Ce profituri se fac in recrutare

Doua sunt motoarele de crestere ale businessului recruiterilor. Primul este nevoia tot mai mare de oameni a angajatorilor. Economia duduie, investitorii stau cu ochii pe Romania, se anunta angajari masive zilnic, de ordinul zecilor si chiar sutelor. Rezultatul? Mai mult de lucru pentru firmele de recrutare.

Al doilea motiv de bucurie este reprezentat de cresterile salariale, care merg mana in mana cu tarifele recruiterilor. Procentual, tarifele firmelor de recrutare reprezinta in jur de 30% din salariul brut anual al postului, exceptie facand onorariul pe candidat pentru proiectele de recrutare de masa (care e mult mai mic). Pe scurt, cresc salariile, intra mai multi bani in conturile companiilor care realizeaza selectia si plasarea personalului. 

      Case mari, cresteri pe masura

Desi piata a crescut in linie, cel mai important avans l-au inregistrat afacerile primelor doua clasate.
Adecco, cel mai mare furnizor de servicii de resurse umane la nivel mondial, a inregistrat in 2006 pe piata locala, prin cele trei firme pe care le detine - Adecco Romania, Adecco Resurse Umane si Adecco IT - afaceri de 14,2 milioane de euro, dublu fata de anul precedent. Cea mai dinamica evolutie pe piata romaneasca a avut-o Adecco Resurse Umane, ale carei afaceri au crescut in euro cu aproape 80% anul trecut, pana la peste 7 mil. euro. De notat ca elvetienii au achizitionat in toamna anului trecut IP Devel, platind in jur de 6 mil. euro pentru 76% din firma romaneasca de software.

Potrivit reprezentantilor Adecco, evolutia pozitiva de anul trecut a fost determinata de un cumul de motive, printre care cererea de pe piata muncii, dublarea retelei teritoriale, cresterea calitatii serviciilor oferite si diversificarea acestora.

Una dintre cele mai mari cresteri la nivelul cifrei de afaceri a inregistrat-o Lugera & Makler, care isi mentine pozitia secunda in topul firmelor de recrutare, dupa prima clasata, Adecco. Businessul Lugera a avansat cu 64% anul trecut, pana la 7,5 milioane de euro. "Aceasta evolutie se explica atat prin cresterea numarului de proiecte in 2006, cat si prin diversificarea serviciilor - am devenit furnizori de servicii integrate de resurse umane", spune Laura Husti-Radulet, consultant in cadrul Lugera&Makler.

De asemena, o contributie semnificativa a avut-o lansarea componentei de business Lugera & Makler Payroll in cursul anului trecut, care a contribuit semnificativ la cresterea cifrei de afaceri.
La fel ca Adecco, si Lugera are trei componente de business, respectiv trei companii: Lugera & Makler, Lugera & Makler Romania si Lugera & Makler Payroll.

Celelalte trei firme de recrutare - Manpower, Aims si Professional - au raportat la Finante cresteri mai moderate in 2006 la nivelul cifrei de afaceri.
Cele mai mai profituri le-au inregistrat Adecco, cu 0,7 mil. euro, si Aims Human Capital, cu aproape 0,5 mil. euro.

Desi niciuna dintre firmele de recrutare din top cinci nu a inregistrat scaderi la nivelul cifrei de afaceri, ci, in cel mai rau caz, stagnari, profiturile s-au diminuat in cazul Professional, iar Manpower a incheiat 2006 cu pierderi.
"Fiind o societate cu capital exclusiv romanesc privat, nivelul profitului este in general influentat direct de deciziile investitionale ale actionariatului. In 2006, am facut investitii considerabile in spatii si infrastructura proprie, elemente care au dus la diminuarea profitului", explica Cristina Pasat, directorul general al Professional si totodata actionar majoritar.

Manpower si-a dublat, conform previziunilor, afacerile in 2006, de la 2,4 la aproape 5 mil. euro, peste media pietei.
"Anul 2006 a reprezentant pentru Manpower anul redefinirii brandului la nivel global, anul confirmarii strategiei introducerii noilor modele de business si al reorganizarii structurii interne prin dezvoltarea si marirea retelei de agentii si a echipei. Campania de rebranding ce a marcat aceasta schimbare la nivel local a fost o investitie asumata in 2006, prin organizarea de evenimente de PR, campanii de imagine, reinvestirea in reamenajarea tuturor locatiilor pentru ca acestea sa dea masura noului brand", explica pierderile inregistrate anul trecut Camelia Stanculescu, general manager Manpower.

      Munca temporara este mica vedeta a serviciilor oferite de firmele de recrutare. Astfel, alaturi de recrutare, leasingul de personal este printre activitatile care contribuie cel mai mult la cifra de afaceri ca volum.
De pilda, din cei 7,5 milioane de euro cat au avut cele trei linii de business ale Lugera&Makler anul trecut, aproape 60%, adica 4,5 milioane de euro, a fost reprezentat de leasingul de personal.

"Distributia veniturilor pe segmente este reprezentata in proportie de 30% de recrutare si selectie de personal, 60% - de leasingul de personal si 10% de payroll", spune Laura Husti-Radulet.

