Culmea eficienţei în recrutare: în call-centere se organizează câte 50 de interviuri de angajare în acelaşi timp

În România lucrează aproximativ 15.000 de tineri în call-centere, potrivit estimărilor firmelor care activează în domeniu, aceste companii fiind printre singurele care au anunţat că fac angajări masive în ultimul an, pe lângă cele de outsourcing şi IT.
Profilul candidaţilor căutaţi pentru un astfel de job este poate cel mai puţin specializat, având în vedere că se cere cunoaşterea unei limbi străine (dar nu întotdeauna obligatorie) şi abilitatea de a folosi calculatorul (noţiunile elementare, cum ar fi folosirea bazelor de date în Excel). Salariile oferite sunt mici, încep de la 100 de euro pentru un program de lucru part-time, dar studenţii sunt mulţumiţi pentru că măcar îşi pot stabili singuri programul de lucru.

"Din 150 de tineri chemaţi la interviu, a doua zi se prezintă numai 50 de candidaţi, iar dintre aceştia sunt angajaţi doar 10. Dacă anul trecut rata de prezentare la interviu era de 50%, acum a scăzut la 30%, pentru că sunt mai multe joburi disponibile pentru studenţi", spune Simona Nicolaescu, managerul de resurse umane al firmei de call-center Linea Direct Communications, care caută în prezent 150 de tineri pentru poziţii de call-center în domeniul vânzărilor prin telefon. Pentru joburile de vânzări prin telefon, salariul net pentru un program part-time este de 100- 150 de euro pe lună, la care se adaugă bonusurile, care pot dubla salariul.

"Candidaţii stau câte 4-5 ore la interviu, dar află la final dacă au fost sau nu angajaţi. În prima oră, li se prezintă profilul companiei şi al candidatului căutat, apoi au o probă practică - telefonică-, după care urmează o testare prin care demonstrează că ştiu să folosească calculatorul", a mai spus Nicolaescu.

Iuliana B., 23 de ani, absolventă a Facultăţii de Litere (specializarea engleză- spaniolă), a încercat să se angajeze în ultima lună ca operator call-center şi a fost la două interviuri de angajare.

"La unul dintre ele ni s-a povestit că trebuie să vindem produse cosmetice clienţilor din Spania, după care am dat un test scris de limbă, în care se verficau noţiuni de gramatică, de vocabular şi de semantică. Eram 20 în aceeaşi sală şi nu toţi erau testaţi pentru limba spaniolă. Mi s-a spus că am fost ok şi că ar trebui să încep lucrul peste 2 luni, când încep şi ei proiectul. Ieri am primit un telefon pentru un nou interviu, însă nu ştiu dacă are rost să mă mai duc, poate e la fel ca aici", a spus Iuliana, care a spus că îşi doreşte doar să capete puţină experienţă de lucru, pentru ca apoi să se angajeze mai uşor în alte domenii.

Mai mult, unii recruiteri nici nu-i mai sună pe candidaţi pentru a-i chema la interviu, ci le trimit câte un e-mail - care nu este deloc personalizat- prin care îi anunţă că se pot prezenta în zile diferite la interviu.

"Bună ziua, în urma vizionării C.V.-ului dvs. dorim să vă invităm luni 21.02.2011 şi/sau marţi- 22.02.2011 între orele 17.00 şi 18.00 la interviu. Îmi cer scuze că nu v-am contactat prin telefon, dar timpul nu-mi permite. Mulţumim şi vă aşteptăm în vederea interviului", aşa arată e-mailul fără semnătură care este trimis zilnic câtorva sute de studenţi care aplică online pentru un job.

Majoritatea studenţilor îşi dau demisia după şase luni

Angajaţii din call-centere nu au voie să întârzie (în caz contrar sunt sancţionaţi), nu au voie să-şi ia pauze decât la anumite intervale de timp, uneori lucrează şi în weekend, munca lor este mereu măsurată şi angajaţii trebuie să fie politicoşi în permanenţă- aceste condiţii îi fac chiar şi pe cei mai energici tineri să-şi piardă răbdarea şi dorinţa de a mai munci. Se poate face însă carieră dintr-un job de operator call-center?

"În niciun caz nu mă văd ieşind la pensie din call-center, oamenii cu care intru în contact sunt destul de dificili. Vreau să lucrez până se termină criza, îmi place că programul este flexibil şi că mi

s-au promis creşteri salariale peste câteva luni. Nevoia de bani este singurul motiv pentru care am acceptat jobul", susţine Anda, 22 de ani, care în prezent este studentă în anul I la un masterat de comunicare. Ea s-a angajat în urmă cu trei luni şi câştigă un salariu net de 170 de euro, la care se adaugă bonurile de masă.

Însă salariile în call-centere, pentru un program de lucru full-time, pot ajunge până la 800 de euro net cu tot cu bonusuri, fie din vânzări, fie datorită limbilor străine cunoscute. Cu cât limbile străine cunoscute de angajat sunt mai "exotice", cu atât nivelul salarial creşte. Însă acest lucru nu-i motivează pe tineri să-şi construiască o carieră pentru o viaţă într-un call-center. "În general, studenţii pleacă după ce lucrează şase luni, însă unii au şi şansa de a promova, dat fiind faptul că managerii echipelor din call-centere au vârsta cuprinsă între 23 şi 24 de ani. Dorinţa studenţilor care vin să se angajeze e să capete experienţă, pentru că majoritatea celor care vin nu au mai lucrat niciodată", a mai spus managerul de resurse umane al Linea Direct Communications.

Laura M., 25 de ani, a lucrat ca operator call-center la o firmă din domeniul telecom pentru o perioadă de un an. Ea avea un program de lucru de şase ore, cu o singură pauză de 15 minute. "Mi-am dat demisia, chiar dacă mi s-a oferit o promovare. Am refuzat promovarea pentru că ar fi trebuit să lucrez tot în call-center şi nu am mai rezistat după atâta timp în care oamenii îmi vorbeau urât şi eu nu aveam voie să le închid telefonul", a spus Laura, care în prezent lucrează ca psiholog.

Până la 2.000 de candidaţi pe job

În prezent, din cele peste 13.600 de joburi disponibile pe site-ul de recrutare Ejobs, cel puţin 1.000 sunt în domeniul call-center, printre companiile care fac angajări în acest domeniu aflându-se, pe lângă Linea Direct Communcations, firmele Computer Generated Solutions, Callpoint New Europe, Sykes, ING Asigurări (Cluj), XL World sau Evalueserve.

"Numărul aplicaţiilor trimise pentru un astfel de job este cuprins între 500 şi 2.000 de CV-uri depuse pentru o singură poziţie şi variază în funcţie de responsabilităţile jobului, oraşul în care urmează să se desfăşoare activitatea, importanţa companiei pe piaţă sau limbile străine cunoscute", susţine Laura Chilom, HR Consultant în cadrul Ejobs.

În prezent, pe piaţa locală există cel puţin 200 de call-centere, din care aproximativ 60% sunt numai departamente interne ale unor companii din telecom sau bănci, în industrii cu un număr mare de clienţi, care au nevoie de activităţi de suport.

Autor: Adelina Mihai, ZF

Ultimele articole

»
»
»