Anca Boagiu: Există manageri la companii de stat care merită salarii de zeci de mii de euro pe lună. Şeful Metrorex ne face nouă în minister strategiile

Ministrul transporturilor Anca Boagiu susţine că preferă să plătească cu 5 milioane de euro un manager privat care să relanseze companiile şi să creeze locuri de muncă, în schimbul direc­to­rilor numiţi după actualul sistem, cu salarii de 5.000 de lei, care falimentează societăţile. "Sunt un susţinător al mana­ge­mentului privat. Prefer să pierd 5 mi­lioane euro pe un manager privat şi să am o companie care aduce venituri la bugetul de stat, se relansează şi creează locuri de muncă, decât să plătesc cu 47-50 de milioane de lei vechi un director care duce compania în jos", a declarat Boagiu ieri la interviurile ziarului Gândul (www.gandul.info).

Înstalată în funcţia de ministru în urmă cu un an, după ce în 2000 a mai condus pentru puţină vreme acelaşi minister, Boagiu (44 de ani) afirmă că de la momentul în care le-a impus direc­to­rilor ţinte de performanţă situaţia com­paniilor s-a schimbat şi a dat exem­plul operatorului de metrou Metrorex.

"Avem exemplul Metrorex, care depăşeşte strategia ministerului, deja ei ne fac strategiile pentru că au un mana­ger foarte bun", a spus ministrul.

Potrivit lui Boagiu, în România există manageri "foarte buni" care pot concura oricând cu cei străini.

Guvernul s-a angajat în faţa creditorilor interna­ţio­nali să introducă management privat la companiile de stat pentru a le reduce pierderile, iar la Ministerul Transpor­tu­rilor companiile care trebuie să se supună acestui regim sunt CFR Marfă, CFR SA, CFR Călători, Tarom, Electrificare CFR şi Metrorex.

Conform unui proiect, managerii privaţi care vor fi numiţi la companiile de stat ar putea câştiga lunar sume care ajung până la 75.000 de euro brut, la care se vor adăuga milioane de euro anual în cazul unor societăţi cu profit ridicat, dacă sunt îndeplinite criteriile de performanţă din contract.

Suma încasată de managerul privat din profitul net ar putea depăşi însă două milioane de euro şi ar ajunge chiar la patru milioane de euro în cazul unor companii profitabile, precum Romgaz, Transgaz şi Hidroelectrica.

Boagiu spune că merită să dea aceşti bani dacă companiile devin profitabile. Companiile din cadrul Ministerului Transporturilor sunt dintre cele mai îndatorate, având da­torii şi pierderi totale de peste 2 mld. euro.

Pe de altă parte, ministrul transpor­turilor a susţinut că va recupera în instanţă pierderile cauzate statului de către firmele "contestatoare de profesie", care blochează rezultatul licita­ţiilor şi amână investiţiile în infrastructură, şi le-a transmis con­structorilor să accelereze ritmul lucrărilor.

Ea a declarat, referindu-se la o even­tuală remaniere: "Totdeauna este nevoie de o rupere de ritm, dar în acest moment este important ca ritmul reformelor să fie continuat şi oamenii din guvern să fie determinaţi să meargă mai departe". "Remanierea se face, nu se vorbeşte. Când o faci, o faci."

Boagiu a recunoscut că subiectul remanierii guvernamentale nu s-a discutat în conducerea partidului, dar când se va decide acest lucru, se va face.

Autor: Cristian Andrei, ZF