Din studii internationale, precum si din experienta KPMG reiese
ca, in medie, la 10.000 de dolari (6.700 de euro) cheltuieli cu
salarizarea personalului 3.400 de dolari (2.350 de euro) se pierd
din cauza productivitatii scazute a angajatilor lipsiti de
motivatie. Cum poti mentine insa motivatia angajatilor la un
standard inalt, in timp ce reducerea costurilor se impune in
conditiile actualei situatii economice? Pe langa perspectivele de
dezvoltare a carierei si calitatea mediului de lucru, pachetul
salarial este unul dintre factorii determinanti in satisfactia
profesionala. Este adevarat ca majoritatea salariatilor prefera un
bonus in bani pe care sa-l poata folosi cum vor. Bonusul in bani nu
aduce insa niciun avantaj fiscal, fiind supus impozitului pe venit
si contributiilor stan dard de asigurari sociale, atat la nivelul
angajatului, cat si la nivelul angajatorului.
Singura alternativa care ar putea contrabalansa atractia bonusului
in bani ar fi probabil ca salariatilor sa li se dea posibilitatea
sa primeasca bunuri sau servicii in functie de nevoile si
preferintele lor. Nu toti salariatii isi doresc aceleasi lucruri,
iar preferintele lor pot diferi semnificativ in functie de nivelul
veniturilor, varsta, stare civila etc. De exemplu, unii pot fi
interesati sa investeasca intr-un fond de pensii private, cu scopul
de a economisi pe termen lung.
Conform datelor Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, o analiza demografica printre clientii fondurilor de
pensii facultative arata ca cel mai bine reprezentata categorie a
participantilor (10% din totalul celor 88.000 de participanti) este
aceea a femeilor cu varsta cuprinsa intre 35 si 39 de ani. Pe de
alta parte, familiile cu co pii mici prefera cadourile pentru copii
acordate la anumite ocazii, rambursarea costurilor cu gradinita sau
tichetele de cresa, in timp ce tinerii sunt motivati de utilizarea
masinilor companiei.
Trebuie mentionat ca in ultimii ani angajatorii s-au intrecut in a
oferi angajatilor pachete salariale tot mai cuprinzatoare, pentru a
face fata nevoii crescute de personal calificat de pe piata fortei
de munca la nivelul de atunci. Acum, pachetele extrasalariale
construite atunci se dovedesc foarte costisitoare pentru an ga
jatori, iar o reducere dramatica a acestora creeaza dezamagire si
nemultumire in randul angajatilor. Pachetele flexibile de beneficii
sunt o forma de remunerare a angajatilor care cunoaste un succes
crescand in randul angajatorilor din alte tari.
Studii internationale arata ca, Marea Britanie, de exemplu, 28% din
angajatori ofera pachete flexibile de beneficii, iar 71% se gandesc
sa o faca in viitorul apropiat. Multe companii care nu au
implementat pachetele flexibile de beneficii intentioneaza sa o
faca acum, situatia economica actuala si evident reducerea
costurilor fiind cauza principala. Conducatorii companiilor sunt
presati sa reduca costurile, si in multe domenii de activitate unul
dintre costurile preponderente este cel cu remunerarea
salariatilor.
In acelasi timp, la nivelul departamentului de resurse umane exista
temerea ca angajatii ar putea pierde din motivatie ca urmare a
lipsei stimulentelor extrasalariale si limitarii castigurilor
bazate pe performanta, ceea ce ar duce la efecte negative pe termen
mediu si lung. In companiile ai caror angajati lucreaza direct cu
clientii, efectul demotivarii angajatilor se va reflecta negativ in
calitatea serviciilor prestate fata de clienti. Acest fapt poate
duce la scaderea portofoliului de clienti, iar pe termen lung
intreaga activitate a companiei ar putea fi periclitata.
In acest context, pachetele flexibile de beneficii sunt un produs
adaptat la contextul economic actual, pentru ca ele aduc un dublu
avantaj, si anume mentinerea motivatiei angajatilor la un nivel
satisfacator fara a creste costurile salariale, avand in vedere ca
majoritatea beneficiilor incluse in pachetele flexibile au un
tratament fiscal favorabil din perspectiva impozitului pe venit si
a contributiilor de asigurari sociale. Dar lista avantajelor
pachetelor flexibile de beneficii nu se incheie aici si ar putea
continua astfel:
* Angajatilor li se da puterea de a decide asupra pachetului lor
salarial si apreciaza faptul ca parerea lor conteaza
* Familiile in care ambii parteneri au cariere profesionale au
posibilitatea sa evite duplicarea aceluiasi tip de beneficiu (de
exemplu, daca unul primeste tichete de vacanta, celalalt poate
alege pensii facultative)
* Pachetele flexibile de beneficii ajuta nu doar la motivarea
angajatilor, ci si la retentia acestora in companie (criteriu care
castiga un loc din ce in ce mai important in clasificarea
angajatorilor de top).
Pentru a avea o implementare eficienta si cu rezultate evidente pe
termen scurt, exista cativa pasi strategici de urmat de catre
fiecare companie interesata, incepand cu o faza de analiza initiala
a beneficiilor acordate angajatilor in prezent, proiectarea noilor
pachete de beneficii si implementarea optiunilor exprimate de
angajati pentru aceste pachete in sistemul local de salarizare,
pasi in care companiile pot solicita asistenta unor consultanti de
specialitate.