In acelasi timp, Professional are, pe langa cei 65 de angajati permanenti, in jur de 2.500 - 3.000 de angajati in leasing in mod constant.
Aproape 60% din activitatea Manpower o reprezinta munca temporara, iar 40% este reprezentata de recrutare. Firma gestioneaza aproximativ 2.000 de salariati temporari, dintre care 30% se afla in Capitala.

Desi nu este nou in Romania, conceptul de munca temporara ramane in continuare destul de greu de acceptat, in conditiile in care majoritatea angajatilor se lupta pentru obtinerea de contracte de munca.

Contractele de munca temporara vor aduce elvetienilor de la Adecco, 15 mil. euro pe piata locala anul viitor, in conditiile in care compania estimeaza prin cele trei firme pe care le detine in Romania un business de 30 mil. euro in 2008. Munca temporara detine aproape jumatate din afacerile Adecco (48%), urmata de serviciile de outsourcing (31%), de contractele de IT (17%), in timp ce recrutarea permanenta are o pondere de doar 4% din business.

Adecco Romania, Adecco Resurse Umane si Adecco IT au realizat cumulat in prima jumatate a anului, afaceri de 11,25 mil. euro, in crestere cu 60% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Si cea mai mare pondere in cifra de afaceri a companiei o are Adecco Resurse Umane (munca temporara), care a realizat afaceri de 5,6 mil. euro.

      Romanii, pe patru

Agentia de Servicii Professional este singura companie cu capital integral romanesc din top cinci firme de recrutare cu prezenta locala si ocupa pozitia patru in functie de cifra de afaceri. Mai mult, compania are si prezenta regionala, cu trei birouri deschise in Bulgaria, Serbia si Republica Moldova. Cel din Belgrad a fost deschis in 2002, acopera Serbia si Muntenegru si este cel mai profitabil din afara tarii.

Cum a reusit sa se impuna o firma cu capital integral romanesc intre giganti mondiali "cu state" ca Adecco, furnizorul de servicii in resurse umane numarul unu in lume, sau ca Manpower, unul dintre cei mai mari jucatori din leasingul de personal.

Una dintre explicatii este longevitatea Agentiei de Servicii Professio-nal, care este prezenta in piata inca din 1995, cand doar Aims avea deschise birouri. Mult mai tarziu au intrat ceilalti jucatori strategici: Adecco, in 2000, Lugera, in 2001, iar Manpower in 2003, motivul intarzierii fiind lipsa unor reglementari clare in Codul muncii care sa se refere la angajatii temporari. In acest fel, Professional a reusit sa se aseze in piata si sa se dezvolte organic, creandu-si un portofoliu solid de clienti.

      Cuvantul de ordine - competitie

Cat priveste piata, daca anul trecut competitia parea intensa, ea se va accentua anul acesta, atat in randul agentiilor de HR, cat si in cazul angajatorilor - in special pentru ocuparea pozitiilor de middle si top-management.
"Piata este efervescenta, dinamica, cu numerosi jucatori noi, care deschid multiple oportunitati de angajare. Pe de alta parte, remarcam un deficit de specialisti si personal calificat, datorat, in buna masura, faptului ca acestia au ales sa lucreze in strainatate", crede consultantul Lugera.

Cu toate acestea, piata nu are un ritm de crestere omogen.Unele companii aleg sa isi reinvesteasca profitul, altele il repartizeaza integral pe dividende actionarilor.

"Exista numeroase oportunitati, pe care fiecare le exploateaza cum considera potrivit. Aceasta evolutie depinde de deciziile strategice pe care le ia fiecare societate si de modul in care administreaza profiturile", spune Pasat, de la Professional.

      Se poate mai bine de atat?

Afacerile din recrutare la nivel local avanseaza mult mai rapid decat pe alte piete. Spre exemplu, cresterea cifrei de afeceri in semestrul I a fost de 5% la nivelul Adecco Group si de 13% in Adecco Emerging Markets. In Romania, afacerile au avansat cu 60%.

De pilda, Adecco vede cresteri de 70%, pana la 24 mil. euro in acest an si un profit brut in crestere cu aproximativ 90%, pana la 1,33 mil. euro.
Manpower estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste de 10 mil. euro, ceea ce inseamna o crestere de peste 100% fata de anul trecut. Explicatia sta in extinderea la nivel regional si dezvoltarea pe cele doua linii principale de business: pe de o parte recrutarea si pe de alta parte munca temporara.

"Rezultatele primului semestru din 2007 confirma atingerea acestor obiective, compania inregistrand o crestere de 105% fata de aceeasi perioada a anului anterior si o dublare a numarului de salariati care participa direct la dezvoltarea companiei", spune Camelia Stanculescu.

Olandezii de la Lugera & Makler estimeaza afaceri de 12 milioane de euro, in urcare cu 60% comparativ cu 2006.

Daca luam in calcul estimarile financiare ale companiilor, businessul din recrutare va exploda in acest an.
Contextului favorabil al pietei fortei de munca i se va adauga aderarea Romaniei la UE, in care multi dintre specialisti vad jumatatea plina: mai multi romanii vor pleca mai usor in strainatate, lasand goluri pe care firmele de recrutare vor trebui sa le umple.

Taguri: recrutare, profit

Ultimele articole

»
»
»