Povestea primului angajat Coca-Cola în România, omul care a pus pe masa americanilor Fanta cu aromă de soc

"Anii de început, cu acel ritm intens, au fost determinanţi profesional pentru toţi cei care am lucrat împreună în toate departamentele: marketing, vânzări, resurse umane", îşi aminteşte Cristian Stelea, cel care are grijă astăzi de calitatea produselor Coca-Cola în 23 de state din regiune. În urmă cu 19 ani, în ianuarie 1992, Stelea devenea primul angajat oficial al reprezentanţei Coca-Cola în Ro mânia, iar astăzi managerul în vârstă de 44 de ani, ocupă poziţia de product integrity and regulatory compliance director al The Coca-Cola Company, Central and South-Eastern Business Unit, regiune care include 23 de ţări.

Cristian Stelea este unul dintre străinii pe care gigantul american i-a adus la sediul de la Atlanta, inima unei afaceri de peste 35 mld. dolari venituri operaţionale în 2010, iar apoi i-a încredinţat o regiune de care să aibă grijă. Pentru majoritatea angajaţilor din multinaţionale o poziţie în afara ţării este o ţintă realizabilă, iar un job la sediul Coca- Cola cântăreşte greu în orice CV.

CV-ul lui Stelea începe în 1991, atunci când pentru o perioadă scurtă de trei luni după terminarea facultăţii a lucrat ca inginer în cadrul Institutului pentru materiale izolatoare. Recunoaşte că încă din ultimul an de facultate era hotărât să se angajeze la o companie mare în afara ţării, astfel că a trimis zeci de scrisori la marile firme.

"Compania Coca-Cola m-a contactat imediat după ce a deschis businessul în România în 1991. Trecând printr-o serie de interviuri, am fost recrutat fiind primul angajat oficial al reprezentanţei Coca-Cola în România ca şi manager cu asigurarea calităţii - quality assurance manager.

Aveam nu numai responsabilitatea de a asigura calitatea produselor companiei, dar şi de a construi şi dezvolta o structură la nivelul fabricilor", spune Stelea. Făcând un bilanţ al acelor ani, Stelea observă că mulţi dintre colegii pe care îi avea atunci deţin acum funcţii de conducere în sistemul Coca- Cola sau în afara lui, precum şi în alte companii multinaţionale.

O lucrare de MBA cu "aromă" de soc

După ce a fost recrutat de Coca-Cola, următorul moment important bifat de manager îl reprezintă anul 1999, când la finalizarea unui curs de EMBA la Asebuss, lucrarea pe care a făcut-o "a avut ca referinţă Fanta cu aromă de soc", brandul Fanta Shokata fiind lansat în România în 2002.

"Acum mai bine de 15 ani, în cadrul echipei din România am hotărât să încercăm şi lansarea unor produse care au o conexiune cu genul de băuturi răcoritoare pe care românii le cunosc şi preferă.

Aşa am plecat de la tradiţionala socată pe care am fabricat-o personal folo sind o reţetă din familie şi am trimis-o celor de la departamentul de cercetare şi dezvoltare din Bruxelles pentru a putea replica produsul şi a o putea produce la scară industrială", spune Stelea.

Odată finalizată băutura, echipa din România a lansat acest produs, care se mai fabrică încă în câteva ţări din Balcani. În prezent Fanta Shokata se comercializează în Bosnia & Herţegovina, Ungaria, Mace donia, Moldova, Muntenegru, Serbia.

Reprezentanţ ii Coca-Cola nu au oferit însă date privind valoarea vânzărilor acestui brand sau cota de piaţă pe care o deţine.

Coca-Cola România deţine brandurile şi concentratele de sucuri ale companiei, şi este una din verigile sistemului Coca-Cola în România, sistem completat de partenerul său îmbuteliator, compania grecească Coca- Cola Hellenic, care produce, distribuie şi vinde produsele sub licenţă.

Coca-Cola România a avut în 2010 o cifră de afaceri de 51,4 mil. lei (12,2 mil. euro), un profit de 17,2 mil. lei (4,1 mil. euro) şi 28 de angajaţi. Totodată, fabricile Coca- Cola HBC sunt la Ploieşti, Timişoara şi Vatra Dornei.

Slalom prin Balcani

În 2005 Cristian Stelea a fost promovat director coordonator al departamentului tehnic global. "Înainte de asta am coordonat 11 ţări din Balcani şi Orientul Mijlociu (ca director de asigurare a calităţii - n. red.)", a spus managerul român. Anterior acestui job, el a fost director tehnic pentru România şi Moldova.

După jobul preluat în 2005 de la sediul din Atlanta a revenit în Europa, ca membru al echipei de management ce acoperea jumă tate din operaţiunile Coca-Cola în Europa (23 de ţări) pe poziţia de şef de cabinet în 2009.

"La jumătatea anului 2010 am preluat o nouă poziţie în cadrul aceleiaşi organizaţii conducând departamentul tehnic, asi gurarea calităţii, mediu şi legislaţie, cu o echipă de 13 oameni".

Stelea nu este însă singurul român care şi-a făcut loc în sistemul internaţional al companiei. Recent, Călin Drăgan, care timp de mai bine de şase ani a condus afacerile Coca-Cola HBC în România şi Republica Moldova, a fost avansat într-o poziţie din zona de operaţiuni în Japonia în cadrul sistemului Coca-Cola.

Poziţia pe care a plecat Călin Drăgan este cea de corporate officer, and executive director of operations & business transformation.

În martie Coca-Cola HBC a anunţat că Marius Croitoru a fost numit în poziţia de director financiar al operaţiunilor din Italia, poziţie care presupune coordonarea operaţiunilor departamentelor financiar, juridic şi de achiziţii.

Croitoru a fost director financiar şi manager de implementare SAP la Coca-Cola HBC România şi Moldova.

Autor: Ioana David, ZF