Cele mai optimiste planuri de la începutul crizei: un sfert dintre firmele româneşti fac angajări în perioada următoare

Peste un sfert dintre angajatorii români (28%) intenţionează să facă angajări în perioada iulie-septembrie, în timp ce numai 8% prevăd scăderi în efectivul de personal, acestea fiind cele mai optimiste planuri de angajare din 2008 încoace, arată cel mai recent studiu realizat de Manpower România, companie cu activităţi în domeniul serviciilor de resurse umane.
"Deşi multe companii încă îşi amână planurile de creştere, rezultatele studiului nostru trimit un semnal pozitiv aşteptat de mai multe industrii, de angajaţi şi chiar de către unii consumatori. Estimările privind activitatea de angajare fiind de această dată cele mai mari din ultimii trei ani în România ne fac să fim optimişti pentru a doua parte a anului 2011", susţine Valentin Petrof, country manager al Manpower România.

Studiul, realizat pe un eşantion de 765 de angajatori români din toată ţara, include date statistice privind previziunile de angajare din zece sectoare de activitate din 8 regiuni. Deşi previziunile de angajare sunt cele mai optimiste din ultimii trei ani, majoritatea angajatorilor români (63%) spun că nu anticipează vreo schimbare în structura lor de salariaţi, adică nu vor face concedieri, dar nici angajări masive.

Principalul indicator luat în calcul pentru rezultatele studiului este "previziunea netă de angajare", care reprezintă diferenţa dintre procentul de angajatori care fac angăjări în următoarea perioadă şi procentul celor care îşi vor reduce efectivul de salariaţi.

În România, în trimestrul trei al acestui an, previziunea netă de angajare este de 20%, cea mai optimistă din cel de-al patrulea trimestru al anului 2008 încoace (când previziunea netă de angajare era de 21%).

Cele mai ambiţioase planuri de angajare le au companiile din industria extractivă, care caută ingineri sau oameni de vânzări şi unde previziunea de angajare este de 34%. Şi sectorul construcţiilor, de unde au dispărut peste 20.000 de salariaţi numai în ultimul an, potrivit statisticilor Institutului Naţional de Statistică, are planuri ambiţioase de angajare în următoarea perioadă, indicatorul privind perspectivele de angajare în construcţii fiind de 27%.

Planuri de recrutare în perioada următoare au şi angajatorii care necesită forţă de muncă sezonieră, în hoteluri şi restaurante (cu o previziune de angajare de 25%), precum şi în retail (comerţul cu ridicata şi cu amănuntul), unde previziunile de angajare ajung la procentul de 22%. De altfel, intenţiile de angajare pentru aceste sectoare sunt la cel mai ridicat nivel din 2008 încoace.

Totuşi, printre companiile care au anunţat planuri masive de recrutare în următoarea perioadă se află cele din sectorul serviciilor IT, call centere sau outsourcing. Printre angajatorii care fac zeci sau chiar sute de angajări în perioada următoare se află companii precum Computer Generated Solutions, Hewlett-Packard, Genpact, Linea Direct Communications, Microsoft, Teamnet sau Intel.

România a avut cea mai spectaculoasă evoluţie în regiune în ceea ce priveşte planurile de angajare de la începutul crizei încoace, alături de state precum Bulgaria sau Polonia, care au însă planuri mai scăzute de angajare decât România. Cei care vor să-şi găsească un job în Spania, Grecia sau Italia au puţine şanse în următoarea perioadă, având în vedere că în aceste state se fac mai multe concedieri decât angajări în următoarea perioadă, în cazul Spaniei, de exemplu, previziunea netă de angajare este de -10% (în această ţară fiind şi cea mai mare rată a şomajului din Europa, de 20,7%).

Deşi au planuri optimiste de angajare, recruiterii spun că salariile oferite noilor angajaţi sunt mai scăzute, în medie, cu 20% faţă de perioada de dinainte de criză. Astfel, oferta pentru o poziţie de entry-level începe de la 200 de euro net pentru un tânăr absolvent de facultate fără experienţă, faţă de nivelul de 250-300 de euro înregistrat în perioada 2007-2008.

Manpower România este unul dintre jucătorii din top 5 de pe piaţa serviciilor de resurse umane, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri estimată la 18,7 mil. euro, în creştere cu 48% faţă de anul anterior. Principalii competitori ai companiei sunt Adecco România, Lugera & Makler, Trenkwalder sau APT.

Autor: Adelina Mihai, ZF

Ultimele articole

»
»
»