O cultura organizationala solida depaseste limitele celei nationale

Stiluri diferite de leadership pot influenta intr-o maniera evidenta businessul, iar in situatia in care intr-o anumita organizatie exista o rata ridicata a fluctuatiei de personal, una dintre solutii este ca managementul sa incerce sa raspunda la cateva intrebari, este de parere Alain Cardon, unul dintre cei mai cunoscuti coach la nivel international.

"In ce fel este legata fluctuatia de stilul de leadership si cum va afecta aceasta fluctuatie fidelitatea clientilor, imaginea companiei si dezvoltarea pe termen lung? Sau, pe de alta parte, cum poate pastrarea si dezvoltarea oamenilor sa asigure dezvoltarea pe termen lung a organizatiei in cauza?".

Dezvoltarea leadership-ului participativ si a celui delegativ ar putea fi necesare in viitorul apropiat in organizatiile de pe piata romaneasca pentru a raspunde asteptarilor de dezvoltare personala si profesionala a angajatilor. Pe de alta parte, aceste doua profiluri trebuie sa fie adaptate si integrate in strategia de dezvoltare a companiei."Peste tot in lume am intalnit situatii in care cultura locala este folosita ca o explicatie rapida si superficiala pentru managementul defectuos sau pentru leadership-ul neinspirat. De asemenea, cred ca peste tot in lume exista culturi organizationale care pot cu usurinta sa transgreseze limitele nationale", precizeaza Cardon.

Liderii eficienti, spune el, sunt aceia care se inconjoara de o mare varietate de colaboratori care sa le ofere o diversitate cat mai mare de opinii si cadre de referinta, cu conditia ca acesti colaboratori sa fie capabili sa lucreze impreuna ca o echipa care are ca obiectiv succesul pe termen lung al companiei. "Foarte practic vorbind, un lider performant conduce o echipa de opt pana la zece executivi. Iar eficienta acestei echipe de conducere este foarte usor de masurat si de perceput de catre intreaga organizatie", spune Cardon.

Diferite momente in viata unei organizatii reclama si contureaza in acelasi timp tipuri diferite de leadership.  "In primii ani ai unei organizatii, asa-numitii ani creativi, este nevoie de management de risc. In momentele dificile este nevoie de lideri care au experienta practica financiara. O companie care se dezvolta constant are nevoie de lideri inarmati cu rabdare si viziune pe termen lung, dar si cu determinare", spune Alain Cardon, care adauga ca greseala cea mai mare pentru o companie este sa nu aiba in portofoliu profilul de leadership care se potriveste unor momente anume.Cat priveste stilul de leadership practicat in companiile prezente pe piata locala, Alain Cardon spune ca este destul de dificil de generalizat.

Cresterea economica pe care o experimenteaza Romania se poate traduce in oportunitati enorme pentru acei lideri "nerabdatori", care isi pot conduce firmele spre o dezvoltare rapida si spre profituri imediate. Iar aceasta influenta contextuala este valabila atat pentru managerii autohtoni, cat si pentru expati. "Astfel incat orice lider capabil sa intrevada oportunitatile poate fi favorizat in prezent, indiferent de originea sa, pe masura ce consolidarea si specializarea vor veni mai tarziu", explica Alain Cardon.

Angajatii romani cauta posibilitati de dezvoltare, dar intr-o maniera oarecum diferita. Ei cauta oportunitati profesionale care sa le permita sa isi construiasca o cariera prin training practic si prin dobandirea acelor abilitati care sa le asigure siguranta pe termen lung. "Angajatii romani vor sa creasca pana la a deprinde acele abilitati pe care sa le poata folosi in orice companie pe viitor. Exista situatiii in care merg din companie in companie, cautand lideri care sunt capabili sa le asigure dezvoltarea dincolo de acoperirea nevoilor imediate ale organizatiei. De asemenea, ei pot sa caute lideri care au o viziune pe termen lung atat pentru organizatie, cat si pentru ei, ca angajati", mai spune coach-ul.

Cine este Alain Cardon

Alain Cardon este specialist in coaching-ul de echipa si coach in indrumarea organizatiilor internationale, multiculturale si aflate in tranzitie. Intervenind indeosebi in intreprinderile internationale si in echipe multiculturale, Alain Cardon practica meseria de coach in mai multe limbi, pe intregul mapamond. Alain Cardon este autorul si coautorul a peste zece lucrari si a publicat o serie de articole, in cotidiene ca "Les Echos" sau in periodice din Franta, SUA, Italia si Romania.

Din 1983, Alain Cardon este conferentiar in domeniul coaching-ului si al managementului, in cadrul A.P.M., al Asociatiei Europene de Analiza Tranzactionala si al International Coach Federation de la Sitg's (Spania), al Societatii Franceze de Coaching din Paris si din Lyon, sau pe langa World Trade Center (Bucuresti), precum si "intra", in cadrul a numeroase intreprinderi.
Activitatea sa de coach si de consultant se desfasoara pe plan international, cel mai adesea in limba engleza (UE, Orientul Mijlociu, America de Nord, Africa si Asia). In aceste zone, Alain Cardon piloteaza actiuni strategice de coaching, adeseori preluate de parteneri (coach-i si consultanti) locali sau din interiorul intreprinderilor client.  Alain Cardon este invitatul de onoare al conferintei de HR "Piata fortei de munca, sub presiunea angajatilor", organizata de Ziarul Financiar in data de 29 martie.

Autor: Alina Pahoncea, ZF

Ultimele articole

»
»
»