Surse neconventionale de recrutare

Atunci cand discutam despre surse de recrutare, ne gandim, de fapt, la sursele care fac posibila obtinerea unor CV-uri care corespund principalelor cerinte prezente in profilul candidatului ideal, mai precis despre metode de recrutare.

Metodele utilizate in cadrul unui astfel de proces pot fi clasificate in functie de criterii multiple, iar unul dintre acestea este cel care le imparte in functie de gradul de implicare a recrutorului in procesul de cautare si identificare a potentialilor candidati. Alti factori care intervin in cadrul acestei diferentieri sunt dati de specificitatea profilului cautat, de numarul de persoane care urmeaza sa fie angajate sau de urgenta angajarii.

1. Metode conventionale de recrutare/Metode pasive - sunt utilizate cu eficienta maxima in cazul pozitiilor entry-level sau a celor care nu presupun identificarea unor candidati care apartin unei nise inguste a pietei fortei de munca. Aceste metode de recrutare sunt numite pasive, deorece efortul depus pentru a identifica CV-uri eligibile este minim, dat fiind numarul mare al persoanelor interesate in astfel de oportunitati de cariera.
  • metoda postarii de anunturi pe site-urile cunoscute de recrutare;
  • anunturile din mass-media;
  • identificarea de potentiali candidati in propria baza de date.
2. Metode neconventionale de recrutare - in acest caz, primordiala este creativitatea angajatorului sau a recrutorului, iar plaja de surse de recrutare devine mult mai variata si mai generoasa. Inventivitatea este absolut necesara, deoarece cautarea este indreptata catre:
  • candidati al caror numar este foarte redus si care fie ocupa pozitii de top management in diverse domenii, fie pozitii puternic specializate;
  • angajarea unui numar mare de persoane, intr-un timp foarte scurt.
In prima situatie, cea a pozitiilor de top management sau de specialisti/experti putem utiliza urmatoarele metode:
  • head-hunting – “vanarea ” persoanelor care ocupa pozitii similare in cadrul unor companii concurente. Este o metoda rapida si care garanteaza rezultatele scontate.
  • promoting tour – campanii puternic mediatizate, care pot imbraca si forma unor concursuri televizate, derulate la nivel national sau international. Se pot angaja in acest mod cei mai buni specialisti in bucataria franceza sau a unuia dintre cei 10 specialisti din Romania, experti in ultimele tehnologii de securizare a informatiei la nivel corporate.
  • mass e-mail – abordarea, prin intermediul unui e-mail, a unui numar cat mai mare de persoane care, prin pozitia pe care o ocupa si prin reteaua de cunostinte pe care si-au format-o, pot recomanda candidati eligibili;
  • business links – folosirea internet-ului, prin intermediul forum-urilor specializate sau a lanturilor de conexiuni business, poate aduce cu sine rezultate imediate, fie prin identificarea directa a persoanei tinta, fie prin formarea unui network intermediar, care va deschide usa dorita in cel mai scurt timp.
  • networking – formarea unei retele profesionale, alcatuita din persoane specializate intr-un anunit domeniu. Aceasta metoda presupune o implicare pro-activa din partea recrutorului, mai precis construirea unei baze de date specializata, inainte ca o anumita pozitie sa fie actuala. Aceasta metoda va oferi rezultatele scontate si va face posibila economia de timp, numai in masura in care noi, ca si angajatori/ recrutori, suntem vizibili pe piata fortei de munca prin scrierea de articole, aparitii radio&tv, publicarea de reviste/carti, donatii, organizarea de evenimente, imagine, etc.
  • participarea la evenimente – participarea la diverse conferinte, expozitii, locuri exclusiviste de intalnire, business drinks. Banalul schimb de carti de vizita, poate aduce cu sine finalizarea unui proiect complex de recrutare.
A doua situatie dificila de recrutare, cea care presupune atragerea in organizatie a uni numar mare de persoane intr-un timp foarte scurt – recrutarea de masa, se va finaliza cu succes doar daca vom utiliza si urmatoarele metode:
  • field recruitment – este un tip de recrutare intalnit in toate domeniile. Acesta consta intr-o abordare directa partea recrutorului, pe santier, la iesirea din fabrica sau in alte locatii in care contactul direct cu potentialii candidati este posibil.
  • campus recruitment – pentru a nu se ajunge in situatii critice, din ce in ce mai multe companii recurg la metoda denumita campus recruitment. Mai precis, pentru a asigura existenta a 100 de specialisti, prezenti in cadrul organizatiei, in decurs de 2 ani, aceste persoane sunt recrutate inca de pe bancile facultatii, urmand a fi formate in cadrul companiei angajatoare. Este o practica ieftina, eficienta si des intalnita in domenii precum cel bancar, IT sau IT&C.
  • targurile de job-uri – este o metoda care permite contactarea intr-un timp foarte scurt a unui numar mare de candidati. Conditiile necesare constau in mediatizarea puternica scopul targului de job-uri si a detaliilor de desfasurare – locatie, ora, participanti. De mare succes s-au dovedit a fi, in astfel de ocazii, sesiunile de invatare oferite participantilor, sustinute pe diverse teme – modalitatea de redactare a CV-ului, modul de prezentare in cadrul interviului de angajare, etc.
In cazul oricarui tip de proiect de recrutare, esate recomandata utilizarea unui mix de metode, iar metodele inovative determina efecte pozitive atat la nivelul companiei angajatoare, prin atragerea in organizatie a celor mai valoroase persoane, cat si la nivelul candidatilor implicati in proces prin posibilitatea acestora de a se autoevalua si de a se calibra pe piata fortei de munca, intr-un anumit domeniu de activitate.

Ultimele articole

»
»
»