Educatie de business: Acum este momentul sa faci un master de business. Angajatii vor sa mearga la MBA, dar nu au bani

Angajatii isi doresc in continuare sa participe la cursurile programelor de MBA, insa cei mai multi dintre ei nu-si mai permit din punct de vedere financiar sa faca acest lucru. Aproape doua treimi din cei care se inscriu la un program de MBA sau Executive MBA sunt sponsorizati de companii, insa pe fondul reducerii bugetelor, angajatorii nu mai aloca resurse pentru activitatile de dezvoltare a angajatilor. "Se intampla lucruri foarte interesante in prezent, avand in vedere felul in care se prezinta economia. Nu sunt multi oameni care au bani sa plateasca pentru programele de MBA, dar in acelasi timp multa lume vede acest timp ca pe o perioada in care isi poate imbunatati abilitatile", spune Ken Harmon, decan al Coles College of Business din cadrul Kennesaw State University din Atlanta, Georgia, care are pe plan local un parteneriat cu Asebuss, Scoala Postuniversitara de Afaceri Romano-Americana, din 1993 pana acum.

Harmon povesteste ca multi americani muncesc foarte mult pentru a obtine o diploma de MBA si incearca sa devina mai competitivi atunci cand economia va reincepe sa creasca. In opinia sa, aceasta este perioada perfecta pentru a urma cursurile unui program de MBA, pentru ca, in momentul in care economia isi va reveni, sa fie mai atractivi pentru angajatori. Din pacate insa, multi dintre cei fara job sau care ar vrea sa obtina un alt loc de munca decat cel actual nu au banii necesari pentru a investi intr-un MBA.

In Statele Unite, spre exemplu, cel mai ieftin program de MBA porneste de la 20.000 de dolari (13.650 euro) si poate ajunge pana la 100.000 de dolari (68.200 euro), in timp ce pe plan local, tarifele variaza intre 4.000 si 35.000 de euro. "Exista o diferenta intre cerere sau dorinta si abilitatea de a plati. Cererea este mai scazuta din cauza abilitatii reduse de a plati. Nu cunosc foarte bine piata romaneasca, dar stiu ca in cazul pietei americane cu astfel de lucruri ne confruntam, iar numarul de cursanti a scazut tocmai din aceasta cauza", explica Harmon.

Absolventii nemultumiti te scot de pe piata


Ultimele estimari disponibile aratau ca piata locala a programelor de MBA si EMBA va scadea in acest an cu pana la 40%, pe masura ce companiile au redus sponsorizarile pe care le acordau angajatilor pentru a urma programe de MBA. Situatia din Romania este diferita comparativ cu alte piete europene. Bodo B. Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy din cadrul Universitatii de Stiinte Economice si Administrative din Viena, care ofera in Romania cel mai scump program de Executive MBA, in valoare de 35.000 de euro, spune ca pe piata austriaca situatia este neasteptat de buna.

"In Austria, am primit mai multe cereri de inscriere in acest an decat in 2008. Piata de MBA este anticiclica. Daca in perioadele de boom oamenii nu au timp si nici nu se gandesc sa investeasca in educatie, in perioadele economice mai dificile situatia se schimba".

Pentru primele doua promotii care au absolvit pe piata locala, programul a functionat pe baza unui sistem de burse acordate in parteneriat de Erste Bank/BCR si OMV/Petrom, care au sponsorizat in fiecare an 20 din Bodo Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy, din Viena, care ofera in Romania un EMBA: "In criza, ai multe incertitudini, oamenii se intreaba daca isi vor pastra jobul. Ca manager trebuie sa stii ce se va intampla daca faci un anumit lucru, sa ai claritate si sa poti sa comunici cu angajati" cele 30 de locuri. In acest an, WU Executive Academy va oferi 20 de burse in valoare de 15.000 de euro.

"In Romania ne-a fost mai greu la inceput. Eram «copilul nou de la bloc». In Austria nu trebuie sa explicam nimanui cine suntem, pentru ca toate lumea ne cunoaste. In cele din urma, e ca intr-un business si totul tine de felul in care reusesti sa iti multumesti clientii, care in cazul nostru sunt absolventii. Daca ai absolventi nemultumiti, poti sa iesi de pe piata", afirma Schlegelmilch. Una din calitatile care transforma un manager intr-un manager foarte bun, in special in timp de criza, este claritatea viziunii.

"In criza, ai multe incertitudini, oamenii se intreaba daca isi vor pastra jobul. Ca manager trebuie sa stii ce se va intampla daca faci un anumit lucru, sa ai claritate si sa poti sa comunici cu angajati. Una din cele mai mari greseli in management este ambiguitatea in comunicare", explica decanul WU Executive Academy.

Romanii sunt precauti in dezbateri, americanii sunt agresivi

In fiecare an, in jur de 50-70 de studenti romani ai programului de executive MBA al Asebuss pleaca intr-o calatorie de studiu in SUA, sub forma unei saptamani rezidentiale, care reprezinta ultima etapa a unei colaborari de opt luni de zile intre cursantii romani si cei americani in vederea elaborarii unui plan de afaceri comun. In acelasi timp, aproximativ acelasi numar de studenti americani vin, la randul lor, in tara pentru a forma echipe de lucru cu romanii.

Lucrul cel mai interesant la genul acesta de intalniri este felul in care inter­ac­tioneaza membrii celor doua culturi si modul in care se adapteaza fiecare in functie de diferentele care apar. In timp ce americanii sunt "agresivi" cand trebuie sa-si expuna punctul de vedere, romanii sunt mai precauti si adesea intarzie in a-si face auzite parerile. "Am stat cu toate echipele si le-am vazut cum delibereaza. A fost minunat sa vad cum evolueaza pentru ca la inceput romanii vorbeau cu romanii si americanii doar cu americanii, acestia fiind mai agresivi. Dupa un timp, au inceput sa vorbeasca mai mult unii cu altii si au inceput sa faca compromisuri sau sa incerce sa se inteleaga", afirma Harmon.

De asemenea, americanii fac afaceri tinand mai mult la ideea de tranzactie in sine decat la persoana pe care o au in fata, fiind mai orientati spre business decat romanii, carora le place mai mult sa relationeze cu cei care fac afaceri. "Cred ca acesta este un punct slab al nostru. Pentru ca ne gandim doar la problema pe care o avem, la cum sa incheiem tranzactia. Sarim direct la acest lucru, uneori fara sa ne gandim prea mult la persoana langa care stam la masa. Cred ca multe alte culturi, printre care si cultura romaneasca, tin mai mult cont de persoana cu care negociaza", spune decanul.

Burse de MBA de 1,6 mil. $ la Bucuresti

Pe data de 13 octombrie va avea loc QS World MBA Tour, un targ de MBA la care vor participa scoli de afaceri din toata lumea. Candidatii care vor sa se inscrie la un program de MBA sau de Executive MBA vor putea discuta in cadrul evenimentului care va avea loc la Bucuresti cu directorii comisiilor de admitere si cu absolventi ai scolilor de afaceri precum Melbourne Business School din Australia, Vlerick din Belgia, Queenís din Canada, Aarhus din Danemarca sau Emlyon din Franta. Vizitatorii pot castiga burse prin care sa-si finanteze programul de MBA, bugetul total pentru burse fiind de 1,6 mil. dolari.