Cum ajung cei mici in businessul celor mari

In batalia pentru talente de pe piata fortei de munca, unele resurse se pot dovedi esentiale. Si sunt mult mai la indemana decat s-ar putea crede. Pentru a contracara deficitul de specialisti, companiile au gasit cel putin o solutie: recrutarea si fidelizarea tinerilor inca de pe bancile scolii.

Interviul de angajare poate fi un moment extrem de neplacut. Pentru candidat, care realizeaza ca nu se afla tocmai unde si-ar fi dorit, si pentru angajator, care vede ca asteptarile sale nu le intalnesc pe ale viitorilor angajati. Fie ca este vorba despre parteneriate cu universitati, scoli de vara, internshipuri sau training un lucru e cert: companiile au inceput sa caute tot mai multe modalitati de a apropia tinerii de realitatile businessului.

Acesta este principala ratiune a demersului companiilor care mizeaza pe tineri. Sa preintampine momentul fatidic al angajarii, cand tinerii absolventi, ramasi tributari unui sistem de invatamant in care, de multe ori, nu se regaseste perspectiva practica de business decat intr-o prea mica masura.
Industria farmaceutica a facut cariera in cursul anului trecut datorita numeroaselor anunturi de recrutare publicate. Expansiunea lanturilor farmaceutice, dar si cererea de specialisti in vanzari in crestere au transformat domeniul pharma intr-o mica vedeta a crizei de oameni. Unii jucatori din domeniu au anticipat momentul si au gandit o posibila solutie. Tinerii.

Lantul de farmacii Sensiblu, parte a companiei A&D Pharma Holdings, a lansat un program de burse pentru tinerii care doresc sa urmeze facultatea de farmacie. Cum functioneaza bursele Sensiblu? Elevii de liceu din localitatile mici, care provin din familii cu venituri ce nu depasesc salariul minim brut pe economie, dupa ce sunt declarati admisi si frecventeaza cursurile facultatii de farmacie intr-o institutie publica, primesc 100 de euro pe luna pe durata primului an de studiu. "Din anul II, bursa devine de merit (criteriul venitului este eliminat). Pentru a o pastra si in anii de studiu urmatori, studentul trebuie sa obtina la sfarsitul fiecarui an universitar o medie a notelor mai mare sau egala cu 8.00", spun reprezentantii Sensiblu, care adauga ca absolventii nu sunt obligati sa lucreze in companie. 

Scoala de afaceri a companiei farmaceutice GSK (GlaxoSmithKline) are deja traditie. A ajuns anul trecut la cea de-a patra editie. In luna august, la Brasov, 24 de proaspat absolventi de studii universitare au participat la o serie de prezentari interactive sustinute de profesionisti ai echipei GSK. Marketing, vanzari, finante, resurse umane, comunicare si relatii publice si dezvoltare organizationala sunt domenii in care cei 24 de tineri vor fi initiati.
"Scopul programului este ca tinerii sa afle cum functioneaza fiecare dintre domeniile principale de activitate ale unei companii si cum se imbina toate aceste domenii pentru a crea si mentine o organizatie complexa puternica", declara reprezentantii GSK.

Dintre cei care s-au inscris anul acesta au fost selectati 24 - 17 fete si 7 baieti - provenind de la 20 de universitati din Bucuresti si din tara.  Participantii la ultima editie a Scolii de Afaceri GSK sunt absolventi de Economie, Farmacie, Medicina, Litere, Psihologie, Sociologie, Stiinte Politice sau Arhitectura. Anul acesta ei au fost selectati din diverse centre universitare importante cum sunt: Bucuresti (45%), Cluj-Napoca (31%), Constanta (8%), Brasov, Tg. Mures, Iasi si Timisoara, in urma mai multor etape de evaluare, incepand din martie.
Scoala de Afaceri GSK, deschisa cursantilor pentru prima data in 2003, este parte a programelor "GSK pentru Excelenta", care au ca scop incurajarea performantei in diferite domenii de activitate, contribuind la sprijinirea eforturilor celor care doresc sa atinga excelenta profesionala.

