Irina Panaite: 75% dintre angajatii McDonald's sunt la primul lor loc de munca

Cea mai mare parte a angajarilor in cadrul McDonald's se fac pentru nivelul de lucratori in restaurante, respectiv pozitii de entry-level. In consecinta, aproape tot ce inseamna pozitii de management in companie reprezinta promovari din interior, spune Irina Panaite, director de resurse umane la McDonald's Romania.

"Politicile si programele noastre de training prevad recrutarea si instruirea angajatilor de la zero. Practic, tot trainingul este oferit in cadrul companiei de un departament specializat si, local, de fiecare echipa de manageri de restaurant", spune Panaite, adaugand ca o alta cale de recrutare este destinata managerilor trainee, care nu lucreaza de la inceput, ci sunt inclusi intr-un program de pregatire de 6-9 luni de zile in care dobandesc, cu ajutorul traningului specific si al personalului din restaurante toate cunostintele pe care un alt angajat le dobandeste in 2 sau 3 ani.

Piata fortei de munca din domeniul restaurantelor este una dintre cele mai dinamice. Aflata in plina dezvoltare, industria continua sa atraga noi competitori, dar presupune si extinderea afacerilor jucatorilor deja prezenti pe piata.

"Noilor jucatori le este mult mai usor sa ia un om gata pregatit, gata format si sa il adapteze la politicile si la procedurile companiei lor.  Foarte multi dintre fostii nostri angajati performeaza in acest moment la un nivel foarte inalt in alte companii, ceea ce inseamna ca McDonald's este o scoala buna", spune Panaite. Potrivit lui Panaite, salariul mediu al unui lucrator din restaurantele McDonalds este asemanator cu media salariala din economie, care a ajuns in luna februarie la 941 de lei (276 euro).

In cazul echipei manageriale formate de managerii de restaurante, salariul mediu depaseste 1.800 de lei (530 de euro), spune ea.

"Toata lumea se angajeaza initial pe acelasi salariu, indiferent de varsta sau experienta anterioara, pentru ca noi consideram ca se afla intr-o pozitie de asimilare de cunostinte", spune Panaite. Nivelul salarial din companie este justificat prin faptul ca majoritatea angajatilor se afla la primul loc de munca, iar o mare parte dintre acestia sunt implicati in diverse forme de invatamant, necesitand un program flexibil sau part-time.
"Pentru pozitia de lucrator, colaboram de cele mai multe ori cu adolescenti, iar pentru 75% dintre noii angajati din 2006, McDonald's este primul loc de munca. De asemenea, 40% din angajatii nostri lucreaza in regim part-time, ceea ce presupune o mare flexibilitate a orelor de incepere si terminare a programului, precum si a zilelor in care lucreaza", explica Panaite.

Pentru a face fata concurentei de pe piata pe care activeaza, dar si pentru a reduce efectele lipsei de forta de munca, cu care se confrunta cele mai mute sectoare din economia romaneasca, si a raspunde la provocare pe care o reprezinta recrutarea, Panaite spune ca este esentiala prezenta permanenta si activa la marea majoritate a activitatilor si evenimentelor specifice pietei fortei de munca.
Recrutarile pentru McDonald's se fac atat prin intermediul paginii de internet a companiei, dar si cu ocazia targurilor de joburi, pe site-uri specializate sau prin intermediul parteneriatelor cu diferite organizatii studentesti. Insa reprezentantul McDonald's nu considera ca se confrunta cu o fluctuatie de personal mai mare decat ar fi normal.

"Numarul de angajari variaza in functie de luna. In lunile ianuarie-februarie, care sunt cele mai slabe din acest punct de vedere, facem cam 60 de angajari, iar in lunile de vara ajungem la 300 de persoane. Acest lucru se intampla pentru ca perioada mai-septembrie reprezinta un varf pentru angajarile sezoniere", explica Panaite.

Pe plan local, fiecare manager este implicat activ in desfasurarea campaniei de recrutare, iar departamentul de resurse umane al companiei se implica doar in angajarile pentru diferitele pozitii de management si in campaniile nationale de recrutare. 

