TOP factori-cheie în dezvoltarea unei cariere antreprenoriale sau manageriale de succes

Ca orice alt succes, succesul antreprenorial sau managerial e rezultatul unui cumul de factori. Succesul nu ţine doar de voinţă, de seriozitate, dedicare şi inteligenţă, ci şi de o serie de factori la care orice antreprenor sau manager ar trebui să fie atenţi, pentru că, până la urmă, succesul în afaceri nu e o artă, ci, mai degrabă o ştiinţă exactă.

1. Atitudinea. Companiile mici sunt importante pentru că ele aduc pe piaţa ideile şi produsele inovatoare. Inovaţiile radicale nu vin aproape niciodată dintr-o companie mare.

Poţi fi compania cea mai dornică de inovaţie din istorie, dar odată ce ai ajuns lider de piaţă, din păcate atitudinea ta se va schimba. Dar dacă nu eşti lider de piaţă şi vrei să joci cartea inovaţiei trebuie să fii atent la atitudinea companiei tale, pentru că ea este singura care te poate ajuta să inovezi.

E important să crezi cu tărie în startup-ul tău, să fii dispus să înveţi din poveştile altora, să fii deschis către neconvenţional, să fii dispus să rişti şi să fii pregătit pentru eventuale eşecuri.

Pe lângă inovaţie, tot de atitudine se leagă şi succesul în vânzări. Dat fiind că românii nu au cultura vânzării, aşa cum o au americanii (care, de exemplu, învaţă de mici să vândă limonadă etc), tot ce pot să facă antreprenorii români este să încerce să înveţe cât mai mult din experienţa pe care au acumulat-o şi să se inspire din modele din afara ţării.

2. Managementul echipei. Paradoxal, antreprenoriatul nu presupune un comportament individual.

Cele mai de succes business-uri au în spate o echipă formată din oameni cu aptitudini complementare, iar construirea, conducerea şi designul unei noi afaceri este, de fapt, un proces intensiv de alegere a echipei potrivite şi de asigurare că toţi membrii echipei urmăresc acelaşi scop.

Comportamentul şi priorităţile angajaţilor sunt dictate de cultură, motiv pentru care este foarte importantă crearea unei culturi comune.

O echipă de succes ştie ce vrea: lichidităţi, clienţi capabili să ofere referinţe, să recruteze alţi membri valoroşi şi să creeze un mediu de lucru în care cei muncitori şi inteligenţi sunt răsplătiţi.

3. Brevete. Brevetele joacă un rol important în construirea unei afaceri. De exemplu, dacă veţi aborda o altă companie, în vederea unui parteneriat, şi le veţi prezenta serviciile voastre s-ar putea ca în urma întâlnirii, dacă nu aveţi un brevet, compania să vă preia ideea şi să o implementeze.

Proprietatea intelectuală slabă creează competitori, pe când proprietatea intelectuală puternică creează parteneri.

4. Implicare din partea angajaţilor. Implicarea şi dăruirea se obţin prin distribuţia proprietăţii.

Una dintre diferenţele dintre companiile americane şi cele europene este că, în America, companiile sunt mult mai generoase în a oferi acţiuni angajaţilor.

Când angajatul devine proprietar începe să se poarte ca atare şi acest lucru are un impact incredibil asupra calităţii şi cantităţii muncii sale.

5. Investitori de calitate. Investitorii pe care compania ta reuşeşte să-i atragă sunt deosebit de importanţi.

În primul rând, pentru că ei pot funcţiona în anumite situaţii ca un catalizator, scutindu-te de eforturi şi de cheltuieli. În al doilea rând, o afacere va avea nevoie de mai multe fonduri decât s-au estimat iniţial, aşa că un investitor cu buzunare adânci e de preferat, pentru că şansele unui eşec scad considerabil.

Odată stabilit tipul investitorului pe care il cauţi, trebuie să fii atent la aşteptările pe care le au aceştia pentru a-i putea atrage de partea ta.

De obicei, ei caută un lider competent, un business validat de piaţă, un business făcut cu pasiune şi condus de oameni cu spirit de echipă, cu o reţea de contacte bogată, receptivi la feedback şi care sunt uşor adaptabili.

6. Reacţie rapidă în piaţă. Pentru industriile unde brevetele nu sunt importante, reacţia rapidă în piaţă e vitală.

Unul dintre CEO de la HP spunea, la un moment dat, că valoarea unei lansări mai devreme cu o lună a unui produs HP e mai mare decât întregul cost de dezvoltare a produsului respectiv.

Desigur, reacţia rapidă şi calitatea trebuie să fie puse tot timpul în balanţă.

7. Flexibilitate. Lipsa flexibilităţii nu le permite marilor companii să dezvolte tehnologii inovatoare.

Companiile mai mici sunt mai flexibile când vine vorba de inovaţii şi de răspuns rapid la nevoile consumatorilor. Gândiţi-vă cât de uşor e să iei legătura cu un antreprenor şi cât de anevoioasă poate fi comunicarea cu o companie mare.

8. Localizare. Compania ta ar trebui să fie localizată aproape de cei mai aprigi competitori şi de cei mai exigenţi clienţi.

Puteţi câştiga avantaje regionale asociindu-vă cu alte companii cu resurse complementare.

Ken Morse este unul din profesorii de la Business Mentoring Program, singurul program educaţional din România care îşi propune să îi ajute pe managerii şi antreprenorii de top, astfel încât business-urile pe le conduc să îşi atingă potenţialul global. Ken este, de asemenea, Founding Managing Director la MIT Entrepreneurship Center.

Autor: Kenneth Morse, ZF

Ultimele articole

»
»