Mesaj optimist din partea HR-ilor: Trebuie să ne reinventăm angajaţii. E timpul să investim în ei

Nicolae Ivăşchescu, secretar de stat în Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale

  • Codul muncii a fost modificat pentru a crea flexibilitate şi pentru a adapta piaţa muncii la nevoile reale.
  • Un milion de români muncesc la negru.
  • Adoptarea noului Cod al muncii, dar şi cea a legii zilierilor şi a uceniciei vor conduce la o reducere a muncii la negru, iar Ministerul Muncii va face o evaluare lunară a contractelor de muncă nou-create.
  • Noul Cod al muncii a creat facilităţi pentru ca angajatorul să poată face angajări mai uşor prin prelungirea perioadei de probă sau prin posibilitatea prelungirii contractelor de muncă pe perioadă determinată până la cinci ani.

Christos Misailidis, director pe Europa de Est al Adecco, una dintre cele mai mari companii de recrutare şi unul dintre marii furnizori de muncă temporară din lume

  • Piaţa muncii temporare îşi continuă boomul în ciuda crizei. În 2004 erau 4.000 de angajaţi temporari în România, rata de penetrare fiind de 0,9%. În 2010, 50.000 de români erau angajaţi temporari, cu o rată de penetrare de 1,1%.
  • Cel mai mare salariu obţinut de un angajat temporar al firmei de recrutare Adecco România, care a plasat anul trecut 8.000 de angajaţi temporari în companiile din România, a fost de 10.000 de euro pe lună.
  • Agenţiile de plasare a forţei de muncă temporar şi-au crescut businessul de trei ori în perioada 2008-2010.

Horaţiu Cocheci, manager divizia de consultanţă în resurse umane, PricewaterhouseCoopers

  • Productivitatea angajaţilor români a crescut. Pentru fiecare leu investit în angajaţi, companiile au obţinut un profit de 0,53 de lei în 2009, faţă de 0,29 în 2007. Media în Europa este de 0,17.
  • Pentru a creşte şi mai mult veniturile, companiile trebuie să energizeze angajaţii, să redeseneze pachetele salariale, să asigure multişcolarizare.
  • Angajatorii nu trebuie să promoveze ideea că angajaţii trebuie să fie policalificaţi. Oamenii trebuie însă să aibă capacitatea de a fi multidisciplinari, de a aborda mai multe perspective concomitent.

Ioan Dumitraşcu, casa de avocatură PeliFilip

  • Nu există un dialog social foarte bine structurat pe problema sindicatelor. Cele mai mari deficienţe se înregistrează la nivelul contractelor de ramură. Discuţiile sunt momentan blocate.
  • Contractul individual de muncă va conţine criteriile de evaluare a activităţii profesionale a salariatului. Dacă salariatul nu va fi de acord cu schimbarea criteriilor, vor exista probleme în implementare.
  • Noul Cod al muncii uşurează misiunea companiilor în ceea ce priveşte contractele de muncă, însă sunt şi o serie de alte chestiuni unde vor exista greutăţi în implementare.

Anca Podoleanu, director executiv al HR Club, organizaţie a directorilor de HR şi a consultanţilor de specialitate cu peste 400 de membri

  • Peste tot în lume este o criză a talentelor, comunităţile de manageri devin mobile şi flexibile, oamenii vor fi tot mai mult vânaţi.
  • În România există o tendinţă în creştere a lucrului de acasă.
  • Companiile au devenit foarte atente la modul cum îşi cheltuiesc bugetele de training, au crescut cheltuielile pentru logistică, ceea ce înseamnă birocratizare.

Cosmin Bordea, country HR lead, Microsot România

  • A ţinti cei mai buni angajaţi, cel puţin în industria IT, înseamnă că o dată la trei ani trebuie să reinventezi poziţiile. Ţinta este ca oamenii să devină specialişti.
  • A crea un mediu stimulativ pentru angajaţi este foarte important. La Microsoft, spre exemplu, angajaţii sunt şi acţionari, iar acest lucru asigură o aliniere între obiective şi munca fiecăruia.
  • Orice companie trebuie să aibă în vedere în orice moment care sunt talentele din jur şi trebuie să facă un update al bazei de date cu posibili angajaţi o dată la şase luni.

