Cum rezista antreprenorii din resurse umane

Mai multi „grei" din resurse umane au decis in ultimul an sa renunte la pozitiile pe care le detineau in companii aflate in top cinci pe piata serviciilor de HR pentru a-si infiinta propriile afaceri. Tot in resurse umane. Cum fac fata noile businessuri antreprenoriale unei piete in care bugetele de HR au fost printre primele la care au renuntat companiile in incercarea de a face economii, consultanta, trainingul si recrutarea numarandu-se printre cele mai afectate piete? Unul dintre anunturile mai recente ale unui sef de companie care a hotarat sa se lanseze pe cont propriu a fost cel al lui Catalin Ionescu, 48 de ani, care a renuntat la pozitia de presedinte al Codecs, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training.

Impreuna cu Giulio Hostina si Ioana Dragnea, care au ocupat functiile de director executiv, respectiv director de resurse umane in cadrul companiei de training, a pus bazele firmei Eurocenter Management Newtwork, care ofera servicii de consultanta in resurse umane. Chiar daca nu mai ocupa pozitia de presedinte al Codecs, Ionescu detine in continuare o participatie de 14% in cadrul Codecs, fiind unul dintre cei peste 20 de actionari ai companiei. Ionescu spune ca exista oportunitati foarte mari in momentul actual in domeniul consultantei de business.

„Pentru consultanta, oportunitatile sunt foarte mari, pe doua directii. In primul rand in ceea ce priveste absorbtia de fonduri structurale, iar in al doilea rand firmele mijlocii si mari, dar si firme straine, nu doar romanesti incep sa vada probleme si sa le simta mult mai acut acum decat inainte", explica Ionescu, care povesteste ca, desi nu mai pierde doua ore in trafic, pentru ca lucreaza din biroul sau de acasa, nu poate spune ca lucreaza mai putin decat inainte. 

Adrian Stanciu, 48 de ani, in prezent managing partner in cadrul firmei de consultanta organizationala Human Synergistics, a hotarat de curand sa se mute impreuna cu familia sa in satul Pineuilh din Franta. De acolo va conduce in continuare compania pe care a fondat-o im preuna cu Iuliana Stan, unde detine 67% din actiuni. Unul dintre motivele principale pentru care s-a decis sa plece din tara este calitatea scazuta a vietii. „Vin periodic in tara ca sa ma ocup de afacere, o data sau de doua ori pe luna. Prefer sa stau aici si sa mai vin din cand in cand in tara, decat invers", spune unul dintre cei mai importanti consultanti in resurse umane de pe piata.

Stanciu explica faptul ca un business de consultanta nu este un loc de munca unde trebuie sa semnezi condica in fiecare zi. „Oamenii de la birou pot face anumite lucruri si fara mine. Daca trei sferturi dintr-un anumit lucru se pot face si fara mine, atunci nu trebuie sa fiu acolo", explica managing partner-ul Human Synergistics. Adrian Stanciu a facut mai multe mutari de-a lungul carierei sale. A lucrat timp de doi ani in cadrul Xerox, ocupand functia de country manager si pe cea de general manager indirect partners pe Europa Centrala, din aceasta postura coordonand reteaua de distributie din 16 tari. Dupa ce a plecat din Xerox, a fondat in anul 2000, impreuna cu Costea Dumitrescu, una dintre cele mai importante companii de training de pe piata, Ascendis, reusind ca pana in 2007 sa aduca firma la afaceri de 3 milioane de euro.

De asemenea, tot in 2007 Stanciu si-a vandut participatia pe care o detinea in cadrul celui mai mare broker de credite de pe piata, Gemini Capital Consult (Kiwi Finance). Human Synergistics, care numara in prezent patru angajati si colaboreaza cu 200 de consultanti independenti, a inregistrat anul trecut afaceri de 450.000 de euro si profit de 90.000 de euro. Estimarile pentru 2009 arata o scadere de cel putin 30%, fata de anul trecut. Este posibil ca afacerile sa ajunga la 300.000 de euro. „Exista proiecte in perioada aceasta in asa fel incat sa ne mentinem pe piata. Am putea sa facem mult mai multe. Suntem pe mentinere acum. Oricum, nu putem vorbi despre supravietuire", explica Stanciu.

Nu exista medic stomatolog care sa-si faca singur dintii in oglinda

Asadar, avand in vedere conditiile actuale, companiile realizeaza ca au nevoie de consultanta ca sa valideze sau sa invalideze ceea ce fac, au nevoie de specialisti care sa le dea o alta perspectiva asupra proceselor interne si sa le spuna care este impactul anumitor procese asupra clientilor, asupra pietei, asupra angajatilor sau furnizorilor. „Nu cred ca exista medic stomatolog care sa-si faca dintii singur in oglinda. De obicei, se cam duce la alt medic", apreciaza Ionescu, referindu-se la nevoia de consultanti a companiilor. In ceea ce priveste programele de training, tarifele noii companii variaza intre 800 si 1.200 de euro pentru o echipa.

In opinia lui Ionescu, multe dintre firmele locale trec in prezent prin procese de schimbare mai mari sau mai mici, de cele mai multe ori nefiind asistate de catre specialisti. „Se comit erori, cele mai multe involuntare care ulterior se platesc si se deconteaza extrem de greu. Chiar si procesele de tranzitie intre plecarea unei conduceri vechi si inlocuirea cu o conducere noua, care este in sine un proces de tranzitie, se fac absolut la modul barbar de cele mai multe dintre firme", apreciaza Ionescu.

