Ce se schimba in recrutarea online

Mai multe oferte salariale, mai multa concurenta, mai multa lupta pentru oamenii calificati. Sau cum este vazuta piata de recrutare online dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

"Invazia companiilor straine pe piata din Romania va continua, lucru care va genera o batalie pe oamenii calificati, iar angajatorii se vor intrece in oferte pentru a recruta profesionisti. Ca efect, probabil, vor creste salariile in anumite domenii si se vor diversifica pachetele, angajatorii pretinzand in schimb profesionalism la standarde europene", povesteste Calin Fusu, directorul general al Neogen, care detine site-ul de recrutare BestJobs, despre cum va fi piata de resurse umane dupa aderarea la Uniunea Europeana.

Pe de alta parte, datorita dezvoltarii companiilor deja existente pe piata si a aparitiei unora noi, se asteapta ca anul acesta sa apara mai multe pozitii manageriale.
"De asemenea, pentru pozitiile de senior specialist, numarul va creste prin aparitia pozitiilor din strainatate", este de parere Maria Alexandra Focsa, senior HR Consultant, HR-Romania, portal de resurse umane detinut de netBridge.

Daca in ultimii ani trendul principal a fost publicarea de anunturi pentru joburi preponderent in Capitala si in marile orase din provincie, pe termen scurt este de asteptat ca boom-ul recrutarii online sa vina din partea firmelor din orasele mici.

"Anul 2007 va aduce o crestere a numarului de joburi in orasele mai mici, din provincie, cu peste 100% fata de cresterea numarului de joburi din orasele mari, care s-au dezvoltat deja foarte mult in ultimii 2-3 ani", preconizeaza Liviu Dumitrascu.

Conform acestuia, alte caracteristici ale acestui an, din punctul de vedere al resurselor umane, vor fi cresterea mai accentuata a numarului de joburi din domeniul constructiilor, al agriculturii si al productiei.
In acelasi timp, nivelul salarial pentru pozitii de entry-level, middle si senior management, va avansa mai rapid comparativ cu cresterea salariilor pentru celelalte niveluri de cariera.

O tendinta observata de jucatorii de pe piata de recrutare online este ca acele companii care au in spate un brand de angajator puternic primesc mai multe candidaturi pentru orice pozitie ar posta, spre deosebire de companiile mai putin cunoscute pe piata. Influentabil pentru numarul de candidaturi este si modul in care este descrisa pozitia, gradul de detaliere, precizarea unor date privind bneficiile si descrierea profesionista a companiei.
"Cererea pentru inginerii in constructii, muncitorii in constructii, inginerii in agricultura/ silvicultura, inginerii in productie si inginerii IT va continua sa creasca spectaculos in ultimul an", spune Liviu Dumitrascu, CEO al eJobs.

"Am primit deja cereri de personal in constructii de la firme din domeniu din Polonia, Cehia sau chiar Ungaria, care se confrunta si ele cu aceeasi problema a lipsei fortei de munca, cauzata de emigratia profesionala masiva din tarile respective, dupa aderarea la Uniunea Europeana", adauga el.

Pentru anii urmatori, se anticipeaza o evolutie in acelasi sens si in Romania.
"Adica angajatorii din constructii, agricultura, productie textile vor incepe sa "importe" din ce in ce mai multa forta de munca din Moldova, Ucraina, China, poate India si Pakistan si alte tari din regiune", este de parere Liviu Dumitrascu.

Anul trecut, cele mai cautate joburi au fost cele din vanzari, software/tehnologii, inginerie si marketing, in timp ce pentru joburile din mentenanta, paza si protectie, audit, cablaje si automotive au aplicat cei mai putini candidati. "Cele mai cautate joburi au fost si in domeniile cele mai solicitate de angajatori. Aceasta este o dovada ca exista sanse ca cererea sa se intalneasca cu oferta", spune Mariana Frincu, director de proiect la myJob.