Joaca de-a businessul. Danone Romania a gasit o alta formula de a atrage studentii in sfera de business: jocul. Astfel, la sfarsitul anului trecut Danone Romania a lansat programul Trust. Mai exact, o competitie pentru studentii din ultimii ani de studiu. "Trust se concentreaza pe dezvoltarea durabila a unei afaceri si pe responsabilitatea sociala. Credem ca este ocazia perfecta pentru tinerii talentati de a-si demonstra capacitatile manageriale intr-un joc intensiv si distractiv in acelasi timp", a declarat la momentul lansarii Jacques Ponty, director general Danone SEE.
Scopul final este recrutarea de tineri talentati in cadrul companiei.

Programul este nou pentru piata romaneasca, insa a ajuns deja la a patra editie pe plan mondial, desfasurandu-se in peste 90 de universitati din 16 tari.  In cele trei editii de pana acum, s-au inscris 8.500 de studenti, iar dintre acestia 178 au fost angajati in diverse companii ale Grupului Danone.
Competitia are si o componenta internationala. Castigatorii finalei din Romania vor concura la Paris alaturi de finalistii din alte tari.

In cadrul acestui joc se formeaza echipe de cate cinci studenti, care vor prelua rolul Comitetului Director al unei companii recent achizitionate. Scopul jocului este ca studentii sa lucreze in echipa si sa creeze strategia pe 3 ani a respectivei companii. Participantii vor avea ocazia sa stea de vorba in timpul competitiei chiar cu membri ai comitetului de conducere, care vor veni sa participe in calitate de juriu si vor putea astfel sa cunoasca compania si oamenii care lucreaza pentru Danone.

Domeniu tanar, oameni tineri. "Daca in retail, potrivit statisticilor 70% dintre angajati sunt tineri, la noi media de varsta este de 29 de ani", spune Adriana Ross-Maugourd, head of human resources business unit Metro Cash&Carry Romania si Moldova. Ross precizeaza ca tinerii sunt o resursa extrem de importanta in retail, mai ales ca si domeniul este relativ tanar pe piata romaneasca.
Metro Education a inceput in Romania anul trecut si se adreseaza elevilor de liceu, urmarind sa-i specializeze si sa-i formeze in vederea unei cariere in retail. "In Bucuresti au intrat deja in program 64 de elevi si urmarim sa extindem proiectul in toata tara". Motivatia unui astfel de program? "Juniorul este mult mai usor de fidelizat. Am mare incredere in absolventi", precizeaza Ross.

Un alt program Metro destinat atragerii tinerilor este cel al universitatilor, care a inceput in 2002, dupa un targ de joburi, si care se adreseaza tinerilor cu potential, celor care abia au absolvit facultatea si nu stiu neaparat in ce directie sa se indrepte. "Multi dintre tineri inca nu stiu foarte clar ce vor de la un job. In acel an, am avut 24 de tineri in program, care au trecut printr-un assessment center care a durat o zi si jumatate, dupa care au fost selectati cei care urmau sa ramana in companie", spune Adriana Ross-Maugourd.

Cel mai mult a contat in procesul de selectie faptul ca isi doreau foarte mult sa lucreze. Ideea era ca in magazine sa inceapa de jos, de la functia de lucrator comercial, avand un plan de cariera foarte bine stabilit, reusind sa treaca prin toate pozitiile. Iar unul dintre absolventii programului universitatilor din 2002 este astazi sef departament produse alimentare.

Compania de automotive Continental AG deruleaza in prezent un program de recrutare de personal la nivel global. In cadrul acestuia, compania a anuntat incheierea de colaborari cu doua universitati din Romania, pana la sfarsitul anului 2007.
"In total, peste 10.000 de colaboratori, dintre care peste 2.500 doar in Romania, vor avea atunci acces la mijloacele suplimentare de calificare", spun reprezentantii companiei.
Astfel, la sfarsitul acestei luni va incepe colaborarea cu Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu in Romania, urmata, la sfarsitul acestui an, de a doua "Conti University", la Timisoara.

