Ce strategii au aplicat angajatorii pentru a se descurca cu bugete micşorate de criză?

Cu bugete mai mici şi presiuni la fel de mari ca în orice alt an de criză, companiile a trebuit să dirijeze cu grijă bugetele pe care le-au alocat. La resurse umane, situaţia a fost tensionată. Cu bani mai puţini, angajatorii au avut de găsit soluţii pentru toate nevoile - şi recrutare şi formare profesională şi prime şi tot ce ţine, în general, de acest departament. Cum s-au descurcat? Pe piaţa de resurse umane liniştea spune mai mult decât orice perioadă de tumult. De linişte se feresc şi angajatorii, dar şi angajaţii şi, de ceva vreme, din piaţă nu se mai aude zgomot, scrie revista Business Magazin. Poate tocmai de aceea studiile care radiografiază piaţa muncii aduc mereu concluzii surprinzătoare.

Spre exemplu, cu aproximativ o lună în urmă PwC lansa studiul salarial Paywell care avea un ton general optimist: România are mai mulţi angajaţi şi mai bine plătiţi decât anul trecut, atmosfera generală din companii este mult mai relaxată, iar 59% din participanţi au bugetat pentru 2012 o creştere salarială medie de 6,8%.

La sfârşitul lunii noiembrie, PayLogic, com­pania care administrează servicii de exter­nalizare a activităţilor de administrare de personal şi calcul salarial, prezenta un studiu cu o concluzie ceva mai pesimistă,

ce-i drept, care viza datele aferente doar lunii septembrie 2011, comparată cu luna septembrie a anului trecut.

Astfel, acest studiu concluzionează că numărul de angajaţi a scăzut în luna septembrie cu 5% faţă de aceeaşi lună din 2010, scăzând în acelaşi timp şi venitul mediu al angajaţilor cu 7%, până la 1.790 de lei pe lună, în valoare brută.

Reducerea venitului mediu per angajat este o dovadă a faptului că firmele sunt în situaţia în care trebuie să restructureze în continuare costurile cu salariile.

A crescut, în schimb, valoarea primelor cu 28%, de la 307 la 393 de lei pe lună, acesta fiind un indiciu clar că angajatorii se îndreaptă tot mai mult către un model care încurajează remunerarea în funcţie de performanţe, în detrimentul unui salariu de bază mare şi fix indiferent de rezultatele individuale sau ale companiei.

O altă veste bună este scăderea cu 22% a fluctuaţiei de personal. Această veste bună pentru angajatori ascunde însă o realitate care pentru angajaţi nu este nicidecum confortabilă, anume că nu mai au alternative în piaţă. În cele mai multe cazuri, scăderea fluctuaţiei nu se datorează unei consolidări a gradului de fidelizare al angajaţilor, ci este pur şi simplu efectul unei atitudini mult mai precaute.

Aceeaşi atitudine mai prudentă a dus probabil la scăderea numărului de zile de concediu medical înregistrate, ştiut fiind faptul că nu de puţine ori concediile medicale nu aveau în spate un motiv real.

Astfel, numărul de zile de concediu medical a scăzut cu 42% în luna septembrie a acestui an faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

Şi mai importante în strategia de resurse umane au fost în al doilea trimestru trai­ningul şi formarea profesională, 90% din companii declarând că au desfăşurat acti­vităţi în acest sens.

De altfel, alături de remunerare, activităţile de training şi dez­voltare profesională ocupă cea mai mare proporţie din bugetul de resurse umane, în timp ce cercetarea organizaţională, litigiile, compensaţiile, consultanţa în resurse umane şi comunicarea internă deţin cea mai redusă cotă de prioritate.

Citiţi mai multe în revista Business Magazin

Autor: Ana Raduta, ZF