Cristian Popescu: intentionam sa recrutam din angajatii disponibilizati de banci, firmele de servicii si IT

Furnizorul de servicii de business si solutii tehnologice Genpact, cea mai mare companie din industria locala de BPO in functie de numarul de angajati, care in anii trecuti "lupta" cu bancile in incercarea de atragere de candidati, intentioneaza acum sa recruteze din oamenii disponibilizati de institutiile de credit. Genpact continua planurile de angajare in acest an, intr-un context in care o mare parte din angajatori fac disponibilizari, si se orienteaza spre angajatii care ies in piata in urma concedierilor.

Cu o singura conditie, insa: profilurile sa se potriveasca cu ce cauta furnizorul de servicii, mai exact, vorbitori de limbi straine cu diferite abilitati tehnice."Vom continua sa angajam serios in acest an, cateva sute de oameni probabil. Deja am facut oferte angajatilor unor firme din Cluj, care au fost afectati de disponibilizari. Intentionam sa luam legatura cu firme care fac concedieri in servicii, domeniul bancar sau IT&C. Este o sursa de oameni care au deja o experinta care ii va ajuta sa se integreze mai repede in companie. Cele mai mari sanse le au fostii angajati din banking", spune Cristian Popescu, 37 de ani, organization & staffing leader pentru Europa al Genpact.

Procesele de Business Process Outsourcing (BPO) se refera la externalizarea acelor activitati care nu au functie de baza in companii. Un alt argument pentru recrutarea angajatilor care au fost disponibilizati este cel legat de cost, dat fiind ca sunt eliminate costurile aferente unei recrutari clasice. Cateva zeci de oameni care au ramas fara job ar putea intra in Genpact in acest an, potrivit estimarilor lui Popescu. "Ideal ar fi sa vina oameni din toata tara. Disponibilizarile sunt facute publice, iar in cazul companiilor care au si programe de outplacement facem tot posibilul sa ii aducem in Genpact. Important este sa atragem profilurile potrivite. Statistic vorbind, daca o fabrica face disponibilizari, ne este greu sa recrutam si sa integram din angajati."

Furnizorul de servicii de business si solutii tehnologice a avut si in trecut incercari de recrutare a candidatilor disponibilizati, insa acestea nu s-au materializat in angajari. Cea mai importanta sursa de recrutare pentru companie sunt referintele interne, alaturi de site-urile de joburi sau cautarile directe ale departamentului intern de recrutare, care stau la baza a 50% din angajari. Cat priveste managerii, in mare masura acestia sunt promovati intern. Doar in cursul anului trecut, au avut loc peste 450 de promovari in Genpact Romania.

Compania, care s-a desprins in urma cu cativa ani din gigantul General Electric, este primul jucator semnificativ din industria de BPO care a intrat pe piata locala in anul 2005. Compania are, potrivit unor estimari ale ZF, in jur de 1.400 de angajati, in cele doua centre locale, de la Bucuresti si Cluj-Napoca, cea mai mare parte a acestora fiind concentrati in Capitala. Re-prezentantii companii nu au dorit sa faca precizari cu privire la numarul de angajati.

Companiile de BPO au fost in ultimii ani unii dintre cei mai activi angajatori, recrutand mii de oameni in centrele de servicii de pe piata locala, dar si unii din angajatorii cei mai afectati de ratele mari ale fluctuatiei de personal. Alaturi de Genpact, pe piata locala de BPO mai opereaza gigantul american Accenture, care a deschis un centru de servicii la Bucuresti in 2006, precum si TechTeam si indienii de la Wipro si cei de la WNS.

Industria de BPO este afectata indirect de criza economica, pe masura ce o parte din clienti pun presiune pe costuri sau sunt afectati de lipsa de lichiditati. Cu toate acestea, unul din cele mai mari avantaje ale BPO-ului sunt contractele pe temen lung, astfel incat efectele crizei sunt resimtite mai tarziu comparativ cu alte domenii cum sunt banking-ul sau real estate-ul. "Contractele semnate in a doua jumatate a anului trecut se materializeaza abia acum in angajari", spune Popescu.

