Opinie Adrian Paraschiv : 70-30-10-2 sau odiseea găsirii unor traineri buni şi nu numai

Şaptezeci de CV-uri de calitate primite, 30 de interviuri telefonice, 10 demo-uri, 2 traineri selectaţi. Aşa ar putea arăta pe scurt odiseea găsirii unor traineri buni. Un clasic proces de recrutare într-o companie de training, ar putea spune alţii. Şi totuşi dincolo de proces şi cifre, care ar fi oare acele criterii de selecţie care ar putea aduce valoare, adevărata valoare în livrarea de training de calitate? Un astfel de mesaj pe un grup dintr-o reţea profesională ar stârni probabil lungi polemici, după cum poate stârni importante conflicte interioare în oricare trainer cu experienţă. Şi ce contează mai mult? Experienţa de trainer, experienţa de business, creativitatea, spontaneitatea, dragostea de a lucra cu oamenii, sau ce?

Pornind de la aceste întrebări, ne putem îndrepta atenţia spre un subiect similar. Şi anume ce detaliu, ce abilitate face ca un manager să fie bun? Ce detaliu, ce abilitate face ca un vânzător să fie bun?

Experienţa programelor de a ne arăta că managerii sau vânzătorii ştiu "ce" să facă sau învaţă asta, uneori ştiu şi "cum" să facă sau învaţă asta şi totuşi comportamentele profesioniste nu sunt constante, nu se manifestă în mod consecvent. Şi atunci ce face diferenţa?

Ce anume face ca un manager sau vânzător să aplice acele "best practice"-uri într-o săptămână pentru ca mai apoi să se comporte complet diferit? Cum îşi "aduce aminte" să le aplice sau cum de "uită" să le aplice?

Răspunsul l-am găsit în programele livrate în ultimii patru ani, acolo unde trainingul se completează cu coachingul şi unde am putut observa acel ceva: relaţia cu sinele şi procesul intern de dezvoltare continuă sau cum ar spune simpaticul Kung-Fu Panda "echilibrul intern" sau "inner balance".

Şi se pare că de aici începe totul. Şi asta pentru că am putut vedea că la acei manageri sau vânzători care ating echilibrul interior sau îşi doresc să şi-l menţină, care sunt în acelaşi timp preocupaţi de a se dezvolta continuu din punct de vedere profesional, ei bine, la aceştia apare şi atenţia şi concentrarea pe "exterior". Iar acest "exterior" poate fi echipa sa, clientul său, colegii săi.

În lipsa acestui ingredient secret pot apărea tot felul de manifestări precum agresivitate, lipsa de empatie, demotivarea echipei, dacă vorbim de manager sau lipsa de atenţie şi ascultare, insistenţa enervantă şi chiar agresivitatea dacă vorbim de vânzător.

Se pare că toate acestea contează şi la procesul de selecţie a unui trainer bun. Raportul de 70 de CV-uri bune la 2 traineri selectaţi este poate unul îngrijorător din acest punct de vedere.

Recenta derulare a unui noi campanii de recrutare ne-a arătat că da, sunt mulţi manageri care livrează acum training, da, sunt mulţi traineri proveniţi din vânzători, da, sunt mulţi traineri cu experienţă de training chiar dacă nu de business, ce este însă mai greu de găsit este un trainer cu "inner balance".

Dacă acest trainer, pornind de la echilibrul său intern, relaţia cu sinele, se poate concentra pe participanţi, pe nevoile lor şi pe procesul de facilitare a dezvoltării, poziţionându-se corect faţă de aceştia, dacă acest trainer poate împărtăşi din plin cu sala experienţele de viaţă şi de business (management, vânzări etc), dacă acest trainer este preocupat în permanenţă de propria dezvoltare, ei bine, poate că acest trainer este de apreciat şi are un bun viitor în faţă.

În acest sens 70-30-10-2 reprezintă rezultatele unui process în care ne-am uitat preponderant la un singur lucru, la "inner balance". Şi asta pentru că restul de calităţi precum experienţa de business, de training, certificările reprezintă bariera iniţială de intrare, aşa au fost selectate cele 70 de CV-uri.

Abia pornind de la acest ingredient secret se poate construi pe mai departe spre servicii de training de calitate, punând alături experienţa de business, experienţa de training, carisma, flexibilitatea, creativitatea, spontaneitatea, dragostea de a lucra cu oamenii, conceptele şi programele noi şi proiectele pragmatice de implementare de noi abilităţi practice.

Dar când faci toate astea rezultatele se văd imediat, întotdeauna clienţii apreciază buna calitate şi rezultatele concrete ale serviciilor de training. Şi atunci inevitabilul se produce…avem nevoie de încă unul sau doi traineri buni şi o luăm de la capăt...odiseea continuă. Oare acum va fi tot 70-30-10-2?

Adrian Paraschiv este Senior Partner în cadrul companiei de training Stand for Development