Şefii din HR: Trebuie să ne reinventăm angajaţii. E timpul să investim în ei. Cei buni vor fi vânaţi

"Am un buget: cum să-l aloc?", a fost întrebarea care i-a preocupat pe o mare parte dintre cei peste 120 de directori de resurse umane, consultanţi, avocaţi şi manageri generali, prezenţi ieri la conferinţa "Perspective pentru HR în 2011: Ce misiune va avea managerul de HR în dezvoltarea compani­ilor", organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu firma de asigurări Alico, casa de avocatură PeliFilip şi reţeaua de clinici private Regina Maria.
Ei s-au arătat mai optimişti în privinţa dezgheţării angajărilor şi a bugetelor de training anul acesta, după doi ani în care dezbaterile erau focalizate pe teme legate de posibilităţile de reducere de costuri cu angajaţii sau pe retenţia performerilor în companie pe bani mai puţini şi cu responsabilităţi mai mari.

E o greşeală să încerci să faci acelaşi lucru, iar aş­teptările tale să fie diferite, a fost de părere Adela Jansen, directorul executiv de reurse umane BRD Groupe Société Générale, care are în gestiune aproximativ 9.300 de angajaţi.

"Suntem o bancă tânără, cu angajaţi care au vârste începând de la 23 de ani, dintre care 83% au studii superioare, care au fost angajaţi în perioada de creştere, în urmă cu 3-4 ani - când făceam câte 2.000 de recrutări pe an- şi care au trecut de entuziasmul primului job. Pentru ei, o nouă strategie de formare trebuia implementată urgent", a spus Jansen. Banca şi-a majorat efectivul de personal cu aproape 100 de noi salariaţi în perioada 2009- 2010.

În materie de recrutare însă, mulţi oameni din domeniul resurselor umane s-au reorientat către serviciile firmelor care închiriază an­gajaţi, businessul agenţilor de muncă temporară triplându-se în perioada 2008- 2010.

"Dacă în 2004, în România erau 4.000 de angajaţi temporari, în prezent există circa 50.000 de angajaţi temporari, cu o pondere de 1,1% din efectivul total de salariaţi. La nivel european, 30% din angajaţii temporari devin angajaţi permanenţi, iar rata de penetrare a angajaţilor temporari este de 1,7%", a spus Christos Misailidis, Zone Director Eastern Europe al Adecco, una dintre cele mai mari companii de recrutare şi unul dintre marii furnizori de muncă temporară din lume.

Dacă în anii anteriori oamenii din HR aproape că nu pomeneau de o eventuală modificare la Codul muncii, ultimele luni de dezbatere pe tema schimbării legislaţiei muncii i-au făcut pe aceştia mai activi în polemici.

"Noul Cod al muncii uşurează misiunea companiilor în ceea ce priveşte contractele de muncă, însă sunt şi o serie de alte chestiuni unde vor exista greutăţi în im­ple­mentare", a spus Ioan Dumitraşcu, partner în cadrul casei de avocatură PeliFilip.

Pe de altă parte, Codul muncii a fost modificat pentru a crea flexibilitate şi pentru a adapta piaţa muncii la nevoile reale, în concordanţă şi cu situaţia economică şi nevoile pieţei, a fost de părere Nicolae Ivăşchescu, secretar de stat în Ministerul Muncii.

"Un milion de români muncesc la negru. Adoptarea noului Cod al muncii, dar şi cea a legii zilierilor şi a uceniciei vor conduce la o reducere a muncii la negru, iar Ministerul Muncii va face o evaluare lunară a con­trac­telor de muncă nou-create. Noul Cod al muncii a creat facilităţi pentru ca angajatorul să poată face angajări mai uşor prin prelungirea perioadei de probă sau prin posibilitatea prelungirii contractelor de muncă pe perioadă determinată până la cinci ani", a spus Ivăşchescu. Oficialul nu a precizat însă câte locuri de muncă noi ar putea fi create în urma modificării Codului muncii.

La cea de-a şasea ediţie a conferinţei de HR "Perspective pentru HR în 2011: Ce misiune va avea ma­na­gerul de HR în dezvoltarea companiilor", organizată de ZF în parteneriat cu Alico, PeliFilip şi Re­gina Maria, au participat Nicolae Ivăşchescu, secretar de stat în Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei So­ciale, Christos Misailidis, director pe Europa de Est al Adecco, Theodor Alexandrescu, director general al Alico Asigurări România, Horaţiu Cocheci, manager di­vizia de con­sul­tan­ţă în resurse umane a Pricewater­houseCo­opers, Ioan Du­mitraşcu, partener al casei de avocatură PeliFilip, Cos­min Bordea, country HR lead al Microsoft România, profesorul Bodo Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy din Viena, Sergiu Neguţ, director general adjunct al reţelei de clinici private Regina Maria, George Butunoiu, fondatorul George Butunoiu Executive Search Consultants, Carmen David, partener The Console Group, Dragoş Popescu, proprietarul Concept Hotels, Anca Podoleanu, director executiv al HR Club, Adela Jansen, director executiv de resurse umane al BRD - Groupe Société Générale.

Ce arată datele

  • Evoluţia raportului dintre noii angajaţi şi cei plecaţi arată ieşirea economiei din criză
  • Numărul de inspecţii medicale pentru noii angajaţi este în creştere, deci cresc recrutările
  • Peste tot în lume este o criză a talentelor, comunităţile de manageri devin mobile şi flexibile, oamenii buni vor fi tot mai mult vânaţi
  • Companiile au nevoie după criză de strategii de formare, gestiunea de carieră a înlocuit recrutarea de masă ca principală preocupare a HR-ului.
Autori: Andreea Neferu, ZF
Adelina Mihai, ZF