Adela Jansen, director executiv de resurse umane al BRD-Groupe Societe Generale, care are peste 9.000 de angajaţi

  • BRD s-a reinventat în ultimii doi ani din punctul de vedere al resurselor umane, banca era o uzină de recrutare în perioada de boom economic de până în 2008.
  • A fost nevoie de o rescriere a activităţilor de HR.
  • 83% din angajaţii BRD au studii superioare şi majoritatea sunt între 25 şi 34 de ani, astfel încât sunt plini de ambiţii.

A fost nevoie de elaborarea unei strategii de formare, gestiunea de carieră a înlocuit recrutarea de masă.

Theodor Alexandrescu, director general al Alico Asigurări România

  • În România există un deficit foarte mare de protecţie financiară împotriva diferitelor riscuri. Românii au o încredere redusă în viitor comparativ cu alte ţări şi există o predilecţie pentru beneficiile în cazul în care supravieţuieşti.
  • Piaţa de asigurări trebuie să dezvolte produse şi servicii, însă trebuie să aibă în vedere şi un marketing informaţional. O asigurare nu e metodă de îmbogăţire, ci înlocuieşte o pierdere.
  • Asigurările de grup sunt mai ieftine decât cele individuale. Poliţele de grup nu au condiţii preexistente şi nici excluderi.

Eduard Corjescu, director general în cadrul Ministerului Muncii

  • Contractul colectiv de muncă la nivel naţional pentru 2011 a fost denunţat de o parte dintre reprezentanţii patronilor şi poate fi denunţat.
  • Legislaţia pentru contractele colective de ramură va fi modificată, conform noului Cod al muncii; vor fi legi speciale pentru acestea.

Profesorul Bodo Schlegelmilh, decan WU Executive Academy, Viena, care desfăşoară de patru ani un program de Executive MBA în România

  • Numărul de absolvenţi de GMAT, un test pentru cei care vor să urmeze un program MBA, este în creştere ca urmare a crizei.
  • Cea mai mare creştere a cererii de programe MBA este în Asia, în Europa stagnează, în SUA este în scădere.
  • Managerii care vor să urmeze un program MBA trebuie să fie atenţi la brand, să fie recunoscut în exterior.

Sergiu Neguţ, director general adjunct al reţelei de clinici private Regina Maria, unul dintre cei mai mari furnizori privaţi de servicii de sănătate

  • 1.000 de medici lucrează la furnizorii privaţi de servicii medicale dintre cei 40.000; România este la jumătate faţă de media UE la numărul de medici la mia de locuitori.
  • Evoluţia raportului dintre noii angajaţi şi cei plecaţi la clienţii Regina Maria, care are peste 100.000 de abonaţi, arată ieşirea economiei din criză.
  • Numărul de inspecţii medicale pentru noii angajaţi este în creştere.
  • Productivitatea medicilor care dau consultaţii nu poate creşte prin micşorarea timpului de consult de la 20 la 15 minute.

George Butunoiu, fondatorul George Butunoiu Executive Search Consultants

  • În România există o neîncredere generalizată a oamenilor; 90% dintre români nu cred unii în ceilalţi, faţă de 60% dintre suedezi care cred unii în alţii.
  • Astfel românii cheltuiesc resurse ca să se apere de neîncrederea pe care o percep la ceilalţi.
  • Managerii trebuie să ia aminte la faptul că angajaţii nu îi iubesc neapărat, ci chiar îi pot urî mult mai mult decât cred ei.

Carmen David, partener The Console Group, firmă de consultanţă în management axată pe programe de mentoring

  • Mentoringul este un concept viu, pe care oamenii dintr-o organizaţie nu îl conştientizează, dar îl practică.
  • Mentoringul presupune ca seniorii dintr-o organizaţie sau din afara ei să coordoneze sau să participe la dezvoltarea juniorilor.
  • European Proffesional Women Network este o organizaţie prin care se poate face mentoring.

Dragoş Popescu, proprietarul firmei Concept Hotels, firmă de consultanţă pentru dotarea hotelurilor, cu 15 angajaţi

  • Piaţa de joburi în hoteluri şi restaurante este pe locul patru în 2011 ca număr de poziţii deschise pe site-urile de recrutare, după vânzări, customer service şi cercetări de marketing.
  • În 2011 se vor investi 350 milioane de euro în hoteluri în ţară, ceea ce înseamnă minimum 800 de noi joburi, dar nu sunt firme de HR specializate în recrutarea şi trainingul unor astfel de angajaţi.
  • În România doar 7% din hoteluri sunt sub un brand internaţional, faţă de 20% în UE.
Taguri: seminar ZF, HR, angajaţi