„Laboratorul de cercetare“ al Ipsos: 625 de români culeg date online pentru studii folosite de multinaţionale în Europa

Rapiditatea livrării şi costurile mai reduse pe care le implică studiile de piaţă online au făcut ca businessul Ipsos Interactive Services România, filiala locală a grupului francez de cercetare de piaţă, să sfideze criza, ajungând la o cifră de afaceri de 38 de milioane de euro în 2011, de peste două ori mai mare decât cea înregistrată la finele lui 2008. Compania, care are sedii în Bucureşti şi în Braşov, face colectare de date online pentru clienţi din Franţa, Marea Britanie, Elveţia, Germania, Italia şi Spania, adică în ţările cu o rată de penetrare a internetului suficient de mare încât să permită efectuarea de studii online. Filiala din România este cel mai mare centru de colectare de date din Europa al francezilor de la Ipsos.

"Nu este întâmplătoare creşterea cifrei de afaceri în România. În timp ce piaţa de cercetare a avut de suferit în perioada crizei, mulţi clienţi s-au orientat din spre colectarea de date tradiţională prin interviuri (fie telefonice, fie faţă în faţă) către online.

Timpul de livrare şi costurile mai reduse (uneori) fac ca cercetarea online să aibă avantaje majore faţă de cercetările clasice. Suntem încă într-o perioadă de migrare a colectării de date tradiţionale către online, în ţări în care penetrarea internetului este suficient de bună ca să permită înlocuirea cercetării tradiţionale", spune Cristina Mititelu Mihoc, 40 de ani, country manager al Ipsos Interactive Services România.

Absolventă a Facultăţii de Sociologie din cadrul Universităţii din Bucureşti, Cristina Mititelu Mihoc lucrează de 11 ani în cadrul Ipsos România, unde şi-a început cariera ca analist de date (după ce anterior a fost cercetător la IMAS), iar de doi ani a preluat funcţia de country manager.

În Marea Britanie există cea mai mare rată de penetrare a internetului, de 83%, fiind urmată de Germania (80%) şi Franţa (79%), în timp ce în România este de numai 36%, potrivit datelor Eurostat (2010).

Au creat de la zero sistemele de colectare de date în România

Ipsos Interactive Services are în prezent peste 625 de angajaţi, cu peste 130 mai mulţi decât la finele lui 2010, iar compania continuă angajările şi investiţiile pe piaţa locală.

"Poate pare ciudat, fiind vorba de o multinaţională, însă tot ceea ce avem astăzi aici a fost dezvoltat în România - toate sistemele de management, programele de training - n-am importat nimic. Am început practic de la zero, pentru că în momentul în care au intrat în România, niciun centru al Ipsos nu făcea colectare de date online."

În toamna anului trecut Ipsos a preluat la nivel global competitorul Synovate, într-o tranzacţie evaluată la peste 560 de milioane de euro. În România, Synovate avea la finele lui 2010 o cifră de afaceri de 2,26 mil. euro şi 45 de angajaţi.

"Partea foarte bună în România este că nu există suprapuneri: businessurile noastre sunt complementare. Ipsos face doar colectare de date online, în timp ce Synovate livrează full service, adică cercetare de piaţă calitativă şi cantitativă, inclusiv consultanţă (preiau proiectul de la faza de definire a obiectivelor până la livrarea prezentării şi a recomandărilor).

În timp ce Ipsos este specializat nu mai pe colectare de date online, Synovate făcea destul de puţină cercetare online şi nu cu resurse proprii." Chiar dacă cele două companii se vor combina ca şi mod de lucru, ele vor continua să facă aproape acelaşi lucru de până acum.

"Uneori merită să plăteşti 80% taxe la stat pentru un salariu net"

Ipsos face studii de cercetare de marketing (produs, preţ, ambalaj, simulare de piaţă etc.), de cercetare a impactului campaniilor publicitare sau a strategiei de comunicare, sondaje de opinie, studii privind consumul de media sau satisfacţia şi loializarea clienţilor şi a consumatorilor. Clienţii provin din sectoare precum servicii financiare, IT&C sau bunuri de larg consum.

O cercetare online costă de la câteva sute de euro şi poate depăşi 1 mil. euro, potrivit datelor din piaţă.

