt adeptul copierii stilului american, care recomanda sa nu spui niciodata 'nu', pentru simplu fapt ca vorbim de o alta cultura si de o alta limba. Dovada cea mai buna este ca fraza mea a inceput cu 'Nu!'", explica Margarit. Cu alte cuvinte, solutia este sa venim cu o alternativa la "inteligenta" sefului, altfel o sa fim priviti doar ca niste carcotasi care spun nu ca sa nu-si bata capul.

"Stiu un manager de resurse umane care este chiar vestit pentru ca, atunci cand se iau decizii care contravin functiunii de resurse umane sau legislatiei, este capabila sa moara cu tot top-managementul de gat si In antreprenoriat, uneori, patronul se crede Dumnezeu si crede ca poate sa depaseasca niste limite, spun expertii in resurse umanede cele mai multe ori NU-ul ei este mai valoros decat toate linguselile celorlalti", povesteste Balasoiu.

Se spune ca sefii ajung sefi pentru ca sunt mai inteligenti emotional decat colegii lor care nu au ajuns sefi. A accepta un refuz este o forma de inteligenta emotionala. A sti sa spui "nu" este o dovada de asertivitate, dar si de inteligenta emotionala. "Nu suntem toti geniali emotional. Dar lucram impreuna si asta ar trebui sa ne faca mai atenti la sentimentele oamenilor de langa noi. Fie ca ne sunt sefi sau subalterni", adauga Balasoiu.
 
Oamenii fug de sefii carora nu le pot spune "Nu"


Studiile arata ca unul dintre principalele motive pentru care oamenii parasesc companiile sunt neintelegerile cu sefii. "Oamenii fug de sefii carora nu le pot spune 'nu'. Este unul dintre motivele pentru care se pleaca dintr-o firma. De sef se pleaca mult mai frecvent decat de bani. Sefii care nu stiu sa accepte un 'nu' civilizat sunt slabi. Iar angajatii care nu stiu sa spuna un 'nu' civilizat sefilor lor sunt fie prea agresivi, fie prea moi", explica Balasoiu.

Pe de alta parte, este foarte important ca atunci cand spui "nu" sefului, ca si in cazul in care refuzi un coleg, sa ai argumente pentru refuz. Acest refuz argumentat reprezinta o parte dintr-un comportament constructiv, pe care toata lumea ar trebui sa il aiba la locul de munca. "Este bine ca orice angajat care spune 'nu' superiorului sa aiba in vedere urmatoarele aspecte: contextul in care vine solicitarea din partea superiorului, daca refuzul este singura alternativa, care sunt motivele sau argumentele pentru refuz si eventual chiar propunerea unei alternative", explica Boscanici.

In business, nu prea este loc de sentimente.

"Sefii sunt pusi in functiile pe care le ocupa pentru ca nu au sentimente si nici emotii. Daca totusi au, li se extirpa toate cat mai repede. Si intre noi fie vorba, ar fi bine sa se poata intampla asa. Businessul nu se bazeaza pe prietenie, dragoste si nici pe alte sentimente considerate frumoase, pozitive", explica Balasoiu. Pe de alta parte, pentru a evita subminarea autoritatii sefului din cauza refuzului ar fi bine ca acesta sa nu fie facut de fata cu toata lumea pentru ca este foarte posibil sa obtii urmatoarea reactie: "Ba faci asa cum am spus eu pentru ca eu decid aici!". De asemenea este absolut nerecomandabil sa spui "Da, sefu'!" sau sa nu spui nimic lasand capul in jos ca mai apoi sa nu respecti sarcina trasata.

Un lucru pe care poti sa-l faci inainte de a spune "nu", fie ca este vorba de sef, prieteni sau familie, este sa incerci sa iti imaginezi momentul in care ai aceasta discutie si felul in care o vei avea, pentru a anticipa eventualele reactii negative."Din punctul meu de vedere 'nu'-ul este categoric daca este vorba de un lucru care nu este etic si in tot ceea ce poate afecta valorile, credintele unui angajat. As spune 'nu' unei relatii defectuoase de munca sau unor activitati ce pot leza demnitatea unui om. In rest, nu stiu daca exista o reteta sau o categorisire foarte stricta, depinde de fiecare situatie in parte", explica Carmen Dumitrache, talent & development manager pe Europa de Est in cadrul Freescale Semiconductor.
 
