Omul de HR din spatele integrarii Petrom in OMV: Reorganizam o companie mai mare decat un oras

Restructurarea prin care trece de aproape cinci ani cea mai mare companie din economie, Petrom, are in spate un fost executiv Unilever, care din 2000 lucreaza pentru austriecii de la OMV. Grupul OMV a preluat in 2004 Petrom, o companie cu peste 50.000 de angajati, afaceri de 2,1 mld. euro si pierderi de 240 mil. euro, pentru a o duce in 2008 la afaceri de 4,5 mld. euro, profit net de 277 mil. euro si aproape 33.000 de angajati. „Integrarea Petrom a fost cu siguranta cea mai mare aventura pentru OMV si cea mai mare provocare din viata mea, in ceea ce priveste resursele umane. Am petrecut aproape jumatate din timp in Romania, de la inceperea integrarii Petrom. In prezent, vin in Romania o data la doua zile, fata de 2004, cand petreceam mult mai mult timp acolo", spune intr-un interviu pentru ZF Georg Horacek, Senior Vice President, Corporate Human Resources din OMV, omul responsabil de integrarea Petrom din punctul de vedere al resurselor umane.

Privatizarea Petrom a fost semnata in urma cu cinci ani, austriecii de la OMV platind la acea vreme 668,8 mil. euro pentru 33,34% din actiuni. Inca 800 mil. euro a fost o majorare de capital, pentru o companie care avea sa le aduca dividende incasate de 400 mil. euro pana acum. Pentru austriecii de la OMV, una din cele mai mari provocari ale inceputurilor integrarii Petrom a fost gasirea „unui limbaj comun" cu angajatii romani. „Am investit foarte mult in cursuri de limba engleza la inceputul integrarii, in special pentru ca majoritatea angajatilor cu varste medii din cadrul Petrom vorbeau franceza, iar engleza nu era atat de comuna. Orice integrare tinde sa devina foarte dificila daca nu poti sa vorbesti fata in fata cu oamenii. Alternativa sunt translatorii, dar acestia de multe ori nu inteleg termenii tehnici", explica Horacek, care lucreaza pentru OMV din 2000, iar din 2004 ocupa pozitia actuala, din care este responsabil de integrarea din punct de vedere al HR-ului a Petrom in grupul austriac.

Restructurarea nu este specifica Romaniei

Petrom, care a ajuns sa aiba in prezent cu peste 23.000 de angajati mai putin fata de momentul preluarii, continua planuri de reorganizare, dupa ce a concediat 4.200 de angajati in primul semestru. „Restructurarea nu este un lucru specific pentru Romania. In toate tarile in care avem operatiuni, ne uitam cu atentie la modalitati prin care ne putem eficientiza activitatea. Restructurarea nu inseamna neaparat ca oamenii isi pierd locurile de munca, pentru ca facem multe externalizari. Sunt foarte multumit de felul in care a evoluat dezvoltarea proceselor in cadrul Petrom. Procesul de schimbare nu este inca terminat, nu am ajuns inca acolo, in unele cazuri poate am fost prea optimisti, dar cred ca suntem pe drumul cel bun", spune seful resurselor umane din grupul austriac, care adauga ca procesul de integrare este urias, ca urmare a dimensiunii companiei, care este „mai mare decat un oras" si a complexitatii businessului.

El nu a furnizat date cu privire la numarul de angajati care urmeaza sa fie disponibilizati. Desi sunt implicati intr-una din cele mai complexe restructurari, austriecii continua sa recruteze. „Facem mai putine angajari decat in ultimii doi ani, dar continuam sa angajam atat in Austria, cat si in Romania. In Austria, in acest an am angajat peste 100 de oameni, numar care probabil se va dubla pana la sfarsitul anului, iar in Romania cu siguranta vor fi mai multe angajari. Vorbim de sarcini noi, cum este spre exemplu divizia de Energie".

In acest an vor fi angajati intre 200 si 300 de oameni in Petrom, compania avand in fiecare saptamana cate cinci-sase anunturi de recrutare publicate in presa sau pe site-urile de recrutare. Investitia anuala in training la nivel de grup se ridica la 12 milioane de euro, din care aproximativ 50% sunt directionati catre Romania. „In fiecare an, aproximativ doua treimi din angajati sunt implicati in programe de training. Poate fi vorba despre trei ore sau despre trei saptamani. In acest an, intentionam sa mentinem nivelul investitiilor in training, dar ne uitam cu mai mare atentie la eficienta. Spre exemplu, in cazul in care avem un training pe care il organizam in Houston - Texas, ne gandim daca nu este posibil sa il organizam in Europa".

