Competitie inteligenta, prin diferentiere

Castigarea luptei pe piata businessului presupune, ca orice confruntare, o foarte buna cunoastere a adversarului.

"Nu ai cum sa-ti faci o strategie viabila bazandu-te numai pe ceea ce stii despre tine. Strategie competitiva inseamna 'eu sunt competitiv, pentru ca ma diferentiez de ceilalti'. Si pentru a face acest lucru trebuie sa stii ce fac ceilalti. Altfel, exista limitari. Daca el face asa, asa fac si eu, sau fac mai repede, dar e o lupta intre noi. Si nu vrem asta. Intentia este sa ne diferentiem", spune Vasile Paun, senior partner si fondator al companiei de consultanta si training IntellCompetitiv.

Inteligenta competitiva este un proces sistematic si continuu de culegere si analiza a datelor si informatiilor despre competitori, provenind din surse publice, in scopul obtinerii unui avantaj competitiv durabil pe o anumita piata.

Asa ar suna, putin didactic, o definitie a inteligentei competitive, al carei principal rol este sa furnizeze analize si sa faca recomandari de actiune.
"In principiu, inteligenta competitiva este similara informatiilor pe care le obtine un jurnalist in urma investigatiilor sale, dar la care, prin inteligenta competitiva, se adauga si o analiza a implicatiilor, precum si recomandari pe baza carora sa se ia decizii", precizeaza Paun.

Activitatea de colectare de informatii despre mediul exterior al companiei se desfasoara continuu, astfel incat niciuna dintre schimbarile care au loc in mediul concurential sa nu ia prin surprindere compania, clientii sau partenerii acesteia.

Din punct de vedere operational, Vasile Paun spune ca existenta unui asemenea proces intr-o organizatie presupune implicarea inteligentei competitive in planificarea afacerilor si in deciziile tactice, furnizarea de traininguri pentru toti angajatii, o terminologie comuna in intreaga organizatie si o retea bine organizata de inteligenta competitiva. Riscurile si oportunitatile de afaceri din cadrul unei companii sunt si ele legate de inteligenta competitiva.
Acestea nu apar de regula subit, existand in prealabil indicatori ai aparitiei si evolutiei lor. "De aceea, este necesara o monitorizare constanta a seturilor de indicatori specifici fiecarui tip de risc sau oportunitate si semnalarea lor la momentul potrivit", mentioneaza Paun.

Solutiile si programele de inteligenta competitiva asigura, potrivit lui Paun, o noua intelegere si abordare a provocarii competitivitatii. Peste 80% dintre companiile europene medii deruleaza astfel de programe, iar 53% dintre acestea sunt sprijinite de solutii software specifice.

"In acest domeniu Romania trebuie sa recupereze un handicap de cateva generatii", este de parere Vasile Paun.
In Statele Unite si in Uniunea Europeana exista, pe langa structuri mature de inteligenta competitiva ale companiilor si o componenta academica pentru dezvoltarea conceptuala a domeniului si pregatirea profesionistilor.

Pe de alta parte, in majoritatea companiilor romanesti se resimte lipsa competentelor informationale, a abilitatilor si a resurselor necesare pentru culegerea si prelucrarea informatiilor de afaceri si elaborarea strategiilor si actiunilor competitive.

   In doua directii

  Inteligenta competitiva activa - proces continuu, sistematic si legal de colectare si analiza de date si informatii, de diseminare de servicii de sprijin decizional si produse analitice privind abilitatile, motivele, intentiile si practicile actorilor din piata, in scopul mentinerii avantajului competitiv, evitarii surprizelor si fructificarii oportunitatilor.
  
  Inteligenta competitiva defensiva - proces de protectie a patrimoniului informational al organizatiei cu scop de asigurare a securitatii interne si de identificare si diminuare a efectelor activitatilor de inteligenta competitiva dezvoltate de alti actori.

Autor: Irina Crudu