Momentan, in cadrul McDonald's Romania lucreaza circa 2.600 de angajati, dintre care circa 55% sunt femei. Recrutarile vor continua si in acest an, pentru ca McDonald's Romania si-a propus sa deschida alte patru restaurante, pentru care va fi nevoie de circa 200 de angajati pentru inceput.

"Inainte cu trei-patru luni de deschiderea unui nou restaurant, incepe procedura de recrutare si apoi trainingul noilor angajati. Pana la nivelul de manager de restaurant, trainingul se asigura in tara de catre companie. Pentru urmatoarele etape, trainingul poate fi asigurat in afara tarii", spune directorul de resurse umane.

Pe langa salariu, pachetul motivational al McDonald's Romania mai include servicii medicale asigurate de medicul companiei, prime, diverse concursuri rasplatite prin bonusuri, tombole, precum si bilete la meciurile Cupei UEFA sau activitati de team-building.

Compania ofera, de asemenea, fiecarui angajat, posibilitatea de a petrece cate o sapatamana in vila pe care compania o detine la munte.

In cazul managerilor de restaurnate si adjunctilor lor, pachetul motivational se largeste cu telefonul si masina de serviciu, dar si prin posibilitatea de a castiga o cota parte din profiturile restaurantelor, in cazul in care targetul de vanzari este atins si depasit.

"Acesta este un stimulent foarte puternic si care determina cresteri de la o luna la alta. Procentele din vanzari pe care le primesc difera de la locatie la locatie si de la oras la oras", explica Panaite. Inedite fata de pachetele motivationale acordate in mod traditional de catre companii sunt cele 15 burse anuale pe care McDonald's le acorda angajatilor care au performante atat la munca, cat si la scoala, fiecare bursa reprezentand echivalentul in lei a 500 de euro.

"O alta metoda eficienta de recompensare a angajatilor este stagiul la Hamburger University, in America, unde merg oameni din toata lumea pentru a urma o pregatire aprofundata a afacerilor McDonald's. Cei care sunt trimisi aici sunt cei care ocupa pozitiile de store manager si mai sus", spune Panaite.

"Considerentele potrivit carora oferim aceste bonusuri sunt particularizate in functie de locatie, dar foarte bine fundamentate, pe baza de performanta individuala. Acest accent pus pe performanta individuala creeaza un mediu competitiv favorabil performantei", spune reprezentantul McDonald's.

Evaluarile pentru toti angajatii din companie se fac semestrial, in a doua jumatate a lunii iunie si in a doua jumatate a lunii decembrie. In paralel, fiecare angajat este evaluat periodic de catre superiorul sau pe o perioada determinata, la sfarsitul careia se scrie un raport care include atat punctul de vedere al evaluatorului, cat si al celui evaluat. "In urma acestor rapoarte, fiecare angajat primeste un anumit punctaj, iar criteriile de evaluare sunt anuntate in prealabil, astfel incat la evaluarile semestriale e greu sa mai vorbesti despre subiectivism", spune Panaite.

Pentru a face fata problemelor variate pe care le ridica un numar atat de mare de angajati e nevoie sa fi permanent in ton cu cerintele pietei, sa cunosti trendurile si sa anticipezi schimbarile, a continuat directorul de resurse umane de la McDonald's.

Panaite lucreaza in McDonald's de la absolvirea facultatii, din anul 2000. Prima pozitie ocupata in cadrul companiei, cea de asistent in cadrul departamentului de resurse umane a fost, si in cazul ei, primul loc de munca.

       Cariera

       Varsta: 29 de ani
       martie 2006 - prezent: director de resurse umane, McDonald's Romania
       ianuarie 2003 - martie 2006: consultant, departamentul de resurse umane, McDonald's Romania
       august 2002 - decembrie 2003: coordonator, departamentul resurse umane, McDonald's Romania
       februarie 2001 - iulie 2002 - asistent, departamentul resurse umane, McDonald's Romania
       2000 - licentiata a Universitatii Bucuresti, Facultatea de Drept