Manpower: inca se mai fac angajari in constructii si financiar-bancar

Manpower Romania continua sa ofere servicii de recrutare chiar si in domeniile afectate de criza, incercand sa identifice acele companii care inca mai dezvolta proiecte. "In continuare se fac angajari in toate domeniile. Avand in vedere ca vedem care este impactul crizei in domenii precum constructii, imobiliare sau financiar, poate parea surprinzator pentru unii ca avem proiecte, chiar si in aceste arii de activitate", spune Camelia Stanculescu, director general al companiei de recrutare Manpower Romania, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 13-14 mil. de euro, cu 50% mai mare fata de 2007.

Pentru acest, Manpower insa estimeaza o crestere mai temperata. Compania are zece agentii in sapte orase din tara, trei dintre acestea fiind deschise anul trecut, si nu intentioneaza sa deschida alte birouri anul acesta. "Stim ca in strainatate orice crestere de doua cifre este o crestere buna. O crestere de 10-15-20%, de fapt, orice este peste doua cifre, este o crestere buna. Cu siguranta nu vor mai fi procente de 50-60%, asa cum am intalnit pana acum in ultimii ani. Probabil ca noi vom continua sa avem o crestere cu doua cifre, dar intr-un mod mai temperat", explica Stanculescu, estimand valoarea pietei de recrutare, inclusiv serviciile de munca temporara, la 100 de milioane de euro.

In lunile octombrie - noiembrie ale anului trecut, Manpower a renuntat la reinnoirea contractelor de munca a 396 de angajati din judetul Timis, care lucrau in regim temporar. In opinia lui Stanculescu, acest lucru nu a fost neaparat o consecinta a efectelor crizei financiare, ci este o situatie la care s-ar fi putut ajunge chiar si in conditii normale. "Este vorba de salariati de la companii din domeniul componentelor electronice, ale caror contracte de munca nu au mai fost prelungite. Pentru o parte dintre acestia, contractele de munca au expirat, pentru restul urmeaza sa se intample acest lucru." La sfarsitul anului trecut numarul total al angajatilor temsporari din companie era de aproximativ 2.000. In acelasi timp, numarul angajatilor permanenti este putin mai mic de 100.

In 2009 este posibil ca angajatorii sa fie din ce in ce mai receptivi la servicii de munca temporara. "Atunci cand apar proiectele, cu siguranta ele pot fi chiar pe o perioada mai scurta decat erau inainte si cu atat mai mult angajatorii urmaresc sa foloseasca eficient forta de munca. Angajarea oamenilor pe perioada determinata, fie intern, fie externalizand-o pe parte de munca temporara, este un instrument foarte bun de control al acestei eficiente", mentioneaza Stanculescu. Cat priveste angajarile care se fac in provincie, joburile disponibile sunt cele din zona de retail, servicii profesionale, vanzari, centre de suport sau call-centere. Cu toate acestea, este posibil ca integrarea fortei de munca disponibilizate sa fie mai dificila in anumite zone.

"Cu siguranta somajul va inregistra o crestere, ceea ce inseamna ca probabil unii dintre someri nu-si vor gasi foarte usor un loc de munca. Este foarte important sa analizam lucrurile de la o regiune la alta. Sunt regiuni unde poate au existat mai multe disponibilizari si atunci sansele se pot intinde pe o perioada mai lunga de timp si sunt regiuni unde poate nu au fost atat de multe disponibilizari", explica Stanculescu, mentionand insa ca majoritatea candidatilor de pe piata muncii sunt activi, iar cresterea somajului nu va avea un impact atat de mare asupra pietei, avand in vedere ca inca mai exista angajati care isi schimba locul de munca.

Inghetarea salariilor a dus si la purtarea unui dialog mai realist intre angajati si angajatori. "Cred ca, de fapt, ambele parti care vin intr-o astfel de negociere, angajatorul si angajatul, au niveluri mai apropiate la inceputul negocierii, decat poate le aveau inainte. Erau inainte discrepante mult prea mari", spune Stanculescu. In ultima perioada, multi dintre tineri, care isi formasera anumite repere bazate pe execeptii si nu pe reguli, derulau procesul de angajare in sens invers: intai negociau salariul si apoi isi dovedeau competentele.

Vestea buna este insa faptul ca acum are loc o revenire la un realism, cu care piata fusese obisnuita pana acum cativa ani, si anume acela de a ne concentra mult mai mult pe eficienta. "Acest lucru nu este benefic numai angajatorului, ci si angajatului care va intelege mult mai bine ce anume din munca lui este cu adevarat folositor si care sunt atuurile pe care le are in comparatie cu alti specialisti din domeniul in care activeaza."

Autor: Delia Oniga, ZF

Ultimele articole

»
»
»