Heineken a pus un olandez de 42 de ani şef peste businessul local de 245 mil. euro

Olandezul Onno Rombouts, 42 de ani, va prelua din iunie poziţia de managing director al Heineken România, numărul doi pe piaţa locală de bere, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de un miliard de lei (245 mil. euro). El preia poziţia rămasă vacantă după ce Jan Derck van Karnebeek, fostul şef al olandezilor în România, a fost promovat în funcţia de regional president al Heineken Europa Centrală şi de Est, la începutul acestui an. Înainte de România, Onno Rombouts a ocupat funcţia de managing director, export and director regional commerce al Heineken Asia Pacific Pte Ltd., în Singapore. El lucrează în cadrul Heineken de aproape 20 de ani, iar printre poziţiile ocupate de-a lungul timpului se numără şi cea de marketing and sales director al Heineken Ungaria.

Onno Rombouts vine la conducerea unei companii care are în portofoliu branduri precum Heineken, Silva, Ciuc Premium sau Golden Brau şi care a avut creşteri ale rulajului atât în 2010, cât şi în 2011.

Până la anunţul de ieri cu privire la numirea lui Onno Rombouts, conducerea Heineken a fost asigurată de echipa de management formată din Andrew Quayle (CFO), Ed van Willegen (Supply Chain Director), Paul Markovits (Marketing Director), Barry Sheehan (Sales Director) şi Liana Petre (HR Director).

Un mandat de mai puţin de trei ani

Olandezul Jan Derck van Karnebeek venise la conducerea producătorului român de bere în martie 2009 după ce anterior timp de trei ani a fost directorul general al Heineken Zagorka din Bulgaria. În noiembrie 2011 Heineken a anunţat că olandezul va prelua o poziţie regională, iar din această poziţie lucrează la Viena.

El a lăsat o companie care câştigă teren în industria berii, după ce liderul (în funcţie de cifra de afaceri din 2010), Ursus, a înregistrat o scădere cu 6% a vânzărilor în perioada octombrie-decembrie 2011 faţă de acelaşi interval din anul anterior.

Andrew Quayle, CFO al Heineken, a explicat anterior faptul că producătorul se concentrează pe promovarea berii pe stradă, la terase, prin umbreluţe şi mai puţin pe canalele TV şi că datorită mixului de produse pe care le vinde Heineken pe piaţă cifra de afaceri şi profitul au crescut cu "double digit" (peste 10%).

Compania Heineken deţine în România patru fabrici, la Constanţa, Craiova, Miercurea-Ciuc şi Târgu-Mureş.

Olandezii au scos la vânzare de mai multe luni terenul de pe Şoseaua Orhideelor din Capitală (lângă pasajul Basarab) cu o suprafaţă de 27.000 de metri pătraţi, unde a funcţionat Fabrica de bere Griviţa, închisă în 2004, dar şi terenul unei foste fabrici din Arad.

Semnale de stabilizare

Piaţa locală de bere, una dintre cele mai afectate de situaţia economică, a dat primele semne de stabilizare în 2011, după doi ani de scădere. Astfel, piaţa a rămas constantă atât în volum, cât şi în valoare.

Anul trecut s-au vândut în România 1,7 mld. litri de bere, respectiv 3,4 miliarde de doze, o valoare constantă comparativ cu 2010.

Piaţa mai are însă mult de recuperat pentru a ajunge la nivelul maxim atins în 2008, respectiv 2,02 miliarde de litri.

În pofida scăderilor faţă de perioada de boom, România rămâne în top zece băutori de bere din UE.

Cu un consum anual per capita de 89 de litri, România se situează pe poziţia a şaptea (aceeaşi poziţie pe care o deţinea şi în 2008), fiind devansată de ţări cu tradiţie precum Cehia (144 l), Germania, Austria, Norvegia, Irlanda şi Lituania.

Cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală sunt Ursus Breweries, Heineken, Bergenbier, URBB şi Romaqua (cu brandurile Albacher şi Dorfer).

Autor: Ioana David, ZF