Cu toate acestea, compania se uita mult mai atent la felul in care sunt cheltuiti banii. "Vom revizui modul in care cheltuim banii. Am reevaluat bugetele de HR. Unele traininguri externe au fost amanate pana la o data ulterioara. Am intarit procedurile de premiere si pe cele de calcul a bonusurilor. Vrem sa ne asiguram ca astfel de calcule sunt facute corect, practic creste rigoarea cu care sunt aprobate costurile care aduc cheltuieli suplimentare."

De asemenea, calatoriile de business au fost restrictionate, tot in incercarea de reducere a costurilor, conducerea incurajand folosirea altor mijloace de comunicare, cum sunt videoconferintele sau audioconferintele, care nu implica costuri suplimentare. "Daca o intalnire este absolut necesara, facem in asa fel incat sa calatoreasca un singur om si nu trei. Trebuie sa crestem nivelul de intelegere al oamenilor cu privire la ce ar putea urma."

Desi piata de recrutare s-a calmat in ultimele luni, BPO-ul ramane o industrie in care nu este neaparat cu mult mai usor de recrutat. "Profilurile pe care le cautam sunt speciale si, in continuare, cautam destul de mult pana gasim angajatii po-triviti. Desi cantitativ numarul de candidati de pe piata a crescut, calitatea ramas aceeasi." Cu toate acestea, candidatii sunt mai rezonabili, in special in ceea ce priveste asteptarile salariale.

"Piata muncii se va re-aseza si se va echilibra. Piata era controlata de angajati, oricine putea sa aiba in doar cateva saptamani alt job. Si angajatorii faceau miscari gresite ca urmare a cresterii agresive a businessurilor si recrutau la suprapret." Compania, care are doua centre de servicii pe piata locala, unul in Capitala si unul la Cluj, resimte puternic diferentele dintre cele doua piete ale fortei de munca. Astfel, la Cluj - ca o consecinta a faptului ca mediul de businss este inca tanar -, este mai greu de recrutat manageri si specialisti, in timp ce pentru pozitii de entry-level Genpact gaseste mai usor candidati decat in Bucuresti.

Cei mai multi din angajatii Genpact sunt tineri, media de varsta fiind de 26 de ani. "Targetam la angajare absolventi de studii economice, dar nu numai. Cata vreme oamenii sunt deschisi sa se reprofileze, nu facem niciun fel de discriminare la angajare." Unul din principalele avantaje ale actualului context economic este reducerea fluctuatiei de personal. "Turnoverul de personal a scazut puternic in ultimele luni, cu procente semnificative, ca urmare a faptului ca oamenii nu mai au unde sa plece. Principalii nostri 'inamici' pe piata de recrutare erau banking-ul, real estate-ul, leasing-ul, care acum nu mai fac angajari masive."

Popescu are o experienta de peste 13 ani in resurse umane si este unul dintre cei mai cunoscuti manageri de resurse umane din piata. Inainte de a veni la Genpact in 2006, a mai lucrat pentru producatorul de bunuri de larg consum Procter & Gamble si in industria berii, in cadrul InBev.
 
Cariera

- 37 de ani
- A absolvit programul de Executive MBA al Asebuss
- 1995: Universitatea Politehnica Bucuresti, Departamentul de Stiinte Ingineresti
- noiembrie 2008 - prezent: Organization & Staffing Leader pentru Europa al Genpact
- iunie 2006 - noiembrie 2008: Human Resources Vice President, Genpact Romania
- mai 2004 - 2006: Human Resources Director, Interbrew Romania (InBev)
- septembrie 1995 - 2004: Procter & Gamble
- Balkans Distributor Operations Human Resources Specialist
- Balkans organization excellence, recruiting, training & development manager
- Corporate Recruiting & Training, Sales& Marketing HR Manager for Central & Eastern Europe, Middle East & Africa
- Employee Services Manager Balkans & HR manager Bulgaria & Iugoslavia

Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»