Un român, şef peste businessul regional al Walmark

Producatorul ceh de suplimente alimentare Walmark l-a numit pe Cătălin Vicol, şeful diviziei din România, în poziţia de director regional, din care coordonează activităţile în trei ţări, România, Bulgaria şi Ungaria, adică un business de 25-30 mil. euro şi aproximativ 140 de oameni. Numirea a intrat în vigoare la 1 iunie. Vicol, 36 de ani, lucrează în cadrul diviziei locale a producătorului ceh încă din 2003, când ocupa poziţia de director de marketing, iar în urmă cu doi ani şi jumătate a fost numit director general. Vicol are studii economice şi anterior venirii la Walmark a lucrat în FMCG. El nu este primul român recrutat pentru o poziţie în cadrul reţelei internaţionale a Walmark. În 2008, Horia Vîlcu, fostul director general al Walmark România, a preluat conducerea filialei din Franţa.

Un business care a rămas pe creştere

Pe piaţa locală, Walmark are un business de peste 14 mil. euro anual, iar în perioada ianuarie - mai 2010 vânzările au crescut cu 14% în valoare şi 9% în volum, potrivit datelor citate de Vicol. "Rezultatele Walmark sunt mai bune decât rezultatele pieţei.

Piaţa totală a crescut cu 8% în lei, însă este o creştere artificială pentru că în volum a scăzut cu 3%. Această situaţie ar putea fi explicată prin două direcţii: creşterea preţurilor datorată ratei de schimb valutar având în vedere că majoritatea jucătorilor sunt importatori şi comportamentul de consum al populaţiei care se orientează spre ambalaje mai mari pentru a eficientiza costul pe tratament", a explicat Cătălin Vicol.

Potrivit estimărilor sale, în medie preţurile suplimentelor alimentare au crescut cu 20% la nivelul pieţei. Rezultatele din primele cinci luni ale anului s-au datorat, potrivit lui Vicol, unor campanii de marketing şi managementului portofoliului de produse.

Compania investeşte în promovare în jur de 70 mil. lei (rate card), bugetul nefiind modificat în ultimii ani pe fondul crizei. La 31 mai, Walmark a închis anul financiar 2010, în care vânzările s-au păstrat pe creştere, având un plus de 4%, în timp ce profitul brut s-a majorat cu 18% în lei faţă de anul financiar anterior.

"Renegocierea tuturor contractelor din companie, pe care le-am trecut din euro în lei (...), ne-au permis majorarea profitului", a spus Cătălin Vicol, care a precizat că în afară de lumină şi gaze toate contractelor au fost renegociate.

În cadrul diviziei din România a Walmark lucrează 60 de persoane, în uşoară creştere comparativ cu anul trecut. Portofoliul din România al companiei cehe numără 25 de branduri, dintre care ArtroStop generează 25% din vânzări. Alte branduri ale Walmark sunt MemoPlus, GinkoPrim, Clarinol, Minimartieni sau Varixinal, Urinal. În acest an, compania şi-a propus lansarea a "cel puţin două branduri".

O piaţă cu 123 de jucători

Potrivit datelor citate de Walmark, piaţa de suplimente alimentare (prin farmacii) este de 100 mil. euro anual, iar primii zece jucători deţin 70% din piaţă. Walmark este lider pe această piaţă, cu o cotă de 21,5% în intervalul de 12 luni încheiat în mai 2010. În această industrie sunt 123 de jucători, iar compania de pe poziţia zece are o cotă de 2,2%.

"Aş vrea ca piaţa să revină la creşteri de 20-30% astfel ca în zece ani să ajungem la consumul mediu din Europa. Însă uitându-mă la ceea ce se întâmplă în jur, sunt îngrijorat de nivelul consumului în viitor", a mai spus Cătălin Vicol.

În legătură cu o eventuală revenire la cota progresivă de impozitare, variantă avansată recent de ministrul finanţelor, Vicol este de părere că va avea un impact negativ în mediul de business. "Colectările la buget ar trebui să se îmbunătăţească, şi dacă s-ar întâmpla acest lucru, nu cred că ar mai fi nevoie de impozitarea progresivă. Unul dintre factorii de creştere economică a fost această cotă unică", a spus Cătălin Vicol.

Pe piaţa de suplimente alimentare mai activează firme precum LaborMed, Europharm, GSK, Zentiva sau Terapia Ranbaxy. Potrivit estimărilor firmei de cercetare PMR, consumul de suplimente alimentare pe cap de locuitor ar putea trece de 8 euro la orizontul anului 2013, comparativ cu nivelul de 4,7 euro în prezent.

Autor: Ziarul Financiar, ZF

Ultimele articole

»
»
»