Managerii se schimba incet, dar bine

Felul in care spunem "nu" ar trebui sa depinda si de stilul de conducere al managerilor.  "In cazul unui sef care prefera un stil de conducere autoritar si care spune 'Ionescu? Vreau ca raportul sa fie gata pana la ora 11!' este evident ca un 'nu' spus direct nu ar face deloc bine si ar conduce la deteriorarea relatiei. Varianta potrivita ar fi: 'Desigur, insa va rog sa aveti in vedere ca tot pana la ora 11 trebuie sa termin si inventarul echipamentelor! Cum sa procedez, care are prioritate mai mare?'", explica Margarit.

Pe de alta parte, in cazul unui sef care adopta un stil de management participativ, un raspuns negativ va fi acceptat mai usor, dar chiar si in acest caz este de dorit sa fie evitat un 'nu' simplu si sec. Subordonatul trebuie sa-i explice sefului situatia in care se afla si motivele refuzului. In anii '90 cand erau putine companii private, si in general mici, managerii aveau la dispozitie o multime de candidati bine pregatiti pentru fiecare job vacant, iar daca angajatul nu performa conform asteptarilor era trimis acasa rapid.

"Pe vremea aceea, seful meu imi spunea: 'Radule' daca nu poti sa ajungi dimineata la 9 fix, nu mai veni deloc! La usa este o coada mare de baieti care ar veni chiar si de la 8 numai sa aiba un job'", spune Margarit. Treptat insa, pe masura ce economia "a prins aripi" si Romania a intrat in Uniunea Europeana piata muncii s-a schimbat si managerii au ajuns "sa nu mai gaseasca oamenii care sa astepte la poarta", asa ca incet-incet stilul de management adoptat de tot mai multi manageri s-a transformat intr-unul participativ.

Asadar, managerii se schimba in bine, incet, dar sigur, sub presiunea creata de conjunctura economica pentru ca este tot mai greu sa gasesti angajati valorosi si cand ai gasit unul nu ai vrea sa-l pierzi, dar mai ales datorita faptului ca angajatii tineri, care au crescut in anii de dupa Revolutie, nu mai sunt dispusi sa lase capul in jos in fata sefului si sa acepte un ordin doar pentru ca este sef. Acestia vor sa stie si de ce trebuie sa faca ceva si au curaj sa spuna "nu!".
 
Daca spui da, o sa ajungi sa muncesti si pentru colegi

Chiar daca experienta unui "altfel de management" in Romania nu are decat o istorie de mai putin de 20 de ani, acest lucru inca se poate invata.  "Managementul poate fi considerat o 'meserie' si, ca urmare, poate fi invatat, insa este foarte important omul din spatele acestei meserii. Pentru a forma oamenii care sa poata face un management asa cum ni-l dorim, probabil ca este nevoie de mai mult timp si de altfel de schimbari", este de parere Dumitrache.

Pe de alta parte, multi oameni au mari dificultati in a spune "nu" persoanelor cunoscute si atunci ori spun "da" si se incarca cu lucruri pe care nu vor sau nu pot sa le faca, ori amana, se ascund sau evita discutia ca sa nu fie pusi in situatia de a spune "nu". In ambele situatii au de pierdut. "Daca spui mereu 'da', o sa ajungi sa muncesti si pentru colegi si, in timp ce ei pleaca linistiti acasa la finalul programului, tu mai ai de stat inca doua ore ca sa-ti termini treaba pe care nu ai putut sa o termini din cauza ca rezolvai task-urile lor.

Uneori trebuie sa spui 'nu', dar cand o faci ai grija sa fii asertiv, sa-i respecti si sa-i intelegi pe cei de langa tine, dar in egala masura sa ai in vedere si propriile interese", spune Margarit, care este de parere ca trebuie sa gasesti un echilibru intre a spune mereu "da" si a fi "bunul samaritean" care-i ajuta pe toti si a fi colegul individualist si nepasator care spune mereu "nu".

In opinia lui Dumitrache, pentru a fi un manager bun este important si sa fii un om matur. "Nu ma gandesc aici la numarul de ani, cat mai ales la o persoana care se cunoaste pe sine, care este in stare sa accepte ca poate sa greseasca si acest lucru nu il face mai putin 'important' sau mai putin 'de succes'", crede Dumitrache.  De altfel, aceasta este si cauza de la care pleaca multe dintre problemele intre relatiile angajati - sefi: existenta unor sefi care nu pot sa admita greseala in fata echipei, sefi care nu isi doresc persoane in echipa mai competente decat ei pe diferite domenii, care nu isi promoveaza subalternii si nu ii ajuta in dezvoltare, care nu au o viziune sau nu o pot transmite echipei sau angajati care prefera sa nu-si spuna adevarata parere mutand responsabilitatea frustrarilor personale pe sef, companie sau societate.