Des intalnite sunt solicitarile de joburi precum agent de vanzari, agenti de distributie, area sales manager sau operatori interviu. La polul opus se situeaza aplicatiile pentru pozitiile necalificate din domeniul constructiilor.
"Sa nu uitam ca recrutarea online prezinta interes pentru candidatii care au o anumita pregatire in domeniul utilizarii si accesului la Internet", adauga ea.

Fata de anul care tocmai s-a incheiat, s-au putut observa deja cateva schimbari la nivelul recrutarii online.
"Deja numarul de oferte de angajare a crescut in domenii precum internet/ new media, achizitii/aprovizionare si comert, in timp ce domenii ca banci sau marketing, care au fost in top anul trecut, au cunoscut o usoara scadere ca numar de oferte la inceputul acestui an", precizeaza Calin Fusu.

In 2006, pe eJobs au fost publicate peste 100.000 de joburi, in vanzari, cele mai multe fiind pentru inginerie, IT, productie si constructii. "Consideram ca in 2007, pe eJobs, vor fi publicate peste 150.000 de anunturi de joburi", declara Liviu Dumitrascu.

In ceea ce priveste numarul de CV-uri postate, BestJobs inregistreaza o cifra de 830.000, eJobs a ajuns la peste un milion  iar MyJob are aproximativ 400.000.

Cat priveste piata de recrutare online, Romania se va confrunta cu o concurenta accentuata in urmatorii ani, datorata in primul rand dezvoltarii acestui segment de recrutare.
"Numarul de site-uri de recrutare online este destul de mare in acest moment si probabil vor mai aparea in continuare, dar se observa tendinta angajatorilor de a lucra cu firmele cunoscute pe piata, cu vizibilitate mai mare, astfel incat sansele de recrutare sa devina mai mari", spune Mariana Frincu.
Va creste totodata si numarul CV-urilor in limba engleza, candidatii dorind sa fie observati de catre companiile multinationale, sau pentru a aplica la joburile din strainatate, mai adauga ea.

In prezent, piata de recrutare online este disputata de trei mari jucatori: eJobs, myJob si BestJobs.
"Cu siguranta, dupa aderare, vor mai aparea jucatori pe piata, atat domestici, cat si internationali", este de parere Liviu Dumitrascu, CEO al eJobs.ro, afacere pornita in 1999 si care era la acel moment primul site de profil din estul Europei, dupa cum afirma reprezentantii sai.

Orice avantaj competitiv va conta foarte mult intr-o piata cu jucatori din ce in ce mai multi si mai profesionisti, dar va conta mai ales cat de bine si de rapid se vor adapta si vor evolua jucatorii de acum. "Estimam ca intrarea jucatorilor internationali in piata de recrutare online se va face exclusiv prin achizitia jucatorilor deja aflati pe piata", adauga Dumitrascu.

Ideea este sustinuta si de directorul general al BestJobs. "E posibil sa apara alti playeri in piata de recrutare online, insa este destul de greu sa construiesti o baza de utilizatori fideli intr-un timp foarte scurt. De aceea, cel mai probabil companiile care intentioneaza sa intre pe piata din Romania vor face acest lucru printr-o preluare", a adaugat Calin Fusu.

Anul trecut, Neogen, care detine site-ul BestJobs.ro, a atins, impreuna cu filialele regionale, cifra de afaceri de 1,2 milioane euro, estimand pentru anul acesta incasari de doua milioane de euro.
eJobs.ro a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 1.000.000 de dolari, cu peste 600% mai mare decat in 2005, potrivit lui Liviu Dumitrascu.

"Anticipam o crestere de pana la trei milioane de dolari in acest an, urmata de o posibila dublare in 2008", a spus Dumitrascu.
Anul acesta se vor remarca doua directii mari, in ceea ce priveste recrutarea online. "Se va remarca o "curatare" a pietei odata cu intrarea marilor jucatori (Monster, CareerBuilder - nume vehiculate in piata - n.r.) si o segmentare a pietei de specialisti catre site-urile orientate exclusiv catre domeniile lor", spune Focsa.

