Ştiţi cum să cereţi o creştere salarială şi să o şi obţineţi?

La prima vedere, solicitarea unei creşteri salariale în această perioadă poate părea un efort fără sens, însă dacă argumentele sunt justificate, există şanse de reuşită, sfătuiesc consultanţii de la firma de recrutare Robert Half, care au elaborat o serie de recomandări pentru angajaţii care salarii mai mari. 1. Alegeţi momentul potrivit. Dacă nu ştiţi alţi colegi care au cerut creşteri salariale în timpul anului, ar fi bine să profitaţi de momentul în care se încheie bilanţul anual al companiei sau în care managementul a anunţat o reuşită a companiei. De asemenea, vorbiţi cu managerul căruia îi solicitaţi majorarea salarială într-un moment în care este bine dispus şi receptiv, altfel e în zadar.

Atenţie însă: să nu cereţi o creştere salarială de mai multe ori într-un an, cu excepţia cazului în care aţi fost promovat.

"Este inutil să ceri o creştere salarială doar dacă obiectivele pe care care le-ai avut au fost îndeplinite. Acestea ar trebui depăşite pentru ca un angajat să merite o creştere salarială, pe lângă o serie de iniţiative, idei sau proiecte finalizate desfăşurate în cadrul companiei", a spus Olivier Gélis, directorul general al Robert Half International France.

2. Comparaţi salariul pe care îl aveţi cu piaţa

Înainte să cereţi o majorare salarială, întebaţi-vă dacă solicitarea este realistă, comparându-vă salariile cu cele practicate în piaţă.

Cu alte cuvinte, verificaţi dacă anunţurile de recrutare pentru acelaşi timp de post (atenţie la experienţa solicitată, zona geografică, nivel de responsabilităţi etc.), articolele din presă sau site-urile de Internet specializate raportează nivele salariale mai mari decât cel pe care îl obţineţi în prezent.

"Nu uitaţi să achiziţionaţi studiile salariale de la firmele de recrutare specializate. Ele sunt bazate pe date foarte exacte, cum sunt contractele semnate de candidaţi, de exemplu", a mai precizat Gélis.

În urma acestor investigaţii, veţi afla unde vă situaţi pe piaţă din punctul de vedere al nivelului salariale şi vă veţi putea seta obiectivul de creştere salarială.

3. Fiţi pregătiţi să răspundeţi la orice întrebare!

Aşteptaţi-vă ca angajatorul să vă întrebe : "De ce să îţi măresc ţie salariul şi nu colegului tău, care face acelaşi lucru?".

Olivier Gélis spune că în această etapă intră noţiunile de deficit de forţă de muncă şi rentabilitatea angajatului.

"Cu siguranţă, şansele de a obţine o creştere salarială scad dacă pentru poziţia pe care o ocupă se găsesc cu uşurinţă alţi colegi".

Este absolut necesar să aveţi argumentele şi faptele, cantitative şi calitative, tangibile, care să permită măsurarea performanţei: economiile făcute, veniturile generate, erorile evitate, creşterea productivităţii... Aceste "probe" care nu pot fi contestate arată dacă angajatul a adus sau nu a adus o valoarea adăugată semnificativă în companie.

"Aţi contribuit la îmbunătăţirea calităţii, la satisfacţia clienţilor şi aţi dezvoltat o <inteligenţă emoţională> în serviciul companiei, nu trebuie decât să îi reamintiţi şefului elementele pe care v-aţi fondat cererea de majorare salarială", mai spune consultantul.

Atenţie însă şi la formulări. Întrebările pe care le adresaţi şefilor nu trebuie să lase loc decât de răspunsuri pozitive din partea managerilor, de tipul : "Sunteţi de acord cu mine asupra faptului că rezultatele mele au adus o valoare adăugată reală în companie?".

4. În cazul în care vi se refuză creşterea salarială...

Dacă managerul nu vă poate acorda o creştere salarială din cauză că firma se află într-o situaţie economică foarte dificilă, soluţia ar putea fi o decalare, fie a perioadei în care vă va acorda majorarea, fie prin eşalonarea creşterii salariale.

"Nu uitaţi că o negociere conţine şi o parte variabilă. În contextul actual, este dificil de obţinut o creştere a salariului fix. Setaţi-vă obiective ambiţioase şi măsurabile, care să fie recompensate prin prime. Aceasta este şi o modalitate de motivare a angajaţilor folosită des de companii", a mai spus Olivier Gélis.

Alte avantaje care ar putea fi obţinute în urma unei astfel de solicitări ar putea fi beneficii precum maşină de serviciu, tichete de masă/de vacanţă / cadou sau decontarea benzinei.

Mai există posibilitatea obţinerii unei finanţări pentru urmarea unor calificări profesionale, care să crească şansele de angajare ale salariatului şi care este o metodă adesea folosită de companii pentru a-şi motiva angajaţii.

Dacă totuşi managerul căruia îî cereţi o majorare salarială vă solicită un timp de gândire, asiguraţi-vă că aţi stabilit o dată exactă la care să reluaţi discuţiile.
Autor: Adelina Mihai, ZF