Deşi investitorii străini care vin în România susţin adesea că taxele aferente salariului unui angajat reprezintă o adevărată povară fiscală, Cristina Mihoc spune că uneori merită acest sacrificiu financiar.

"Noi am crezut şi credem în continuare în capacitatea şi în talentul oamenilor de aici. Nu ştiu dacă ar fi fost la fel de uşor pentru Ipsos să dezvolte aceleaşi operaţiuni în altă parte.

Faptul că au fost nişte oameni cu talente deosebite, care au fost capabili să creeze, să dezvolte la început nişte aplicaţii, să conceapă sisteme de management, dar mai ales să dezvolte pentru industria de colectare de date online o serie de aplicaţii şi sisteme spune destul de mult. Forţă de muncă ieftină găseşti oricând în altă parte.

Deşi în România plăteşti 80% în plus la stat pentru un salariu net, sunt situaţii în care merită să plăteşti atât." Media de vârstă a angajaţilor Ipsos România este de 26 de ani, iar aceştia au în principal studii în domenii precum sociologie, marketing, cibernetică, automatică, informatică sau statistică. În ceea ce priveşte proiecţia bugetului pe 2012, Ipsos mizează tot pe creştere.

"Ne uităm mai mult la contextul global atunci când facem bugetele, pentru că acolo sunt clienţii noştri. Nici în Europa prognozele nu sunt prea bune, aşa că, dacă iniţial am avut o abordare mai optimistă în elaborarea bugetului, acum revizuim. Suntem mai conservatori şi mergem tot pe creştere, dar va fi o creştere mai ponderată." Una dintre principalele investiţii prognozate pentru anul viitor este legată de infrastructura IT: compania foloseşte de 6 ani aceeaşi aplicaţie pentru transmiterea online a chestionarelor, însă aceasta va fi schimbată, în urma unei decizii adoptate la nivel global.

"Sunt studii pe 30-40 de ţări pentru acelaşi client pe care astăzi le facem fragmentat, folosind aplicaţii diferite.

Dacă vom folosi aceeaşi platformă, indiferent de ţară şi modul de colectare a datelor, vom reduce timpul de livrare a datelor, dar şi costurile." Printre principalii competitori ai Ipsos pe piaţa locală se află companiile de cercetare de piaţă (care fac şi studii pe baza chestionarelor online) Daedalus Group, Mercury Research şi Gfk.

Ce mai spune country managerul Ipsos România despre:

Obiectivele pentru 2012: Creşterea cifrei de afaceri, combinarea Ipsos şi Synovate, extinderea în RomÂnia în ceea ce priveşte colectarea datelor online, diversificarea portofoliului de produse şi servicii către clienţi.

Piaţa de cercetare online din românia: Până acum, România nu a fost o ţară atractivă pentru colectarea de date online, pentru că rata de penetrare a internetului nu este atât de mare, mai ales în mediul rural. Însă de un an încoace am început să ne uităm şi la clienţi din România, chiar dacă a trebuit să apelăm şi la resurse externe pentru a-i servi.

Statisticile arată că piaţa locală de cercetare a depăşit un milion de euro, aceasta fiind valoarea studiilor livrate numai de jucătorii mari pentru companiile din România.

Respondenţi: Incentive-ul acordat celor care răspund la chestionarele online - punctele pe care le acordă compania la fiecare studiu, pe care ei le pot cumula şi îşi pot achiziţiona produse online - nu mai este singurul motiv pentru care oamenii aleg să-şi petreacă 40 de minute - o oră pentru a completa un chestionar. Ei vor să contribuie cu ceva la aceste studii.

Managementul privat la companiile de stat: Este important să ai mai mult decât nişte oameni capabili în fruntea companiilor, ei trebuie să aibă resurse în aşa fel încât să atragă lângă ei alţi oameni capabili, pentru a livra performanţă.

Dar nu e suficient să pui un om bun acolo şi să-i dai un target, pentru că singur n-o să poată face mare lucru. Lor le trebuie creat şi un cadru de funcţionare, adică tot ceea ce înseamnă reguli, sisteme, modalităţi de funcţionare.

Autor: Adelina Mihai, ZF

Ultimele articole

»
»