Anca Catarambol, director de resurse umane al grupului Leo Burnett: Jumatate dintre CV-urile pe care le primim nu sunt valide

Printre CV-urile pe care le primeste grupul de publicitate Leo Burnett Romania, care detine sase companii pe piata locala, se numara si aplicatii din partea persoanelor care nu au niciun fel de legatura cu publicitatea si sunt greu angajabile.

"Primim CV-uri, chiar si atunci cand nu exista pozitii libere, insa 50% dintre acestea nu sunt valide pentru ca vin de la persoane care nu au nicio legatura cu industria advertisingului. In schimb, au inceput sa apara si oameni cu experienta care isi cauta job", spune Anca Catarambol, director de resurse umane al grupului Leo Burnett, care numara in 2008 peste 50 de clienti si peste 70 de branduri in portofoliu.

Pana acum, compania a recrutat cu precadere juniori, dar au fost situatii in care a fost nevoie de oameni cu experienta, care, de altfel, nu a fost usor de gasit pe parcursul anului 2008. Motivul pentru care compania prefera juniorii este faptul ca pentru acestia este mai simplu sa-i integrezi in organizatie in comparatie cu oameni din alte agentii, care vin cu propriul set de valori. Specific agentiilor de publicitate este faptul ca produsul pe care acestea il vand sunt ideile. Din acest motiv, si rolul directorului de resurse umane este diferit fata de alte industrii.

"Rolul omului de HR in publicitate este sa asigure un climat cald, deschis si prietenos. Spre deosebire de o intreprindere, unde oamenii au personalitati similare, la noi, angajatii au personalitati foarte diferite. Climatul, cultura organizationala sunt foarte importante. Trebuie sa gasesti acele obiective si acel mediu de lucru care sa ii miste pe angajati", explica directorul de resurse umane al grupului Leo Burnett, care numara 156 de angajati.

Dintre acestia 70 lucreaza pentru agentia de publicitate Leo Burnett& Target, 45 in compania de media Starcom MediaVest, agentia de marketing interactiv iLeo numara 17 angajati, iar agentia de consultanta in relatii publice The Practice are 12. Restul lucreaza precum si in celelalte companii ale grupului: shopul de creatie 23 Communication Ideas si Tru Media Research, prima companie specializata in masurarea audientei in-store si indoor din tara.

Mese de fotbal, tenis si masaj de doua ori pe luna

Faptul ca angajatii au nevoie de un climat cat mai prietenos atrage dupa sine o serie de beneficii la care ei au acces. Printre acestea se numara micul dejun, cafeaua, sucurile, mese de fotbal, de biliard sau tenis, precum si sedinte de masaj de doua ori pe luna. Media de varsta a angajatilor in companie este de aproximativ 30 de ani, iar in ceea ce priveste departamentele "core to the business" - cum sunt cele de creatie, strategie sau de client service -, media de varsta este chiar mai mica, de la 28 pana la 30 de ani.

"Industria publicitatii este o industrie tanara si exista foarte multi oameni care apartin generatiei Y. Pentru ei, este foarte importanta satisfactia pe care le-o aduce jobul pe care il au. As putea sa spun ca pentru ei un job nu este doar un job, ci locul in care pot sa-si puna in valoare pasiunile, dorintele si trairile. Este foarte important sa se simta impliniti prin job", spune Catarambol.

Totodata, datorita faptului ca multi dintre cei care au experienta solida acum in advertising, acestia invatand totul "on the job", avand in vedere ca au terminat facultati cu specializari de alta natura, trainingul nu are foarte mare importanta pentru ei. "Faptul ca dezvoltarea s-a produs prin training 'on the job' ar putea explica si o oarecare reticenta pe care o au oamenii din publicitate fata trainingurile de soft skills, mai degraba decat fata de cele specifice industriei".
 
Probabilitatea ca salariile sa mai creasca, aproape inexistenta

In ultimii doi ani, cand industria publicitatii a crescut foarte mult, avansarile se faceau pe banda rulanta, volumul de munca ridicat nelasand timp pentru specializare. Faptul ca oamenii migrau de la o agentie la alta a favorizat si cresterea artificiala a salariilor.

