Mutarea anului în managementul de top: Mihai Ghyka, de două ori CEO la Bergenbier trece în lumea telecom, la Vodafone

Managerul român trece de la bere - o piaţă de un mld. euro pe an la telefonie mobilă, o industrie cu venituri de două ori mai mari, dar care "suferă" de aceleaşi probleme: scădere pe fondul recesiunii şi o competiţie dură.

Mihai Ghyka, unul dintre cei mai cunoscuţi executivi români, de al cărui nume se leagă apariţia brandului Bergenbier, va prelua pe 20 iunie poziţia secundă în top managementul numărului doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, Vodafone, unde va ocupa funcţia de director comercial pe segmentul rezidenţial, segmentul care contribuie cu cele mai mari venituri în afacerile operatorului.

Ghyka îl va înlocui pe germanul Karsten Wildberger, care a venit în România în anul 2006, iniţial pe funcţia de director financiar. În martie 2008 el a fost promovat ca director comercial pe segmentul rezidenţial. Pe piaţa locală s-a speculat la un moment dat că după ce românca Liliana Solomon îşi va încheia mandatul la vârful companiei, Wildberger va fi noul CEO. Însă, când Liliana Solomon a fost promovată, în decembrie 2010, ca director de operaţiuni pentru afacerile din Europa ale Vodafone, grupul britanic l-a numit ca director executiv pe spaniolul Iñaki Berroeta.

Ghyka, noul manager al diviziei comerciale consumer a Vodafone îşi preia funcţia într-un moment în care piaţa de telefonie mobilă din România continuă să resimtă efectele crizei şi ale prudenţei consumatorilor în a angaja noi cheltuieli, chiar dacă statisticile arată o creştere a numărului de utilizatori pentru segmente noi precum serviciile de internet mobil şi smartphone-urile.

Vodafone, numărul doi pe piaţă, este concurat puternic de Orange - liderul pieţei, dar din ce în ce mai mult şi de Cosmote şi Romtelecom, companii cu acţionariat comun. Cei doi operatori, care au în spate şi gigantul Deutsche Telekom - acţionarul majoritar al grecilor de la OTE - ar putea intra într-un proces de fuziune.

Vodafone are de înfruntat şi competiţia românilor de la RCS&RDS, ale căror pachete de servicii cu preţuri agresive ţin sub presiune întreaga piaţă, chiar dacă românii sunt încă în urmă la capitolul acoperire al reţelei.

Ultimele date financiare publicate de Vodafone România arată o scădere semnificativă a numărului de clienţi în ultimele trei luni (ianuarie-martie 2011) ale anului fiscal: minus 312.921 abonaţi şi 294.337 clienţi de cartele prepay. Compania a pus evoluţia pe seama unor schimbări ale standardelor de raportare şi a deconectării cartelelor inactive. În anul fiscal abia încheiat (aprilie 2010-martie 2011), veniturile au fost de 835,6 mil. euro, în scădere cu 9%, în timp ce profitul ope­raţional EBITDA a fost de 305,6 mil. euro, în scădere cu peste 22%.

Compania britanică nu oferă date despre evoluţia numărului său de clienţi pe segmentul de date mobile, însă de notat este că Vodafone este singurul operator care oferă net mobil de mare viteză în mediul rural după o investiţie de câteva zeci de milioane de euro într-o reţea în frecvenţa de 900 MHz. Având acest avantaj în faţa rivalilor (Orange va demara în acest an construcţia unei reţele asemănătoare, iar Cosmote şi RCS&RDS nu au anunţat asemenea planuri), Vodafone vinde la tarife mai mari serviciile de date, profitând de faptul că este singura companie care poate oferi viteze relativ constante şi în mediul urban şi în cel rural.

Piaţa de telefonie mobilă a scăzut anul trecut cu 12,4%, la 2,123 mld. euro, potrivit France Telecom, proprietarul Orange.

Q&A cu noul director comercial al Vodafone

Aţi discutat şi cu alte companii decât Vodafone?
În timp, fireşte că orice manager are diverse oportunităţi mai mult sau mai puţin tentante. Oportunitatea de a lucra pentru Vodafone mi s-a părut extraordinară. În primul rând, este un brand de care mă simt legat încă din vremea Connex.
Ca om de comunicare am admirat campania de rebranding Vodafone şi dezvoltarea în timp a unui brand puternic, bazat pe cea mai performantă reţea din România.

La întâlnirile avute în cadrul procesului de recrutare am întâlnit manageri de foarte bună calitate, de la care voi avea ce învăţa în perioada următoare.

Care sunt obiectivele pe care le aveţi din noua poziţie?

Cred că este prematur să vorbim despre acest lucru.

Cum vă aşteptaţi să fie trecerea de la industria berii la telecom?
Industria berii şi cea telecom au în comun competitivitatea. În ambele industrii, România este un teritoriu al ciocnirii giganţilor mondiali. Asemănările se opresc însă aici.
Sunt onorat să fac parte din echipa Vodafone, spre a oferi consumatorului român o (…) experienţă de comunicare, atât pe date, cât şi pe voce.

Care consideraţi că sunt noile provocări ale domeniului în care lucraţi?
În primul rând, în cazul meu, înţelegerea dinamicii pieţei de telecom, o piaţă extrem de competitivă şi dinamică. Profunda înţelegere a alegerilor pe care le face consumatorul în vremuri de criză economică.

Industria telecom este considerată una dintre cele mai competitive din România. Vi se pare un domeniu greu?
Mi se pare un domeniu fascinant de dificil.

Cine este Mihai Ghyka

  • Absolvent al école de Hautes Etudes Commerciale din Canada;
  • A revenit în ţară la vârsta de 25 de ani, după şapte ani petrecuţi în Canada, şi s-a angajat la Interbrew (astăzi Bergenbier);
  • A fost director de marketing al InBev aproape şase ani;
  • A fost director general al InBev România între ianuarie 2006 şi martie 2008;
  • În martie 2008 părăseşte compania şi intră într-o perioadă sabatică;
  • La finalul lui 2008 devine consultant în cadrul companiei The Network;
  • În 2009 beneficiază de o bursă de studii în SUA destinată executivilor de top, Eisenhower Fellowships;
  • La 1 ianuarie 2010 revine la conducerea InBev România (astăzi Bergenbier), după ce producătorul de bere este achiziţionat de fondul de private equity CVC Capital Partners;
  • În mai 2011 demisionează din funcţia de director general al Bergenbier, "pentru a da curs altor provocări profesionale".
Autor: Adrian Seceleanu, ZF