5 reguli de aur pentru manageri: ce trebuie să faci şi ce trebuie să nu faci atunci când mergi la un târg de MBA

Managerii care vor să-şi formeze o imagine bună în urma interviurilor pe care le au cu directorii de admitere la programele de MBA ar trebui să urmeze câteva reguli simple pentru a-şi maximiza şansele de a obţine o bursă sau măcar de a face o impresie bună reprezentanţilor şcolilor. Şcolile de afaceri au pus la bătaie burse de 1,6 milioane de dolari în cadrul unuia dintre cele mai cunoscute târguri internaţionale de MBA, care va avea loc şi la Bucureşti la finele acestei luni.

Reprezentanţii companiei Quacquarelli Symonds (QS), specializată în educaţie şi studii în străinătate, care organizează anual la Bucureşti un târg de MBA-uri, au realizat un set de recomandări pentru managerii interesaţi de admiterea la un program de MBA.

1. Nu întreba ceea ce poţi găsi pe site-ul universităţii
Atunci când participă la târguri de MBA, managerii ar trebui să fie foarte atenţi la ceea ce-i întreabă pe reprezentanţii şcolilor de afaceri, pentru a evita întrebări de genul: "Care este taxa de şcolarizare?
" sau "Ce acte îmi trebuie pentru înscriere la program?". "La târgurile de MBA, candidaţii au la dispoziţie doar câteva minute de discuţie cu reprezentanţii şcolilor de afaceri, iar multe dintre răspunsurile la întrebările lor se pot găsi pe site-urile şcolilor sau în materialele informative. Ei ar trebui să iasă în evidenţă printr-un set de întrebări unice, care să-i impresioneze pe directorii de admitere", este de părere Zoya Zaitseva, regional marketing director al QS, organizatorul târgului internaţional de MBA QS World MBA Tour.

2. Vino cu un CV bine redactat!
O înscriere prealabilă înainte de prezentarea la un târg de MBA nu este suficientă pentru ca potenţialul candidat să aibă şanse reale de a fi trecut pe listele şcolilor participante. CV-ul trebuie customizat în funcţie de profilul progarmelor, de aceea este bine-venită o documentare detaliată înainte de participarea la un astfel de eveniment.

"Mulţi reprezentanţi ai şcolilor sunt acolo doar pentru a-şi face o primă impresie asupra posibililor candidaţi, aşa că managerii ar trebui să nu se aştepte să dea tuturor CV-ul, dar să fie pregătiţi să-l prezinte atunci când li se cere. Ei trebuie să aibă grijă ca CV-ul să fie însoţit de o fotografie, pentru că îşi vor aminti mai uşor de candidaţi", mai spune Zaitseva.

3. Nu întreba din prima dacă testul GMAT este absolut necesar
Majoritatea programelor de Executive MBA şi MBA solicită la dosarul de admitere o diplomă de absolvire a testului GMAT (Graduate Management Admission Test), un test susţinut în limba engleză prin care unele şcoli de afaceri îşi "filtrează" studenţii în funcţie de calificări şi care le măsoară abilităţile de comunicare, matematice sau de sinteză pe care managerii le-au dezvoltat în timpul şcolii sau la serviciu.

"Am absolvit testul GMAT în Republica Moldova, am condus timp de o săptămână până în Chişinău, în perioada de iarnă. Deşi eseurile pe care le-am redactat nu erau remarcabile - pentru că engleza mea era departe de a fi perfectă - cred că au reflectat o ambiţie puternică, echilibrată de dorinţa de a urma un program de MBA", susţine Adrian Grecu, absolvent al şcolii de afaceri spaniole IESE Business School, una dintre cele mai bune şcoli din lume.

Însă unele şcoli pot renunţa la această cerinţă în cazul în care consideră că unul dintre candidaţi are calităţile necesare, dar acest lucru rămâne de stabilit pe parcursul procesului de depunere a candidaturii.

4. Îmbracă-te corespunzător şi nu colecţiona pliante!
Ţinuta de business e un must-have la târgurile de MBA, pentru că şi pentru reprezentanţii şcolilor de afaceri prima impresie contează. În plus, candidaţii ar trebui să profite de faptul că au posibilitatea de a interacţiona cu reprezentanţii şcolii, ceea ce nu pot face dacă intră pe site-urile universităţilor.

"Managerii nu ar trebui să-şi piardă vremea la târg trecând pe la fiecare masă şi colectând broşuri şi pliante ale şcolilor. În schimb, ar putea purta conversaţii cu absolvenţii şi reprezentanţii şcolilor prezente", adaugă Zaitseva.

5. Încearcă să participi la seminarii şi prezentări

În cadrul acestor evenimente vor fi ca speakeri absolvenţii şi reprezentanţii şcolilor participante, iar unele prezentări vor fi susţinute de recruiterii din marile companii. Ediţia din acest an a QS World MBA Tour va avea loc pe data de 28 octombrie la Bucureşti. Printre cele mai cunoscute şcoli de afaceri care îşi vor prezenta oferta educaţională, precum şi aflate în rândul celor care oferă şi burse se numără Vienna University of Technology (Austria), INSEAD (Franţa), Vlerick Leuven Gent Management School (Belgia), IE Business School (Spania), IESE Business School (Spania), TASMAC London School of Business (Marea Britanie) sau Hult International Business School (SUA).

Autor: Adelina Mihai, ZF