Muncitorii de la Dacia sunt nemulţumiţi: de ce să crească doar salariile şefilor?

Muncitorii din uzina Dacia, a doua companie privată din România, cu afaceri de 2,1 miliarde de euro şi 13.000 de angajaţi, reclamă intenţia acţionarilor de a majora doar salariile unor şefi de echipe şi maiştri, care fac parte din middle management, fără a lua în calcul o majorare colectivă. "Administraţia Dacia a propus ca la reuniunea de marţi, 20 iulie, a Comisiei Paritare (formată dintr-un număr egal de reprezentanţi desemnaţi de conducerea companiei şi de sindicat - n. red.) să se discute ideea unei creşteri individuale pentru un număr de manageri. Această măsură ar contribui la relaţia directă între performanţele managerilor şi salariile lor", a declarat Liviu Ion, directorul de comunicare al Group Renault România.

Şi liderii de sindicat au confirmat că discuţiile de mâine vizează creşterea salariilor în funcţie de performanţă, măsură menită să "dezbine" echipele de angajaţi ai Dacia. "Mâine (astăzi - n.red.) se va propune în comisie ca şefii de echipe şi maiştrii să beneficieze de o mărire de salarii. Nu este vorba de o creştere salarială pentru managerii companiei. Această creştere doreşte să dezbine echipa de la Dacia", a spus Ion Iordache, vicelider sindical Dacia.

Iordache a precizat că ieri la Dacia nu s-a întrerupt lucrul, fiind vorba de o adunare sindicală, adunări care au loc pe tot parcursul anului. Nemulţumirea sindicaliştilor vine de la faptul că această majorare se acordă unei mici categorii de salariaţi, fapt care încalcă în opinia lor contractul colectiv de muncă în condiţiile în care aceasta nu a fost menţionată în negocierile de la începutul acestui an.

Cuantumul acestei creşteri individuale nu a fost comunicat şi nici numărul de manageri care ar putea avea salarii mărite. "Soluţia este să se aştepte negocierea contractului colectiv de muncă din 2011. Dacă totuşi se va decide această creştere, şi noi vom cere creşterea salariilor pentru toţi muncitorii şi vom apela la modalităţile legale de protest", a subliniat Iordache.

În prezent, salariu minim net la Dacia pentru un muncitor calificat este de 1.650 de lei (393 euro), iar un şef de echipă câştigă peste 2.500 de lei (595 euro). Salariul mediu este de aproximativ 2.100 - 2.200 de lei (500- 520 euro), fără a lua în calcul sporurile, potrivit sindicatului Dacia.

Salariul mediu net în industria auto a fost în 2005 de 220 de euro, iar în patru ani a crescut cu 32%, ajungând la 321 de euro în 2009, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. "Salariile din industria auto nu au crescut foarte mult în ultimii ani.

Totuşi, nu se poate compara salariul unui distribuitor de maşini din România cu cel al unui angajat de la Dacia, unde există sindicate şi contracte colective de muncă", spune Oana Datki, country manager al Consulteam.

Salariaţii Dacia au beneficiat de creşteri salariale de peste 15% în fiecare an, iar salariile angajaţilor au crescut de aproape trei ori în intervalul 2007-2010, la care s-au adăugat şi prime de rezultat şi prime excepţionale, potrivit reprezentanţilor companiei. Ultima majorare a fost de 300 de lei în prima parte a acestui an.

Productivitate în creştere


Productivitatea celor 13.000 de salariaţi de la Dacia a crescut cu 60% faţă de anul 2005: dacă un angajat Dacia aducea în urmă cu cinci un venit de 104.725 de euro companiei, în 2009 fiecare salariat a avut un aport de 161.000 euro la cifra de afaceri a companiei. Spre comparaţie, la nivel global, fiecare angajat al grupului Renault a adus cu câte 100.000 de euro mai mult companiei decât a adus un angajat al Dacia în România. Astfel, la venituri de 33,7 mld. euro anul trecut şi 121.000 de angajaţi în toată lumea, productivitatea per salariat în cadrul Renault a ajuns la 277.000 de euro.

Pentru prima dată de la preluarea de către Grupul Renault în 1999, Dacia va acorda în acest an dividende în valoare totală de 37 mil. euro acţionarilor. Cei mai importanţi acţionari ai Renault sunt statul francez şi grupul Nissan.