Cum sa reduci costurile cu personalul fara sa faci concedieri

Companiile nu ar trebui sa ia decizii radicale, cum sunt concedierile, atunci cand vor sa faca reduceri de cheltuieli cu personalul, decat dupa ce au epuizat toate variantele mai "soft" de control al costurilor. Sfatul specialistilor este sa incerce pe cat posibil sa evite majorari salariale, sa elimine bonusurile, sa reduca numarul de ore suplimentare, sa redimensioneze normele de lucru.

"Sunt salariati care lucreaza in weekend si daca se nimereste ca in acel weekend sa mai fie si o sarbatoare legala la care se mai adauga si orele suplimentare lucrate, costurile pe care le suporta angajatorul pot fi cu peste 300% fata de cheltuielile cu personalul in conditii normale de lucru", a declarat Serban Paslaru, avocat-asociat in cadrul Tuca, Zbarcea & Asociatii in cadrul unui eveniment organizat saptamana trecuta de casa de avocatura in colaborare cu KPMG.

Alte alternative la care au apelat deja companiile de pe piata locala sunt somajul tehnic si trimiterea salariatilor in concediu de odihna sau fara plata. Somajul tehnic este o reducere temporara a activitatii care evita concedierile, dar implica un cost suplimentar pentru angajator, care are obligatia de a plati 75% din salariu angajatilor, in conditiile in care acestia nu mai produc pentru o perioada de timp.

In cazul unei companii cu cel putin 300 de salariati, se considera ca sunt masuri de concediere colectiva cele care implica un numar de peste 30 de salariati. "In sistemul de drept al muncii din Romania nu e nevoie de aprobarea angajatilor sau a sindicatelor pentru implementarea masurilor de disponibilizare colectiva", afirma Paslaru.
 
Opt pasi pana la concediere

1. Stoparea recrutarilor
2. Reorganizarea structurilor interne
3. Eliminarea posturilor nenecesare
4. Inghetarea salariilor
5. Reducerea bonusurilor
6. Reducerea numarului de ore suplimentare
7. Somaj tehnic
8. Concediu de odihna sau fara plata
 

Autor: Adelina Mihai, ZF

Ultimele articole

»
»
»