Nici companiile din industriile grele nu stau deoparte. Producatorul de tevi Tenaris Silcotub a lansat de curand TenarisUniversity Industrial School, care va oferi resurse de pregatire profesionala permanenta pentru profesionistii care isi aleg o cariera in domeniul industrial.
"Prima initiativa este cursul de specializare de cinci zile in domeniul stiintelor exacte, oferit unui numar de 40 studenti din Cluj-Napoca si Iasi", spune Miguel Saralegui, manager resurse umane Tenaris Romania.

A doua editie a cursului va avea loc la Bucuresti, in luna martie.
Pentru organizarea evenimentului, TenarisUniversity si departamentul de resurse umane al Tenaris colaboreaza cu Universitatea Tehnica Cluj-Napoca si cu Universitatea Politehnica Bucuresti. Cursurile vor fi sustinute de profesori si de specialisti din cadrul companiei.
"Acest eveniment urmareste crea-rea unei platforme comune pentru dez-voltarea cooperarii intre universitatile tehnice de prestigiu din Romania si companiile din industria siderurgica. Totodata, speram sa integram cunos-tintele teoretice dobandite de studenti cu cele practice, prin intermediul unui program interactiv si motivant", mentioneaza Miguel Saralegui.
Acesta precizeaza ca beneficiarii programelor nu sunt obligati sa lucreze in companie.

"Cei interesati pot participa in continuare la diferitele proiecte educationale promovate de Tenaris, unii dintre ei putand deveni ulterior angajati prin intermediul procedurilor clasice de recrutare", explica Saralegui.
Managerul de resurse umane al Tenaris este de parere ca, in prezent, piata fortei de munca din domeniul siderurgic este compusa din doua grupuri distincte: cei cu o experienta profesionala de 15-20 de ani si tinerii absolventi.

Desi admite ca exista dificultati, din cauza procesului de tranzitie prin care a trecut Romania, Saralegui spune ca asistam in prezent la un trend pozitiv in ceea ce priveste calitatea fortei de munca din industrie si pregatirea profesionala a tinerilor ingineri romani.
Raiffeisen Bank a ajuns anul trecut la a patra editie a programului Raiffeisen Trainee, dedicat absol-ventilor de invatamant superior. "In acest fel, fiecare participant are sansa sa cunoasca banca in detaliu, efectuand stagii in majoritatea directiilor din banca, timp de aproximativ noua luni", explica reprezentantii bancii.

In urma unui proces de selectie desfasurat de Directia Resurse Umane, noua absolventi urmeaza programul, dupa care incep o cariera in cadrul unei directii din Raiffeisen Bank. "Anul acesta, pentru prima data, cei 9 stagiari sunt incadrati pe linii de business de la inceputul programului: 3 stagiari la divizia retail, 3 stagiari la divizia corporatii, un stagiar la divizia operatiuni si IT si doi la divizia de risc", a declarat  Steven van Groningen, presedinte&CEO la Raiffeisen Bank.
Acesta a mai spus ca este de datoria companiilor sa investeasca in tineri care sa preia responsabilitati in domeniul bancar.
"Experienta ne arata ca investitia in tineri reprezinta o reteta de succes", a spus Van Groningen.

Radu Ciocoiu, Raiffeisen trainee editia 2005-2006, a spus ca unul dintre atuurile programului este ocazia de a cunoaste banca din interior, pas cu pas. "Acest lucru nu ti-l ofera niciun curs din lume si tocmai de aceea aceasta experienta este atat de valoroasa", a spus Ciocoiu.

Raiffeisen Bank deruleaza de cativa ani doua programe pentru tineri: Raiffeisen Trainee si Bursa Raiffeisen, care au fost concepute pentru a deschide tinerilor absolventi drumul in cariera si pentru a strange colaborarea bancii cu institutiile de invatamant superior din Romania.
Bursa Raiffeisen 2006 se adreseaza studentilor cu rezultate exceptionale din anii terminali, care au fost admisi sa-si definitiveze studiile la universitati de prestigiu din strainatate. Programul isi propune sa sprijine financiar zece studenti si sa le faciliteze angajarea in banca dupa finalizarea studiilor.

Ultimele articole

»
»
»