Planurile de angajare ale bancilor si ale consultantilor au scazut cu pana la 80%


Ritmul de recrutare in banci sau consultanta a scazut cu procente cuprinse intre 30% si 80% in comparatie cu anul trecut, mai ales in cazul recrutarii pentru pozitiile de entry-level. "Sunt industrii care, in comparatie cu anul tre-cut, au scazut obiectivele de recrutare cu procente cuprinse intre 30% si 80%, mai ales in ceea ce priveste recrutarea pentru incepatori. Este situatia companiilor din domeniul bancar sau consultanta.

Acest lucru nu inseamna ca nu se vor mai face angajari, dar cel putin pentru prima parte a anului numerele care au fost stabilite sunt cu mult mai mici in comparatie cu 2008", explica Ana Giurca, business development manager la firma de consultanta in resurse umane Catalyst Solutions, care organizeaza de doua ori pe an targul de joburi "Angajatori de top", in cadrul caruia anul trecut s-au facut peste 1.300 de recrutari.

In opinia lui Giurca, industriile care par cel mai putin afectate sunt BPO, retail, FMCG si IT. O diminuare a numarului de joburi oferite exista insa si in cazul acestora, dar se datoreaza si faptului ca inceputul de an este mai putin activ din punctul de vedere al recrutarii. Pe de alta parte, daca anul trecut in aceeasi perioada companiile din IT sau BPO stiau foarte clar ca urmeaza sa angajeze sute de persoane, acum sunt putin mai reticente.

Mai mult decat atat, majoritatea firmelor de pe piata nu isi mai permit sa faca planuri pe termen lung, ci planifica doar pentru trei - sase luni si readapteaza in aceste intervale salariile sau planurile de recrutare. "O alta mutatie pe care am observat-o a fost cresterea numarului de joburi oferite pentru pozitii de specialisti in toate domeniile reprezentate in cadrul evenimentului, cu focus pe financiar, vanzari, programatori, dezvoltatori sau vorbitori de limbi straine", explica Giurca, referindu-se si la companiile participante la urmatoarea editie a targului de joburi care va avea loc in aceasta primavara.

Altfel, ca tendinta generala, majoritatea companiilor de pe piata au adoptat strategia de "inghetare" a planurilor de recrutare si indreptarea atentiei catre angajatii deja existenti. In plus, daca in ultimii doi ani candidatii sau, mai bine zis, lipsa candidatilor specializati era cea care impunea dinamica pietei, in aceasta perioada balanta incepe sa incline catre angajator.
"In ultima perioada, s-a observat o scadere a numarului de proiecte de recrutare si acest lucru nu numai in domeniile direct afectate de criza, ci si in domeniile conexe.

Strategia cel mai des intalnita in acest moment in cadrul companiilor este aceea de a astepta, de a 'ingheta' procesele de recrutare si de a incerca sa creeze echipe eficiente formate din angajatii deja existenti, care sa preia din activitati si responsabilitati", explica Alexandra Urseanu, account manager in cadrul Hart Human Resource Consulting, companie de consultanta in managementul carierei. Acest tip de strategie a dus si la acordarea unei importante mai mari pe evaluarea angajatilor sau pe descoperirea celor cu potential de leadership, care sunt motivati sa se implice in dezvoltarea businessului.

O alta schimbare care a avut loc in piata in ultimele luni tine de diminuarea importantei salariilor in procesul de recrutare. Daca pana acum salariul reprezenta cea mai sigura metoda de a atrage oameni, in prezent nu se mai intampla acest lucru. Totodata insa, pretentiile candidatilor au devenit mai realiste. "Daca pana acum angajatorii foloseau salariul si o oferta mai buna ca parghie pentru a atrage oameni in companie, probabil ca in continuare cresterile care se vor acorda pentru schimbarea jobului nu vor mai fi la fel de mari, avand in vedere ca toata lumea incearca sa rationalizeze costurile. In plus, va capata in importanta capacitatea companiei de a transmite in piata faptul ca ofera locuri de munca stabile si cariere sigure", spune Giurca.

Daca pana acum companiile care voiau sa recruteze un programator cu experienta, pentru a-l atrage, ii acordau 10% in plus peste salariul curent, sau chiar mai mult, in prezent aceasta diferenta fata de salariul actual nu se mai acorda aproape deloc pentru ca nu mai sunt atat de multe joburi pe piata. In aceste conditii, cei care vor avea cel mai mult de suferit vor fi candidatii, in special cei tineri, care nu sunt obisnuiti cu o astfel de situatie. "Este prima criza cu care ne confruntam dupa o perioada de boom economic si candidatii sunt un pic confuzi legat de ce se intampla pe piata si de oportunitatile pe care le au si acum si pe termen lung", spune Giurca.

Cu 20% mai putine firme la angajatori de top


- La editia din aceasta primavara a targului de joburi "Angajatori de top", unul dintre cele mai importante evenimente in domeniu, vor participa cu 20% mai putine firme, marii absentii fiind companiile din domeniul constructiilor, auto si real estate.

- Organizatorii estimeaza ca oferta celui mai mare targ de cariera pentru tinerii profesionisti, care va avea loc in zilele de 20 si 21 martie la Sala Palatului din Capitala, va fi de 2.000 de joburi, cu o mie mai putin fata de anul trecut.

- Printre cei care vor lipsi de la targ se numara companii din domeniul auto precum Dacia si Honeywell sau ACMS din domeniul imobiliar.

- "La aceasta editie mizam pe un numar de cel putin 100 de angajatori, fata de 120 cati au fost anul trecut. Numarul de oferte active va fi mai mic, lucru explicat de faptul ca unii angajatori prefera sa ramana in expectativa si isi fac planurile pe termen mediu pentru a se putea adapta mai usor la cum va evolua economia", a precizat Giurca. Ea a adaugat ca, pana in momentul de fata, 50 de companii si-au confirmat prezenta. Printre firmele participante se numara JTI, Deloitte, KPMG, Distrigaz Sud, Romtelecom, ING Bank, Ericsson sau Pfizer.

- Daca la editia din primavara anului trecut numarul vizitatorilor a ajuns la 13.000, anul acesta organizatorii se asteapta ca acest numar sa fie de minimum 14.000.

Autor: Delia Oniga, ZF