In astfel de situatii, managerii care parasesc compania trimit un e-mail prin care le multu mesc colaboratorilor sau angajatilor si pleaca pur si simplu. Ulterior, apare un manager nou, care poate sa stearga sau nu cu buretele tot sau sa aplice schimbari bruste. Este recomandat insa ca angajatii din companie sa aiba o perioada de respiro, in care sa-si dea seama ce se intampla, iar predarea stafetei de la seful cel vechi la cel nou sa fie un proces bine definit. „O schimbare de procedura nu se poate face alandala. Poate sa dureze cateva zile, cateva luni, cativa ani. Depinde de schimbare. Schimbarea culturii organizationale intr-o companie dureaza cel putin un an daca vorbim de o firma cu 200 de angaati. Poate dura si trei ani de zile daca este si mai mare. Comportamente si atitudini ale oamenilor nu se schimba peste noapte", explica Ionescu

Inainte nici nu puteam sa trimit un e-mail singur


Unul dintre lucrurile cele mai importante atunci cand decizi sa lucrezi pe cont propriu este faptul ca trebuie sa te descurci singur, in lipsa unei infrastructuri bine puse la punct, cum exista de obicei intr-o companie mare cu mai multi ani de experienta in spate. „Din experienta mea, cea mai mare problema a fost lipsa infrastructurii. In compania in care lucram exista o infrastructura nevazuta, care te enerveaza, dar te si serveste in acelasi timp. A trebuit sa invat sa fac lucruri singur, eu care nu facusem acest lucru pana atunci. Chiar si sa scriu un e-mail", spune Stanciu.

In momentul in care a parasit corporatia in care lucra, pentru o vreme nici cifra de afaceri a companiei nu era cat salariul pe care Stanciu il castigase anterior, insa incet-incet a inceput sa castige la fel de bine sau chiar mai bine din consultanta. Foarte important in momentul in care demarezi o afacere este gasitul clientilor. „Sfatul meu pentru cineva care vrea sa isi deschida o afacere pe cont propriu este sa se gandeasca cine va avea nevoie de produsul sau. Daca pleaca, trebuie sa aiba o idee clara, sa stie ca exista ceva, sa gaseasca clienti, sa vorbeasca dinainte cu oamenii", explica Stanciu.

A plecat din training in recrutare intr-un an de criza

O alta mutare importanta care a avut loc anul acesta pe piata de HR este renuntarea la pozitia de general manager a lui Dan Berteanu, 37 de ani, din cadrul firmei de consultanta in resurse umane UBD (United Business Development) dupa sase ani de zile. Chiar daca nu mai conduce UBD, Berteanu detine in continuare 12% din actiunile companiei. De asemenea, are 12% si din compania nou-infiintata, Talent Stream, specializata in servicii de recrutare, ai carei actionari sunt comuni cu cei ai UBD.

„Mi-a fost greu sa plec dupa atatia ani in care am stat cu aceiasi colegi. A fost greu sa schimb domeniul, sa schimb businessul, dar in acelasi timp am vrut sa vad daca pot sa fac ceva diferit", spune Berteanu. In opinia sa, a risca inseamna sa ai asteptari nerealiste si sa te astepti la rezultate fulgeratoare. „Noi am incercat sa avem asteptari cat mai realiste. Sigur, a fost mai rau decat ne-am asteptat. Cand esti intr-o firma mica muncesti mai mult, te adaptezi, esti mai flexibil", explica Berteanu.

Proiectele de pe piata de recrutare continua sa fie putine. Chiar daca nu este semnificativ mai bine fata de inceputul acestui an, lucrurile stau mai bine. „Predomina o nota de precautie, chiar daca lumea nu mai este la fel de latenta ca la inceput. Se mai misca, cu pasi mici. Nu a dat nimeni inca drumul la motoare cu turatie maxima", spune general managerul Talent Stream.

Noii antreprenori din HR

Catalin Ionescu

    * 48 de ani
    * Anul acesta a infiintat impreuna cu Giulio Hostina si Ioana Dragnea Eurocenter Management Newtwork, care ofera servicii de consultanta in resurse umane
    * A lucrat mai mult de 16 ani ca presedinte in cadrul companiei de training si consultanta Codecs, cu afaceri de 5,3 mil. euro in 2008
    * Detine in continuare 14% din Codecs, fiind unul dintre cei peste 20 de actionari

Adrian Stanciu

    * 48 de ani
    * Managing partner Human Synergistics - consultanta organizationala
    * Detine o participatie de 67% din Human Synergistics
    * A fost country manager la Xerox si general manager indirect partners pe Europa Centrala, din aceasta postura coordonand reteaua de distributie din 16 tari
    * Human Synergistics a inregistrat anul trecut afaceri 450.000 de euro si profit de 90.000 de euro

Dan Berteanu

    * 37 de ani
    * General manager al firmei de recrutare Talent Stream
    * A fost general manager la UBD timp de sase ani
    * Detine 12% din actiunile UBD si 12% din actiunile Talent Stream
    * UBD a inregistrat in 2008 afaceri de 1,8 mil. euro

Ultimele articole

»
»
»