Cristian Sirboiu: Aderarea la Uniunea Europeana nu va aduce schimbari majore in FMCG

Anecdotic vorbind, momentul aderarii a fost cel in care, la aeroport, toata lumea se astepta sa coboare foarte multi romani din avion si, de fapt, au coborat doar doi- trei si nu s-a intamplat nimic spectaculos, este de parere Cristian Sirboiu, directorul de resurse umane al Kraft Foods Romania.
"Angajatii din Romania care au dorit sa lucreze in strainatate au facut deja pasul acesta. Nu ma astept ca aderarea la Uniunea Europeana sa aiba un impact semnificativ asupra pietei fortei de munca", spune Sirboiu.

Iar cat priveste Kraft Foods Romania si piata bunurilor de larg consum (FMCG), nu crede ca exista vreun pericol ca angajatii sa fie tentati sa plece sa lucreze in alte tari, acum ca aderarea le faciliteaza acest lucru.

Pe de alta parte, "invazia" companiilor din domeniul FMCG pe piata autohtona este si ea exagerata. "In general, cei care au vrut sa patrunda pe piata din Romania au facut-o. Cei mai mari jucatori au venit deja", mentioneaza Sirboiu.

Piata din Romania este deja considerata competitiva datorita investitiilor, dar nu se poate vorbi despre o problema in atragerea si retentia angajatilor. Un mijloc important de retentie este, dupa spusele lui Sirboiu, sa oferi angajatilor posibilitatea unei cariere internationale. Din 1994, de cand activeaza pe piata din Romania, Kraft Foods a expatriat peste 20 de romani. "Sapte dintre ei au plecat pe pozitii de top, pozitii care se afla deasupra a ceea ce inseamna top management in Romania", declara Sirboiu. Intrucat, in timp, s-au format foarte multi manageri, la Kraft Foods Romania exista in prezent un singur expatriat.

In prezent, Kraft Foods Romania are 700 de angajati, numar pe care Sirboiu il considera ideal pentru dezvoltarea afacerii.  "La inceput, la fabrica din Brasov, am redus numarul de angajati, iar acum incepem iar sa angajam. Numarul de posturi a crescut constant de la achizi-tionare pe masura cu cresterea afacerii", precizeaza acesta. Anul acesta vor fi facute noi angajari, insa nu se poate vorbi despre o campanie masiva de angajare.

Piata de FMCG din Romania este mai competitiva decat in alte tari, datorita investitiilor din domeniu, dar, potrivit lui Sirboiu, Kraft Foods Romania nu se confrunta cu o problema de retentie. "Stiu care sunt cifrele standard in domeniu si pot spune ca noi nu avem o problema de retentie. Una dintre problemele la nivelul pietei fortei de munca este gasirea oamenilor pe partea de vanzari, la nivelul de pregatire pe care-l vrem noi.", mentioneaza directorul de resurse umane al Kraft Foods Romania.

Astfel, in ocuparea anumitor posturi de vanzari din teritoriu s-a constatat ca este mai dificil de gasit forta de munca specializata. "Cautam in principal tineri talentati care termina studiile si vor sa intre intr-o multinationala sau tineri profe-sionisti in primii ani de lucru. Iar categoria aceasta, dupa parerea mea, este bine dezvoltata in Romania", spune Sirboiu. Desi este convins ca mai sunt multe companii in piata care au politici simi-lare, Sirboiu spune ca peste jumatate din board-ul de management sunt femei, lucru care este valabil si la nivel de middle management si first line management.

Setul de evaluare a competentelor este una dintre modalitatile prin care compania este permanent in legatura cu angajatii sai. "Setul de evaluare a competentelor manageriale de conducere se aplica pentru toti angajatii si este specific Kraft Foods, fiind totodata si selectate stiintific. Mai sunt si cele functionale: daca lucrezi in marketing, care sunt cunostintele pe care ar trebui sa le ai pentru un anumit nivel, in functie de complexitatea  postului", explica Sirboiu. Kraft Foods a im-plementat acest sistem pentru toti angajatii din management si administrativ in 1999. Politica recrutarii "de pe bancile scolii" este una dintre primele optiuni in momentul angajarii. "Mergem in uni-versitati sau participam la targuri de munca si tinem legatura cu organizatiile studentesti semnificative", spune Sirboiu, care adauga ca, in ultima perioada, este observabila o eficientizare a recrutarii prin intermediul mijloacelor online.
"Acum cativa ani, proportia era inspre anunturi in ziare, dar mai recent aceasta s-a schimbat spre site-urile spe-cializate de recrutare", adauga Sirboiu. La serviciile firmelor de recrutare se apeleaza mai rar, precizeaza el, deoarece acestea sunt mai mult specializate pe management, iar angajarile pe acest tip de pozitii sunt mai rare.

Mai ales ca si Kraft Foods Romania apeleaza la metoda promovarii din interior, avand un procentaj de peste 70% al promovabilitatii.

O alta caracteristica a politicii de re-surse umane este mobilitatea angajatilor in companie, dintr-un departament in altul. "Avem in momentul de fata peste 40 de angajati care au facut astfel de mutari cel putin o data in cariera", povesteste directorul de resurse umane al Kraft Foods Romania.

