Gabriela Constantinescu, HR Director al Piraeus Bank: Anul trecut faceam cate 100 de angajari pe luna. Acum recrutam 10 oameni lunar

Piraeus Bank, filiala locala a unuia dintre grupurile financiare elene de top, nu va face restructurari in acest an si nici nu va opera reduceri salariale. "Anul trecut, se faceau in medie 100 de angajari pe luna, iar proportia la recrutare era de 30% pentru proaspat absolventi sau candidati fara experienta in domeniul bancar si de 70% pentru cei cu experienta. Acum, in banca lucreaza aproximativ 2.000 de angajati", sustine Gabriela Constantinescu, director de resurse umane in cadrul Piraeus Bank. Angajatii bancii nu se vor confrunta cu reduceri salariale in acest an, dar nici nu vor mai primi bonusurile consistente obtinute in anii precedenti.

Un bonus de performanta in cadrul bancii putea ajunge la o valoare maxima de trei salarii nete in anii trecuti, dar valoarea medie a primelor acordate pana acum a fost de un salariu si jumatate, la care se adauga si prima de vacanta, echivalenta cu un salariu, care se acorda anual.

Fara majorari salariale de la inceputul anului

"La finele anului 2008, cand s-a realizat bugetul pentru anul 2009, s-au luat in calcul si majorarile de salarii, cum procedam in fiecare an, insa ne dorim, cel putin deocamdata, sa ne gestionam cat mai eficient resursele financiare pe care le detinem. Pana in acest moment nu au fost acordate majorari de salarii." Anul trecut, in aceeasi perioada, cresterile salariale erau cu cateva puncte procentuale mai sus decat rata inflatiei. Totusi, banca nu va face reduceri salariale si nici restructurari in acest an. "In ultimii ani, Piraeus a facut centralizarea mai multor unitati si a trebuit la un moment dat sa ne reorientam catre redistribuirea fortei de munca excedentare ca urmare a finalizarii acestui proces. Am incercat sa facem o redistribuire pe cat posibil interna a acestor persoane, in cadrul altor departamente sau in cadrul sucursalelor, in functie de plecarile voluntare care au avut loc."

Ritmul de angajare din acest an este mult mai lent si din cauza faptului ca banca a oprit procesul de dezvoltare a unitatilor teritoriale. "Am dezvoltat foarte mult in ultimii ani o politica de promovare interna, iar in momentul in care se decide promovarea unui casier, de exemplu, facem angajari din exterior." Anul trecut, salariul net al unui middle manager dintr-o unitate bancara teritoriala la nivelul sistemului bancar era de aproximativ 6.000 de lei (1.630 de euro), potrivit unui studiu salarial la care a participat si Piraeus Bank. "Acest nivel trebuie analizat de la caz la caz, pentru ca exista deviatii, fie in plus, fie in minus. Fiecare companie isi plateste aceasta categorie de salariati in functie de competente, de rezultatele obtinute sau de portofoliul de clienti pe care ii au."

Fluctuatie de 4,5%

Constantinescu sustine ca in primele sase luni ale acestui an fluctuatia de personal din cadrul bancii a scazut foarte mult, pana la 4,5%, insa acest lucru este benefic pentru sistemul bancar, deoarece angajatorii isi pot instrui personalul si nu se vor mai confrunta cu riscul migrarii fortei de munca la fel ca in anii precedenti. "Toti jucatorii de pe piata bancara au luat angajati de la concurenta, pentru ca suntem intr-un domeniu in care, la un moment dat, pentru anumite posturi, ai nevoie de calificari si de o anumita experienta anterioara."

Cei mai multi angajati din cadrul Piraeus Bank (35% din efectivul total) lucreaza in centrala bancii, care se ocupa de activitatile de suport pentru colegii care isi desfasoara activitatea in unitatile teritorale. Echipa standard de angajati pentru o unitate (sucursala sau filiala) este de minimum sapte persoane, iar necesarul de personal pentru o agentie este de cel putin patru persoane.

1 mil. euro pentru training

Bugetul de training de anul trecut al Piraeus Bank a fost de peste un milion de euro, care a fost destinat programelor de training intern si extern, desfasurat cu ajutorul companiilor specializate. Banca are cinci traineri interni, care asigura formarea angajatilor ca lucratori bancari in cele zece centre de instruire deschise in tara (trei in Bucuresti si sapte in provincie). "Mai mult de 60% din bugetul de training de anul trecut a fost alocat pentru dezvoltarea diverselor abilitati de servire a clientilor, de vanzare a produselor bancii. Ne-am focusat pe zona asta pentru ca angajatii din sucursalele teritoriale ocupa cea mai mare forta de munca. De asemenea, au fost foarte multi angajati noi si a trebuit sa-i instruim ca sa se ridice la standardele pe care le impunem salariatilor."

Daca trainingul intern se refera numai la instruirea personalului in utilizarea sistemului informatic, instruirea cu privire la norme, la proceduri la instrumentele folosite de zi cu zi, trainingul derulat de catre furnizorii specializati a vizat programe de dezvoltare a abilitatilor, de negociere, de relationare cu clientii, si de dezvoltareaa capacitatilor middle si top managerilor. "Bugetul de anul acesta este mai redus, datorita faptului ca am investit intr-o platforma de e-learning si intentionam sa livram aceste suporturi de curs sau o parte din aceste cursuri, ceea ce va duce la o eficientizare a costurilor de instruire." Grupul bancar continua si in acest an trainingurile pentru middle si top manageri, sub forma unei academii de management, in cadrul careia se deruleaza mai multe module, in urma carora angajatii de top vor obtine un certificat.

"In acest an, ne orientam spre utilizarea cat mai eficienta a trainerilor pe care ii avem. Vrem sa reducem, dar nu sa stopam procesul de formare a salariatilor, vrem sa identificam cai cat mai eficente de reducere a acestor costuri, care nu erau deloc mici. Acest lucru nu inseamna ca am stopat colaborarea cu companiile specializate." In opinia lui Constantinescu, rolul managerului de HR este acela de integrator, sarcina care devine si mai dificila si creste proportional cu dimensiunea companiei. Rolul directorului de resurse umane trece dincolo de cateva interviuri de selectie sau de angajare, un alt rol fiind identificarea si crearea unui profil pentru companie din punctul de vedere al resurselor umane.

Cariera


* 38 de ani
* 2002 - prezent: HR director, Piraeus Bank Romania
* 2000 - 2001: HR manager, Relad Pharma
* 1999 - 2000: HR manager, TGIE Bucuresti, companie a European Drinks
* 1997 - 1999: consultant, TMP Worldwide Company
* 1995 - 1996: administrator, Fabrice Impex
* 1991 - 1995: Facultatea de cibernetica, statistica si informatica economica, Academia de Studii Economice

Piraeus Bank pe scurt:

* Cea mai mare subsidiara a grupului in afara Greciei
* 2.000 de angajati pe piata locala
* 1 milion de euro, valoarea bugetului de training in 2008
* Active de 2,7 mld. euro in Romania in decembrie anul trecut
* A obtinut in primul trimestru din 2009 un profit net de 39 de milioane de lei (9,15 mil. euro), in scadere cu 15%, in lei fata de 2008

Ultimele articole

»
»
»