Conform acesteia, pana in 2008, probabil fiecare persoana va avea CV-ul actualizat pe doua site-uri cu profil general si pe unul sau doua dintre site-urile specializate pe domeniul sau de activitate.

Pentru a face fata acestei avalanse de schimbari, profesionalismul va fi cuvantul-cheie in randul firmelor specializate in recrutare. "Ma astept ca majoritatea agentilor economici sa constientizeze avantajele utilizarii companiilor specializate in recrutare pentru a angaja oameni de buna calitate.
Cu atat mai mult cu cat lupta pentru talente se va accentua pe fondul plecarii unor angajati in strainatate", este de parere Maria Alexandra Focsa.

Vor aparea totodata pozitii noi, in domenii care pana acum nu erau atat de solicitate, precum domeniul medical-clinic, sau PR si Advertising.

Cele mai cautate domenii in 2006, atat de angajatori, cat si de candidati:  

  •  Vanzari
  • Software/Tehnologii
  • Inginerie
  • Marketing
  • Cele mai putin cautate domenii in 2006:

    • Mentenanta

    • Paza si protectie

    • Audit

    • Cablaje/ automotive

    Cinci scenarii pentru piata de recrutare online:

    1. Pestii mari vor inghiti pestii mici. Jucatorii internationali vor intra pe piata romaneasca prin achizitii.
    2. Site-urile de recrutare se vor specializa pe domenii.
    3. Va creste numarul pozitiilor manageriale atat pe piata interna, cat si la nivel regional.
    4. Salariile in anumite domenii vor inregistra un ritm ascendent si se vor diversifica pachetele.
    5. Angajatorii romani vor importa din ce in ce mai multa forta de munca din alte tari din regiune.

    Primii trei intr-o piata de 5 mil. euro:

    eJobs

  • Site-ul eJobs a fost lansat in 1999, fiind primul site de recrutare online din estul Europei.
  • Are in prezent 13 angajati
  • EBITDA (profitul operational) se situeaza in jurul valorii de 50-60%.
  • Este detinut de Liviu Dumitrascu si Daniel Tatar, fiecare cu o participatie de 50%.
  • Cifra de afaceri in 2006 a ajuns la aproximativ un milion de dolari, cu 600% mai mare decat in 2005, potrivit reprezentantilor companiei.
  • Pentru 2007 estimeaza o cifra de afaceri de 3 milioane de dolari.
  • Baza de date cu peste 1.000.000 de CV-uri
  • Peste 5.700 de anunturi de joburi active.

     BestJobs

  • Activitatea online a Neogen a inceput in anul 2000, cu un site specializat pe imobiliare. Apoi s-a dezvoltat site-ul de recrutare BestJobs care este in prezent principala afacere a companiei.
  • In anul 2005, compania a inceput extinderea in zona Balcanilor. S-au lansat initial pe piata din Bulgaria, apoi Serbia, Croatia si tariile fostei Iugoslavii.
  • Sediul central al firmei este la Targu-Mures.
  • A inceput cu 5 angajati, iar in prezent a ajuns la 75.
  • In 2006 au avut o cifra de afaceri de peste 1,2 milioane de euro.
  • Cuprinde in baza sa de date 830.000 de CV-uri.
  • Aproximativ 6.100 de anunturi de angajare actuale si active.

     MyJob.ro si HR-Romania

  • Serviciu de recrutare online lansat in februarie 2001.
  • In noiembrie 2004, a fost preluat de catre netBridge.
  • MyJob are o baza de date cu peste 400.000 de CV-uri.
  • HR-Romania este un portal de resurse umane detinut de netBridge, care ofera servicii de recrutare pe segmentul de top si middle management.
  • HR-Romania a fost infiintat in anul 2004.
  • Hr-Romania are in prezent 7 angajati si vizeaza angajarea a inca 5 oameni.

     

  • Autor: Irina Crudu

    Ultimele articole

    »
    »
    »