Toata lumea se lupta pentru cei mai buni 20% din piata

OMV are parteneriate incheiate atat cu Universitatea de Petrol si gaze din Ploiesti, cat si cu o universitate cu profil tehnic din Austria pentru recrutarea de absolventi. „Nu exista diferente in ceea ce priveste recrutarea de specialisti in domeniul petrolului intre Austria si Romania, pentru ca sunt la fel de greu de gasit. La urma urmei, toate companiile se lupta pentru cei mai buni 15-20% din piata, care nu vor avea dificultati in a-si gasi un job. Pentru oamenii foarte buni, situatia economica nu a schimbat multe. In schimb, pentru cei cu calificari scazute contextul economic este destul de dur". In ceea ce priveste salariile, politica OMV este sa plateasca in functie de nivelul pietei locale pe care activeaza si in functie de performanta.

„Am creat pentru fiecare tara in care activam un fel de cluster salarial, in care salariile variaza apoi in functie de prevederile din contractele colective de munca negociate cu sindicatele. Salariile au crescut in ultimii ani in medie cu 10% anual". In ziua unu, OMV avea in jur de 70 de expati in Petrom, dintre care jumatate erau austrieci, iar restul veneau din alte tari, ca Germania sau Australia. Numarul expatilor prezenti in Petrom a crescut intre timp, ca urmare a identificarii nevoii de abilitati de management, in special in zonele de explorare.

Romanii muncesc mai mult ca austriecii

In prezent, aproximativ 40-50 de romani lucreaza in afara Romaniei in cadrul grupului. „Unul din cele mai importante lucruri pe care le-am invatat de-a lungul carierei mele este ca trebuie sa trimiti cei mai buni expati intr-o tara in care ai operatiuni, pentru ca ai nevoie de buni multiplicatori". In Petrom lucreaza aproximativ 250 de oameni in resurse umane. „Tinerii romani sunt foarte ambitiosi si, in general, muncesc mai mult decat austriecii. Cand ajung la birourile noastre din Romania, vad seara tarziu multi tineri care lucreaza. In Austria, oamenii sunt preocupati mult mai mult de echilibrul intre viata personala si cea profesionala".

In ceea ce priveste strategia de resurse umane, Horack spune ca aceasta o urmeaza pe cea de business. In ultimii 4 ani si 3 luni, investitiile Petrom in Romania s-au cifrat la 15,5 mld. lei (4 mld. euro). Cei mai multi bani s-au dus pentru dezvoltarea sectorului de explorare si productie. „Cand cresti foarte repede, cum s-a intamplat in ultimii ani, nu te uiti de doua ori la costuri. Acum a venit timpul sa ne uitam cu atentie sa vedem daca nu putem eficientiza sistemele actuale, in loc sa investim suplimentar".

80 de absolventi de MBA lucreaza pentru austrieci

La nivelul intregului grup OMV lucreaza aproximativ 80 de absolventi de MBA. Seful pe resurse umane al austriecilor spune ca MBA-ul este un plus, dar nu reprezinta o conditie necesara la angajare in cadrul OMV. „Avem multi specialisti foarte tehnici, care au urmat programe de MBA pentru a-si dezvolta abilitatile de management, acesta fiind unul din modelele tipice de absolvent de MBA din OMV, sau avem oameni care pur si simplu isi adancesc si isi rafineaza experienta, cum sunt angajatii care lucreaza in domeniul financiar si care vor sa se specializeze si mai mult", explica Georg Horacek, Senior Vice President, Corporate Human Resources in OMV, prezent la ceremonia de absolvire a celei de-a doua promotii romanesti a programului de EMBA al WU Executive Academy, care a avut loc la Viena.

Programul de EMBA WU este cel mai scump de pe piata locala, costul pentru cele 14 luni de studiu fiind de 35.000 de euro. OMV/Petrom, alaturi de Erste Bank sunt parteneri traditionali ai WU Executive Academy si au sponsorizat o parte din locurile oferite anual in Romania. In 2007-2008, 15 romani au fost sponsorizati de OMV/Petrom si 15 de catre Erste/BCR. In cadrul promotiei care a finalizat programul in vara acestui an, cele doua companii au oferit cate 10 burse. „Scopul principal al sponsorizarii este transferul de know how in Romania. Incercam nu doar sa facem afaceri in Romania, ci si sa aducem beneficii tarii. La sfarsitul zilei, daca recrutezi oameni, in mod evident este mai bine sa recrutezi oameni pe care ii cunosti, dar nu acesta este scopul finantarii pe care o acordam. Sa facem din sponsorizare un scop pentru recrutarea directa in sine este prea scump si cu bataie prea lunga". Din prima serie a programului de EMBA, Petrom a recrutat un absolvent. In cadrul promotiei care a absolvit in acest an au fost inscrisi doi angajati din Petrom.

Ultimele articole

»
»
»