O data la doi-trei ani este organizat tuturor angajatilor Kraft Foods cu compania. Angajatii care au acces la calculator vor completa chestionarul online, iar ceilalti vor primi un chestionar in limba pe care o vorbesc. Datele sunt prelucrate de catre o firma terta specializata in sondaje, iar, pentru pastrarea confidentialitatii raspunsurilor, tot aceasta firma se ocupa de intregul proces, la finalul caruia se primeste un raport.

"Anul trecut am strans aceste date, iar acum asteptam primirea acestui raport, in care, practic, vedem cum evolueaza angajatii, care este relatia lor cu compania, ce isi doresc, ce li se pare ca merge foarte bine si care sunt lucrurile care pot fi imbunatatite", mentioneaza Sirboiu. Folosind metodologia similara de fiecare data, este relativ usor de comparat evolutia acestor relatii.

"Atunci, noi ca manageri, ne formam o idee, ne intalnim cu angajatii si discutam si acestia propun solutii de imbunatatire a situatiei acolo unde este nevoie", adauga el. In ceea ce priveste evaluarea personalului, Kraft Foods Romania foloseste sistemul MAP (managing aprising performance - n.r.), adica un sistem evoluat de management al performantei, concentrandu-se nu numai pe evaluarea performantei, ci si pe toate aspectele care pot sa conduca la o performanta mai buna.

"Dincolo de evaluarea performantelor, vorbim si despre planurile concrete de dezvoltare profesionala a angajatului, despre planurile de cariera care sunt integrate in planul acesta. De asemenea, exista o legatura directa intre rezultatele angajatului pentru un an de zile si aspectele de salarizare", declara Sirboiu.

Trainingul in cadrul companiei este gandit in functie de cerintele individuale. Se leaga foarte direct de ceea ce este identificat in sistemul de management al performantei. "Investim anual in training",  spune Sirboiu, care precizeaza ca este vorba despre cifre cu cinci zerouri, in euro. Pe de alta parte, coachingul este utilizat ca parte a sistemului de management al performantei. Toti managerii din Kraft Foods sunt instruiti in tehnici de management, atat local, cat si international, existand totodata si initiative de mentorship. "In general apelam la coach interni, avem o baza de coach suficient de buna, si nu avem de ce sa apelam la cei externi", adauga Sirboiu.

A descoperit resursele umane inca din primul an de studentie, in Brasov, unde a participat la fondarea filialei locale a organizatiei internationale profesionale studentesti AIESEC, care a fost prima experienta practica in conducerea organizatiilor internationale si resurse umane. "Am facut atunci o prima alegere: vreau sa lucrez in resurse umane, intr-o firma multinationala", isi aminteste Sirboiu.
Printre firmele partenere ale AIESEC se numara si Kraft Foods, care avea birourile centrale in Brasov. "Aveam ceva experienta pozitiva de merchandising si studii de piata pentru firme producatoare de produse de larg consum. Si voiam sa lucrez in Brasov. Asa ca am facut o a doua alegere", povesteste Sirboiu.

In martie 1997, a inceput sa lucreze la Kraft Foods ca stagiar. "Am mers la Kraft Foods, am vorbit cu directorul de resurse umane de atunci si i-am spus ca as dori sa imi fac lucrarea de diploma avand Kraft Foods ca studiu de caz, iar daca este posibil as vrea sa lucrez in departamentul pe care il conducea. Spre norocul meu, raspunsul a fost pozitiv", adauga Sirboiu.

Spune ca l-a ajutat foarte mult experienta practica de management si resurse umane pe care o avea din cadrul AIESEC.
"Aveam zeci de interviuri de angajare la activ, ca intervievator, fusesem trainer cu AIESEC, condusesem activitatea de resurse umane a AIESEC in Brasov si mai apoi in Romania, cu 9 filiale si peste 450 de oameni", mentioneaza directorul de resurse umane al Kraft Foods.

Lucreaza de zece ani pentru Kraft Foods. "Povestea mea nu este singulara sau irepetabila. Peste jumatate din colegii care fac parte din managementul extins al Kraft Foods in Romania au o poveste similara. Au inceput pe posturi de intrare in firma, in timp ajungand sa conduca sectiuni din organizatie. O parte dintre ei conduc acum departamente Kraft in mai multe tari", incheie Sirboiu.

      Kraft Foods Romania, pe scurt
     
      A intrat pe piata romaneasca in 1994, cand a achizitionat pachetul majoritar de actiuni al Fabricii de Produse Zaharoase "Poiana" din Brasov
      Peste 100 mil. dolari cifra de afaceri in 2005
      Poiana este marca de ciocolata numarul 1 pe piata din Romania
      Jacobs este cea mai bine vanduta marca de cafea din Romania
      Sediul central la Brasov, unde detine doua unitati de productie
      Echipa manageriala isi desfasoara activitatea in Bucuresti

      Cariera

    Varsta: 35 de ani
    februarie 2003 - prezent: director resurse umane, Kraft Foods Romania
    aprilie 2002 - ianuarie 2003: manager resurse umane, Kraft Foods Romania
    aprilie 2001 - martie 2002: specialist dezvoltare management si organizationala, Kraft Foods Romania, Europa Centrala si de Est, Asia Mijlocie&Africa
    ianuarie 2000 - martie 2001: supervizor compensatii si beneficii, Kraft Foods Romania
    martie 1998 - decembrie 1999: specialist dezvoltare management si organizationala, Kraft Foods Romania
    martie 1997 - februarie 1998: trainee/asistent resurse umane, Kraft Foods Romania

Autor: Irina Crudu