Laura Muraru, director de resurse umane al Elmec Romania: Nu exista luna in care sa nu facem angajari. In medie, angajam 30-40 de oameni lunar

Elmec Romania, distribuitorul brandurilor sport Nike si Converse, a facut aproximativ 200 de noi angajari de la inceputul anului, ca urmare a fluctuatiei mari de personal de pe piata de retail. "Nu exista luna in care sa nu facem angajari, intrucat in industria de retail mobilitatea personalului este destul de ridicata, in special in Bucuresti. Am angajat preponderent personal pentru departamentul de vanzari, atat pentru cele sapte magazine nou-deschise in 2009, cat si pentru inlocuirile de personal", sustine Laura Muraru, directorul de resurse umane al Elmec Romania, care are aproximativ 800 de angajati.

Compania detine in prezent 53 de magazine monobrand si multibrand (in care exista 600 de angajati), dintre care 24 de magazine Nike, 2 magazine Converse, 6 magazine multibrand dezvoltate sub conceptul Famous Brands, 2 magazine multibrand (dezvoltate sub conceptul Famous Brands Gallery), un magazin multibrand de incaltaminte KIX, 11 magazine monobrand (Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Miss Sixty & Energie, Pepe Jeans London, Marlboro Classics), 4 magazine Folli Follie, 3 outlet-uri si centrul de sanatate WellnessClub din Plaza Romania.

Compania nu a facut disponibilizari in acest an, insa s-a confruntat cu o reducere a numarului de angajati din magazine. "A fost o perioada in primavara acestui an cand am incetinit ritmul angajarilor, iar numarul de angajati din magazine s-a diminuat prin plecarile relativ normale in acest sector. Angajam in medie 30- 40 de persoane lunar, intrucat fluctuatia in retail este mai ridicata decat in alte domenii, dar si pentru ca exista suficiente oportunitati de angajare pentru tineri".

Pretentiile salariale ale candidatilor, cu pana la 40% mai mici


Desi numarul candidatilor buni nu a crescut pe fondul restructurarilor operate de companii, exista totusi o baza de selectie mult mai mare pentru cei care fac recrutari. "In 2009 am recrutat mai mult specialisti pentru sediul central, atat in departamentul comercial, cat si in departamentele de suport, iar pretentiile salariale ale candidatilor au scazut cu 30 - 40% fata de anii trecuti." Una dintre pozitiile pentru care compania are in permanenta anunturi pe site-urile de recrutare este cea de asistent de vanzari, pentru care se primesc, in medie, 500 de CV-uri, de trei ori mai multe decat in anii precedenti.

"Nu toti candidatii care aplica corespund cerintelor postului, am observat ca exista o tendinta de a trimite CV-uri doar in speranta ca vor fi chemati la interviu si se vor potrivi unui alt post din companie." Pentru angajatii din departamentul de vanzari, compania recruteaza juniori care urmeaza sa fie pregatiti intern, intrucat a dezvoltat un program de instruire pe mai multe niveluri. Recrutarile pentru pozitiile de top si middle management se fac adesea prin networking, insa in anii trecuti s-a apelat si la executive search sau headhunt-ing pentru recrutarea angajatilor din echipele de management. "In acest an am recrutat un singur executiv. De regula, platim cam 25- 30% din salariul anual brut pentru recrutarea unui manager de top."

Cresteri salariale minimale

Anul acesta cresterile salariale acordate angajatilor Elmec au fost minimale si s-au facut numai pentru o parte din angajati, care au preluat mai multe responsabilitati. "Pentru 2010 am bugetat in unele cazuri cresteri salariale, insa preferam sa ne gestionam cu prudenta resursele, astfel incat sa asiguram un ritm de crestere corelat in special de performantele si cu experienta acumulata in timp." Nivelul salarial pentru personalul din magazine se incadreaza in media pietei de retail, iar bonsurile angajatilor din vanzari pot varia in functie de marimea magazinului, volumul vanzarilor si indicatorii de performanta individuala ai fiecarui angajat in parte.