"Un alt dezavantaj al acestei perioade este faptul ca sunt oameni care au ars niste etape in evolutia lor profesionala. La vremea respectiva nu au acumulat anumite cunostinte si sunt sigura ca acest lucru se va intoarce impotriva lor la un moment dat. Totusi, cred ca vor reusi sa recupereze, dar trebuie sa recupereze intr-un context in care conteaza foarte tare eficienta si acest lucru nu va fi usor", spune Catarambol, care adauga ca exista un aspect pozitiv in ceea ce priveste criza, aceasta fiind sansa ca angajatii sa se intoarca la valori mai pamantene pentru ca pana acum a existat un mediu proprice oportunismului.

O consecinta a acestui lucru este si faptul ca unii dintre specialistii din aceasta zona au ajuns sa aiba salarii mult prea mari fata de valoarea reala. "Pentru anumiti oameni exista discrepante intre functia pe care o au si competentele necesare functiei respective. Aceste discrepante au fost produse de conjunctura in care s-au aflat la un anumit moment". Directorul de resurse umane spune ca se asteapta la o rearanjare a salariilor din acest punct de vedere.

Daca pana acum salariile au crescut la fel cum a crescut si industria, cu procente semnificative de doua cifre, probabilitatea ca anul acesta sa mai creasca salariile este aproape inexistenta. Fluctuatia de personal in grup estimata pentru acest an este de sub 15%, fata de aproximativ 30% cat a fost in 2008.
 
Piata va scadea cu minimum 10%

In cazul Leo Burnett, grupul isi propune sa pastreze nivelul salarial al angajatilor, cat si numarul acestora, urmand sa faca recrutari, numai in masura in care raman pozitii libere. "Industria de publicitate este clar afectata de criza. Este o incertitudine in ceea ce priveste bugetele de marketing pentru ca se stie ca acolo unde au incercat sa taie prin reducerea costurilor, producatorii au taiat in bugetele de marketing sau chiar daca nu au taiat, nu exista acea predictibilitate pe care am avut-o in anii trecuti. Aceasta stare de incertitudine ne afecteaza. Mi-e clar ca anul acesta va avea loc o scadere de doua cifre a pietei, minimum 10%", spune Catarambol.

In prezent, departamentul de HR al companiei numara numai doua persoane, fata de trei cate erau anul trecut. Totodata, anul acesta nu va mai avea loc Leo Academy, scoala de publicitate a grupului, in cadrul careia se desfasurau o serie de cursuri practice, predate de nume cunoscute din domeniul publicitatii, precum si de seniori din companie. Initiativa apartinea agentiei Leo Burnett, peste 600 de ore de munca fiind depuse anual de catre angajatii acesteia pentru realizarea proiectului.

"In mod clar, anul acesta ne-am pus si noi problema reducerii costurilor. Incercam sa ne pastram oamenii, dar va trebui sa si muncim. Daca este ceva clar pentru acest an este ca va trebui sa muncim mai mult si mai bine pe mai putini bani", conchide Catarambol.
 
Leo Burnett Group, pe scurt

    * 156 de angajati
    * Cuprinde sase companii pe plan local
    * Peste 50 de clienti si peste 70 de branduri in portofoliu in 2008
    * 30 de ani, media de varsta in companie
    * Printre clienti se numara GE Money, InBev Romania, Petrom sau Samsung
    * Fluctuatie de personal estimata de sub 15% in 2009, fata de aproximativ 30% cat a fost in 2008

Cariera

    * 36 de ani
    * 2007- prezent: director de HR Leo Burnett Group
    * 1997 - 2007: traffic manager si director Leo Burnett & Target
    * 1994 - 1996: account manager Leo Burnett & Target
    * 2007 - 2009: Master resurse umane si comunicare, SNSPA
    * 1989 -1994: Institutul de Constructii Bucuresti (ICB), Facultatea de Utilaj Tehnologic, specializarea inginer mecanic

Autor: Delia Oniga, ZF

Ultimele articole

»
»
»