Sfatul specialistului: Cum sa va motivati angajatii in timpul recesiunii

Din studii internationale, precum si din experienta KPMG reiese ca, in medie, la 10.000 de dolari (6.700 de euro) cheltuieli cu salarizarea personalului 3.400 de dolari (2.350 de euro) se pierd din cauza productivitatii scazute a angajatilor lipsiti de motivatie. Cum poti mentine insa motivatia angajatilor la un standard inalt, in timp ce reducerea costurilor se impune in conditiile actualei situatii economice? Pe langa perspectivele de dezvoltare a carierei si calitatea mediului de lucru, pachetul salarial este unul dintre factorii determinanti in satisfactia profesionala. Este adevarat ca majoritatea salariatilor prefera un bonus in bani pe care sa-l poata folosi cum vor. Bonusul in bani nu aduce insa niciun avantaj fiscal, fiind supus impozitului pe venit si contributiilor stan dard de asigurari sociale, atat la nivelul angajatului, cat si la nivelul angajatorului.

Singura alternativa care ar putea contrabalansa atractia bonusului in bani ar fi probabil ca salariatilor sa li se dea posibilitatea sa primeasca bunuri sau servicii in functie de nevoile si preferintele lor. Nu toti salariatii isi doresc aceleasi lucruri, iar preferintele lor pot diferi semnificativ in functie de nivelul veniturilor, varsta, stare civila etc. De exemplu, unii pot fi interesati sa investeasca intr-un fond de pensii private, cu scopul de a economisi pe termen lung.

Conform datelor Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, o analiza demografica printre clientii fondurilor de pensii facultative arata ca cel mai bine reprezentata categorie a participantilor (10% din totalul celor 88.000 de participanti) este aceea a femeilor cu varsta cuprinsa intre 35 si 39 de ani. Pe de alta parte, familiile cu co pii mici prefera cadourile pentru copii acordate la anumite ocazii, rambursarea costurilor cu gradinita sau tichetele de cresa, in timp ce tinerii sunt motivati de utilizarea masinilor companiei.

Trebuie mentionat ca in ultimii ani angajatorii s-au intrecut in a oferi angajatilor pachete salariale tot mai cuprinzatoare, pentru a face fata nevoii crescute de personal calificat de pe piata fortei de munca la nivelul de atunci. Acum, pachetele extrasalariale construite atunci se dovedesc foarte costisitoare pentru an ga jatori, iar o reducere dramatica a acestora creeaza dezamagire si nemultumire in randul angajatilor. Pachetele flexibile de beneficii sunt o forma de remunerare a angajatilor care cunoaste un succes crescand in randul angajatorilor din alte tari.

Studii internationale arata ca, Marea Britanie, de exemplu, 28% din angajatori ofera pachete flexibile de beneficii, iar 71% se gandesc sa o faca in viitorul apropiat. Multe companii care nu au implementat pachetele flexibile de beneficii intentioneaza sa o faca acum, situatia economica actuala si evident reducerea costurilor fiind cauza principala. Conducatorii companiilor sunt presati sa reduca costurile, si in multe domenii de activitate unul dintre costurile preponderente este cel cu remunerarea salariatilor.

In acelasi timp, la nivelul departamentului de resurse umane exista temerea ca angajatii ar putea pierde din motivatie ca urmare a lipsei stimulentelor extrasalariale si limitarii castigurilor bazate pe performanta, ceea ce ar duce la efecte negative pe termen mediu si lung. In companiile ai caror angajati lucreaza direct cu clientii, efectul demotivarii angajatilor se va reflecta negativ in calitatea serviciilor prestate fata de clienti. Acest fapt poate duce la scaderea portofoliului de clienti, iar pe termen lung intreaga activitate a companiei ar putea fi periclitata.

In acest context, pachetele flexibile de beneficii sunt un produs adaptat la contextul economic actual, pentru ca ele aduc un dublu avantaj, si anume mentinerea motivatiei angajatilor la un nivel satisfacator fara a creste costurile salariale, avand in vedere ca majoritatea beneficiilor incluse in pachetele flexibile au un tratament fiscal favorabil din perspectiva impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari sociale. Dar lista avantajelor pachetelor flexibile de beneficii nu se incheie aici si ar putea continua astfel:

* Angajatilor li se da puterea de a decide asupra pachetului lor salarial si apreciaza faptul ca parerea lor conteaza
* Familiile in care ambii parteneri au cariere profesionale au posibilitatea sa evite duplicarea aceluiasi tip de beneficiu (de exemplu, daca unul primeste tichete de vacanta, celalalt poate alege pensii facultative)
* Pachetele flexibile de beneficii ajuta nu doar la motivarea angajatilor, ci si la retentia acestora in companie (criteriu care castiga un loc din ce in ce mai important in clasificarea angajatorilor de top).

Pentru a avea o implementare eficienta si cu rezultate evidente pe termen scurt, exista cativa pasi strategici de urmat de catre fiecare companie interesata, incepand cu o faza de analiza initiala a beneficiilor acordate angajatilor in prezent, proiectarea noilor pachete de beneficii si implementarea optiunilor exprimate de angajati pentru aceste pachete in sistemul local de salarizare, pasi in care companiile pot solicita asistenta unor consultanti de specialitate.