"Pentru angajatii din vanzari s-a implementat o schema de bonusuri extrem de transparenta, astfel incat fiecare stie la final de luna ce suma va primi, conform obiectivelor primite si performantelor sale. Am constatat ca plata unui bonus variabil in functie de performanta individuala este atat in beneficiul angajatului, cat si al companiei." Pentru reducerea cheltuielilor cu personalul in acest an, compania a renuntat la trainingurile externe pentru angajatii din vanzari, optand pentru programele de pregatire interna.

"De asemenea, am optimizat organizarea echipelor din magazine si am redus activitatile operationale pentru a ne concentra mai mult pe procesul de vanzare si pe atentia acordata clientilor. Am implementat si programe de motivare bazate pe beneficii nonfinanciare si am stabilit indicatori de performanta pentru toate pozitiile din companie." Printre beneficiile nonfinanciare acordate de companie angajatilor se numara voucherele cu premii din produsele proprii, abonament la sala de fitness a companiei, program de lucru flexibil pentru ca angajatii sa-si poata continua studiile si concursuri pe magazine, avand ca premii sustinerea de catre companie a unor activitati de timp liber impreuna cu echipa.

Si activitatea departamentului de resurse umane a fost redirectionata in acest an catre dezvoltarea, instruirea si evaluarea angajatilor. "Am incercat sa fim cat mai aproape de oamenii care sunt in contact direct cu clientii nostri, pentru a-i intelege mai bine si pentru a le oferi suportul si instruirea necesare."

Angajatii sunt mai stresati si mai eficienti

In opinia lui Muraru, angajatii au devenit in acest an mai constiinciosi si sunt mai eficienti la locul de munca. Acest lucru nu se intampla neaparat din cauza temerii ca si-ar putea pierde locul de munca, ci pentru ca si-au dat seama ca trebuie sa performeze pentru a ajuta compania sa depaseasca perioadele dificile. "Se observa ca angajatii sunt mult mai stresati in acest an, insa cred ca stresul este amplificat de tot ceea ce se intampla in jurul nostru, traversand o perioada total noua, total atipica fata de ceea ce au experimentat pana acum."

Totusi se poate spune ca piata muncii s-a asezat putin in acest an, mai ales in ceea ce priveste pachetele salariale pe care le solicitau anterior candidatii, nejustificate in raport cu pregatirea lor, dar care primeau o oferta mai buna de la concurenta. "Se ajunsese sa se plateasca in multe cazuri compensatii prea mari pentru candidati cu experienta minima. Anul acesta, piata s-a orientat mai mult catre specialisti si mai putin catre entry-level sau middle-management."

Rolul directorului de resurse umane si al departamentului de HR a devenit unul strategic, de consultant si mai putin administrativ in acest an. "Este foarte important ca directorul de HR sa inteleaga foarte bine care este strategia de business si care sunt obiectivele strategice generale ale companiei in care lucreaza pentru a putea creste in final performanta organizatiei."

Cariera


* 34 de ani
* 2008 - prezent: director resurse umane, Elmec Romania
* 2002 - 2008: director resurse umane, Emporiki Bank Romania
* 1999 - 2002: psiholog, Cabinet de Consiliere si Psihoterapie
* 2008: Diploma profesionala in management, CODECS, Open University Business School, Marea Britanie
* 2006: Master in managementul resurselor umane, Academia de Studii Economice, Bucuresti
* 1998: Facultatea de psihologie, Universitatea din Bucuresti

Elmec Romania, pe scurt

* 53 de magazine
* 800 de angajati, din care peste 600 lucreaza in magazine proprii
* Branduri: Nike, Converse, KIX, Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Miss Sixty & Energie, Pepe Jeans London, Marlboro Classics, Folli Follie
* Afaceri de 49,4 mil. euro in 2008
* Concurenti: Extenso (importatorul Lotto), Adidas, Kraus & Co. Sport&Casual Distribution (importatorul Reebok).

Ultimele articole

»
»
»